67 879 läst ·
162 svar
68k läst
162 svar
IP-onlys entreprenörer har kapat en elkabel- vägrar ersättning
¨G Golfpolaren skrev:
Det ligger i skyddsrör, men de har klippt bort det vid lagningen och bara lagt ner kabeln och täckt över.
Att gräva 12-15m med en liten trädgårdsspade för att försöka hitta elbrottet (nej entreprenören kunde inte använda en större spade då fibern ligger i princip över elkabelröret) tar betydligt mer än en timme (snarare 5h), men att byta kabel tog en timme för elektrikern, där har du rätt.10clu skrev:
Jag är säker! här är entreprenörens egna bild. man får zooma lite så får man en bra översikt.S fredrikskrea skrev:
1) kabeln är helt ren,
2) det ligger kabelskal runt skarven
3) eltejpen är helt blank.
det finns inte en chans att kabeln och allt runt om kring skulle se ut sådär (vänta på jorden och allt det där skulle ligga fint på översta lagret) när de har grävt upp det, notera att lagningen låg en 10-15 cm under marken.
Ja, detta är en intern kabel på någons tomt.M mulle77 skrev:
Det är många hittepå historier här, om du tittar på det avtal som finns gällande din installation som jag förstår ni tagit över så finns det nog ganska bra instruktioner vad ni som fastighetsägare och IP Only ska göra på din fastighet! Förstår inte riktigt varför många lägger ansvaret på entreprenören när det gäller schakt på någons egen fastighet!?
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Exakt. Det är ju det frågan gäller.T ToRy skrev:Den mest intressanta diskussionen här är ju knappast huruvida TS borde ha talat om att där låg en kabel. Det intressanta är att något lågpannat miffo försökt laga den med eltejp. DET kan inte vara TS:s eget fel. TS borde ha åkt på att betala för utryckning från elektriker som kunnat laga kabeln innan IPONLY-folket hämtade eltejpen och grävde ner sin egen skam. TS: borde däremot inte behövt gräva upp skiten igen.
Alltså rent krasst skall det inte spela nån roll om de har frånsagt sig ansvaret eftersom de inte fått info om det. Visst de kanske inte skall betala elektriket för reparation, men jag tycker nog att de borde betala nya entreprenadgrävningen då de "fusklagat" kabeln utan att meddela kunden. Säker om de talat om att den gått av så hade kunden själ betalat elektrikern om det inte vart klart vart kabeln varit.AndersBarry skrev:
Enligt IP Only kundanslutningsavtal, gäller det att fastighetsägare ansvarar för att sätta ut alla ledningar i mark själv eller via ledningskollen.
El inomgårdsledningar är ledningsdragningar efter el bolags mätare, och är inte alltid lätt att sätta ut om man inte begär en fysisk utsättning på plats.
Är detta inte utsatt är risken stor att gräventreprenör skadar s.k. inomgårdsledningar.
Får man inte något gehör och förståelse från ledningsägare för inomgårdsledning som skadats i samband med grävning och inte rapporterats, kan man pröva frågan hos ARN.
jag vet precis vad som står i avtalet, men det är ju inte frågan egentligen. Frågan handlar om: De har grävt av en kabel, de berättar inte om det och fullagar den med eltejp. lagningen kan inte ligga på mitt ansvar eftersom jag inte visste om det förens vi fick elbrott på hela reningsverket.O olastr skrev:Det är många hittepå historier här, om du tittar på det avtal som finns gällande din installation som jag förstår ni tagit över så finns det nog ganska bra instruktioner vad ni som fastighetsägare och IP Only ska göra på din fastighet! Förstår inte riktigt varför många lägger ansvaret på entreprenören när det gäller schakt på någons egen fastighet!?
Precis min poäng i detta. Hade de sagt något hade jag tagit dit en elektriker direkt så hade saken varit ur världen. men att fusklaga det, fylla igen, och bara skita i det, det är inte rimligt tycker jag.T Tommynorskens skrev:Alltså rent krasst skall det inte spela nån roll om de har frånsagt sig ansvaret eftersom de inte fått info om det. Visst de kanske inte skall betala elektriket för reparation, men jag tycker nog att de borde betala nya entreprenadgrävningen då de "fusklagat" kabeln utan att meddela kunden. Säker om de talat om att den gått av så hade kunden själ betalat elektrikern om det inte vart klart vart kabeln varit.
Det är ju inte där problemet sitter....O olastr skrev:Det är många hittepå historier här, om du tittar på det avtal som finns gällande din installation som jag förstår ni tagit över så finns det nog ganska bra instruktioner vad ni som fastighetsägare och IP Only ska göra på din fastighet! Förstår inte riktigt varför många lägger ansvaret på entreprenören när det gäller schakt på någons egen fastighet!?
problemet sitter i att de fullagade elledningen och mörkade att de grävt sönder den.
B Broddway skrev:
Naturligtvis kan dom inte det. Däremot så skall dom naturligtvis kontakta fastighetsägaren när en sån här sak händer istället för att ge sig på en olaglig jävla fulfix av nåt dom om möjligt kan ännu mindre om än det dom redan håller på med.
Nu var kabeln förlagd i ett 50mm gult rör och det var tom varningsband 10cm ovanför kabelröret, det är ungefär så bra som det blir. Min gissning är att diversearbetarna insett att dom har varit vårdslösa och att dom inte har sagt nåt förstärker den bilden.
Var elen utsatt på marken???då det är tomtaägarens ansvar och markera ut den eller något annat som finns i backen tex vatten/el.elen till matning till hus sätter elbolaget ut.var det lilla som jag kan säga.mvh mickeS salarvalinia skrev:Hej,
Skulle behöva input,
Vi köpte ett hus där IP-Only skulle dra in fiber, den tidigare ägaren gjorde projekteringen. De gräver in fibern när iinnan vi flyttar in men vi betalar kostanden. Allt är frid och fröjd och fungerar bra.
Nu, ett halvår senare så får vi omfattande elbrott till reningsverket, vilket resulterar i att pumparna inte går och vi kan inte använda oss av toaletten eller spola vatten. Vi tar ut en elektriker och han säger att det är ett elbrott någonstans, vi får ta ut en entreprenör som får gräva för hand för att hitta elkabeln och hittar elbrottet precis där IP-only har grävt in fiberkabel. De har lagat kabeln med eltejp och gömt den, hållit tyst om att det förstört kabeln att de grävt ner den igen (se bild).
IP-only vägrar ersätta våra kostnader att fixa detta med argumentet att i projekteringen inte har utmärkt att det finns en el-ledning där. Men det är tydligt att det ligger ett rör där eftersom det finns gulskyddstejp nedgrävd som tydligt indikerar att det ligger ett elledning i kabelskyddsrör.
Så sammanfattningsvis: De har kapat ett elrör (som tydligt är markerat i marken med skyddstejp), tejpat ihop det, låtsas som ingenting och vägrar ersätta oss för det.
Vad skulle ni ha gjort? vilka juridiska argument kan jag använda för att få dem att ta sitt ansvar?
Tack för hjälpen!
Hade du läst igenom hade du noterat att den inte var utsatt. Har entreprenören (dvs diverearbetarna) nåt ansvar att rapportera att dom grävt av en kabel tycker du?Hishultaren skrev:
Tomtschakt p fiber ska vara på minst 30cm men vet att det inte alltid är så håller själv på med fiber men inte tomtgrävningM mattoys skrev: