3 406 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
IP-telefon via ADSL, stämmer verkligen det leverantören säger?
För oss räcker det gott och väl med att ha två trådlösa telefoner kopplade till samma nummer och vi behöver inga reservlinjer eftersom vi har våra mobiler. Egentligen skulle vi klara oss bra utan fast telefon men jag gillar inte att prata i mobil några längre stunder så den används endast för att avhandla korta saker när jag är på språng. Är jag hemma använder jag alltid fasta telefonen och ringer någon på min mobil så ber jag att få ringa upp från fasta.
Dock är det viktigt att fasta telefonen fungerar bra, avskyr när kommunikation strular.
Dock är det viktigt att fasta telefonen fungerar bra, avskyr när kommunikation strular.
Jo men finessen här är alltså att du får det digitalt hela vägen till luren.
Med den lösning du har har idag är det digitalt fram till ADSL-modemet, analogt från modemet till DECT-basen och sen digitalt igen till luren. Du får alltså två extra omvandligar mellan analogt och digitalt. Det brukar öka risken för eko-problem och ge sämre ljudkvalitet.
Sen med flera IP-telefonilinjer så kan man sätta upp regler så att olika linje används beroende på vart man ringer. Då kan man t.ex. ha två abonnemang, ett som är billigt för att ringa mobiler och ett som är billigt för att ringa utomlands (om man ringer mycket utomlands). Och behöver inte fundera över att välja linje själv utan det gör basstationen baserat på vilket nummer du slår.
De flesta operatörer idag tar ju igen på karusellerna det de förlorar på gungorna, genom att låta basstationen automatiskt välja det som är billigast för det nummer man ringer så "lurar" man dem. (Fast det gäller ju då att de fasta kostnaderna inte är så höga att de äter upp vinsten.)
Med den lösning du har har idag är det digitalt fram till ADSL-modemet, analogt från modemet till DECT-basen och sen digitalt igen till luren. Du får alltså två extra omvandligar mellan analogt och digitalt. Det brukar öka risken för eko-problem och ge sämre ljudkvalitet.
Sen med flera IP-telefonilinjer så kan man sätta upp regler så att olika linje används beroende på vart man ringer. Då kan man t.ex. ha två abonnemang, ett som är billigt för att ringa mobiler och ett som är billigt för att ringa utomlands (om man ringer mycket utomlands). Och behöver inte fundera över att välja linje själv utan det gör basstationen baserat på vilket nummer du slår.
De flesta operatörer idag tar ju igen på karusellerna det de förlorar på gungorna, genom att låta basstationen automatiskt välja det som är billigast för det nummer man ringer så "lurar" man dem. (Fast det gäller ju då att de fasta kostnaderna inte är så höga att de äter upp vinsten.)
Låter smart! Nu ringer vi otroligt lite generellt sätt så för oss är det kanske inte så nödvändigt. Dock är ju AD-omvandlingsproblematiken något att fundera på. Får kolla upp det när det blir dags att byta ut lurarna.
Kan flika in med en helt annan sak. Många av dessa Thomson/Technicolor-gateways som släppts klarar att köra ut telefonin till det befintliga telefonnätet så ni kan använda alla uttag som ni har. Det krävs då att ni har den splittern med tre modularkontakter på sladden och inte bara en enkel.
Vill man så kan man ofta använda båda telefoniutgångarna på baksidan av dem men de kommer ha samma nummer. Dock kan man se statistik på vilken av lurarna som ringer flest samtal om det skulle behöva bråkas med ungar eller annan del av hushållet någon gång.
De senaste modellerna av dessa gateways har dessutom inbyggt dect. Jag har själv inte haft något behov av att konfigurera det men om det fungerar bra behöver ni inte fundera på analog telekabel alls.
Vill man så kan man ofta använda båda telefoniutgångarna på baksidan av dem men de kommer ha samma nummer. Dock kan man se statistik på vilken av lurarna som ringer flest samtal om det skulle behöva bråkas med ungar eller annan del av hushållet någon gång.
De senaste modellerna av dessa gateways har dessutom inbyggt dect. Jag har själv inte haft något behov av att konfigurera det men om det fungerar bra behöver ni inte fundera på analog telekabel alls.
Det blir ju lite enklare ur placeringssynpunkt också. Vi har inkommande fiber i källaren men där är det inte så bra att ha basstationen (blir dålig täckning på övervåningen). Med en basstation som pratar IP-telefoni direkt kan vi sätta den var som helst där vi har en nätverksförbindelse (så den sitter i ett skåp mitt i huset där elcentralen sitter och där sitter dessutom nätverksswitch och accesspunkt för trådlösa nätverket). Routern som vi har i källaren har trådlösa nätverket avslaget och fungerar alltså bara som router (inte accesspunkt).
En "extra" finess är ju att vi kan ta med oss basstationen (och därmed hemtelefonen) om vi åker nån annanstans där vi har internettillgång.
Men som sagt var, med paketlösningar så får man sällan inloggningsuppgifterna och då är man låst till att köra leverantörens hårdvara.
En "extra" finess är ju att vi kan ta med oss basstationen (och därmed hemtelefonen) om vi åker nån annanstans där vi har internettillgång.
Men som sagt var, med paketlösningar så får man sällan inloggningsuppgifterna och då är man låst till att köra leverantörens hårdvara.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta telekabel med nätverkskabel men ändå köra fast IP-telefoni via Öppen fiber
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Internet via ADSL, uttag...
Teknik -
Larmsändning via IP-telefoni - funkar oftast ...?
Villalarm & Hemautomation -
Byggnadslån via Swedbank
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
IP-telefoni via ADSL?
Teknik