I nuläget sitter en sån där extremt ocharmig lysrörsarmatur med två jordade uttag under väggskåpet ovanför vår diskbänk och en del av bänkskivan. Jag vill nu ta bort denna och flytta den till garaget. Sen tänker jag mig sätta upp ett separat uttag under kökskåpet och någon typ av spotarmatur istället.

Det jag undrar är då vad reglerna säger om ip-klassning och dyl när det gäller uttag och armaturer ovanför diskbänken. Ett normalt jordat uttag gissar jag fungerar då detta inte kommer sitta rakt ovanför disklådan utan kanske en meter ifrån den, under väggskåpet och ovanför bänkskivan. Spotarmaturen vill jag ska löpa under hela väggskåpets längd och därigenom även rakt ovanför disklådan.

Det finns inga speciella krav för kök, utan allmänna krav gäller. Normalt betraktar man det som torrt, då IP20 räcker, i praktiken IP21. Det brukar inte stänka så mycket vatten upp under skåpen...

Mikael_L
Det beror på hur du normalt använder "utrymmet".

Men i privatpersoners kök anser man att det inte blaskas och stänks vatten överallt vid den normala användningen och därför kan det räcka med IP21.
Högre klass är ju aldrig någon nackdel, men normalt sett inget krav.

Alltså, vad som krävs beror inte på rummets namn (garage, kök, förråd osv), om det finns golvbrunn eller inte, vilka slags tappvattenställen det finns eller hur många, osv osv.
Utan IP-klass väljs utifrån rummets normala användning.

Spännande! Tack för svaren!

Jag måste säga att jag är lite förvånad...det brukar ju finnas så otroligt många och strikta regler (speciellt när det gäller el) men här verkar det ju vara ganska lindrigt.

I princip kan jag alltså sätta upp vilken armatur som helst ovanför disklådan...jordat känns dock vettigast.

Mikael_L
Ja jordat måste det vara.

Eller möjligen dubbelisolerad.

Men reglerna skiljer lite på tvättstugor och kök i bostäder, där fungerar ofta IP20. Är det däremot ett kök eller ett diskrum på en resturang eller ett storkök där krävs ofta högre Ip klass t.ex ip44 eftersom väggarna blir avspolade ofta. I dom fallen har man ofta golvbrunnar och spolslangar.

Paxman skrev:
Spännande! Tack för svaren!

Jag måste säga att jag är lite förvånad...det brukar ju finnas så otroligt många och strikta regler (speciellt när det gäller el) men här verkar det ju vara ganska lindrigt.

I princip kan jag alltså sätta upp vilken armatur som helst ovanför disklådan...jordat känns dock vettigast.
Alltså, är det så att ni normalt stänker så mycket med disken att det dryper vatten på undersidan skåpet, då är detta det normala förhållande som ni får ta hänsyn till. Det ska dessutom till ganska mycket vatten underifrån innan man behöver höja kapslingsklassen. Det är stor skillnad på ett uttag som är monterad på diskbänken och pekar uppåt, det avråds.

I lägenheten vi bodde i tidigare satt det två stycken såna här under väggskåpen i köket: http://www.jula.se/catalog/el-och-b...husbelysning/ljusramper/spotlightramp-423126/

423129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gav väldigt trevligt ljus men de är varken jordade och eller dubbelisolerade så jag är inte så sugen på att använda dem igen ovanför diskbänken, även om vi naturligtvis inte stänker mer än normalt när vi diskar.

Om någon har tips på motsvarande armaturer som är jordade tar jag emot det med stor tacksamhet!

Konstigt, tyckte den jag köpte och satte upp förra året var dubbelisolerad med platt eurostickpropp!?

Ja, det stämmer att den har platt eurostickpropp...betyder det att den är dubbelisolerad? Jag kollade bara specifikationerna på JULAs hemsida och där stod inget om dubbelisolering, bara att den har IP 20.

Sen är det inte så kul att den ansluts med stickkontakt...jag vill ju ha den fast monterad och inte att den tar ett av uttagen...

Platt eurostickpropp kan sättas i ett jordat uttag och därför ska apparaten vara dubbelt isolerad. Ska vara en dubbel fyrkant på lampan t.ex. på någon etikett. Ska kolla nästa gång jag är på Jula.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.