10 284 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
IP klassning i tvättstuga samt spottar i takfot
Hej.
I badrum tror jag att jag har kläm på IP klassningen, IP44 för kopplingsdosa till bubbelbad, uttag sitter långt från badet och kan ha IP21, detsamma med strömbrytaren då...
men tvättstugan... Det finns ju golvbrunn, så det klassas väl som våtrum, men jag har inte tänkt duscha där ;D
men ändå, uttag för tvätt och torktumlare, vilken IP klass ska det vara på dessa?
Uttag bredvid/ovanför grovtvättho?
Kopplingsdosan till frånluftvärmepumpen? Sitter ju 180 högt typ och bakom värmepumpen...
Strömbrytaren till bel?
Sen ute då...
Spottar infällda i takfoten?
har läst lite i elsäkerhetshandboken men tror jag gör bäst i att fråga här.
Mvh Patrik
Förresten, en fråga till:
12V spotar med trafo, jag behöver trafos som klarar av att ha ledningslängd längre än 2 meter, vad väljer jag då som inte kostar fläsk men som är hyfsade? Vad heter den kabel man ska dra till spottarna som klarar värmen?
I badrum tror jag att jag har kläm på IP klassningen, IP44 för kopplingsdosa till bubbelbad, uttag sitter långt från badet och kan ha IP21, detsamma med strömbrytaren då...
men tvättstugan... Det finns ju golvbrunn, så det klassas väl som våtrum, men jag har inte tänkt duscha där ;D
men ändå, uttag för tvätt och torktumlare, vilken IP klass ska det vara på dessa?
Uttag bredvid/ovanför grovtvättho?
Kopplingsdosan till frånluftvärmepumpen? Sitter ju 180 högt typ och bakom värmepumpen...
Strömbrytaren till bel?
Sen ute då...
Spottar infällda i takfoten?
har läst lite i elsäkerhetshandboken men tror jag gör bäst i att fråga här.
Mvh Patrik
Förresten, en fråga till:
12V spotar med trafo, jag behöver trafos som klarar av att ha ledningslängd längre än 2 meter, vad väljer jag då som inte kostar fläsk men som är hyfsade? Vad heter den kabel man ska dra till spottarna som klarar värmen?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Sista frågan:
Om du skall kombinera lågt pris med lång ledningslängd så får du välja konvetionella järnkärnetransformatorer. Det kan vara svårt att hitta en dimmer som dimmar dessa utan oljud.
Alternativet är elektrronisk transformator för lång ledningslängd (finns för 1500:- hos elbutik.se).
Kabeln du behöver heter PLS 90, finns också hos elbutik.se för 17 kr/metern.
Om du skall kombinera lågt pris med lång ledningslängd så får du välja konvetionella järnkärnetransformatorer. Det kan vara svårt att hitta en dimmer som dimmar dessa utan oljud.
Alternativet är elektrronisk transformator för lång ledningslängd (finns för 1500:- hos elbutik.se).
Hehe, var just de traforna jag tänkte slippa från elbutik med tanke på prisethempularen skrev:Sista frågan:
Fast jag hade nog kollat på de dyrare... vad är skillnaden mellan dem?
Vissa säger att man kan köra med 2,5 kvadrat kabel istället och klenare trafos, men det kanske inte är nån hit?
Har ca 450cm ledning till spoten längst bort i ena rummet medan det blir det dubbla i andra rummet.
tacksam för svaret, vet iaf vilken kabel det är jag ska köpa nu. och trafo i värsta fall...
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det är ju så att många säger att avståndsbegränsningen beror på radiostörningsproblemet (elektroniska transformatorer matar ut switchad ström på några 10 tals kilohertz).
men tillverkarna specar bara att kabeln inte får vara längre än 2m. Sådana säkerhetsregler är bara att följa. För i princip så finns det ingen garanti för att transformatorn inte börjar brinna om du bryter mot regeln (man kan faktikst tänka sig hypotetiska fall där en lång kabel i kombination med hög frekvens skulle kunna ge överhettning).
Skall du köra så långa kablar så är det en god ide att använda 2,5 kvmm, men som sagt följ reglerna och välj transformator som är avsedd för detta ändamål. För oss som saknar behörighet så är det ju ännu viktigare att göra rätt.
men tillverkarna specar bara att kabeln inte får vara längre än 2m. Sådana säkerhetsregler är bara att följa. För i princip så finns det ingen garanti för att transformatorn inte börjar brinna om du bryter mot regeln (man kan faktikst tänka sig hypotetiska fall där en lång kabel i kombination med hög frekvens skulle kunna ge överhettning).
Skall du köra så långa kablar så är det en god ide att använda 2,5 kvmm, men som sagt följ reglerna och välj transformator som är avsedd för detta ändamål. För oss som saknar behörighet så är det ju ännu viktigare att göra rätt.
hempularen skrev:Det är ju så att många säger att avståndsbegränsningen beror på radiostörningsproblemet (elektroniska transformatorer matar ut switchad ström på några 10 tals kilohertz).
Snackade med elbutik i morse och han hade fått in en ny trafo som klarar 12meter ledningslängd men saknade inbyggd dimmer (vilket min elektriker ändå rådde mej till att leta efter) dessa skulle kosta ca 800kr/st istället så jag ska beställa dem samt mkt mer såsnart de kommer upp i webbutiken
moken skrev:
Dom har jag sett hos grossisten, dock så kan det bli lite problem med dimmern, kolla att den dimmern du tänkt använda verkligen passar till den trafon, det var något med bakkants styrning.....
/Richard
Hade inte tänkt köra med dimmer ändåel richard skrev:
Iallafall inte i första skedet... Man vet ju aldrig om man ångrar sej efter en stund.
Klicka här för att svara