Jo, jag vet. Försökte verkligen lusläsa manualen trots att jag är man
. Frågan gällde inte det utan hur man dimensionerade skydd i anläggningen i övrigt. Svaret på den frågan var helt enkelt att "det gör man inte". Anledningen till att frågan uppstod var att det blir väldigt långa matningsledningar från växelriktaren till husen den ska serva och jag var osäker på hur de interna skydden fungerar i ett sådant fall. Det verkar som att man måste förutsätta att de kommer fungera ändå.
Det är egentligen inte frågan om avbrottsfri kraft och jag har ändå inte tillgång till SS-EN 62040-1 så där kan jag inte titta, tyvärr.
Det är egentligen inte frågan om avbrottsfri kraft och jag har ändå inte tillgång till SS-EN 62040-1 så där kan jag inte titta, tyvärr.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo man får nog lita på att skyddet i växelriktaren gör sitt jobb.tommib skrev:
Jo, jag vet. Försökte verkligen lusläsa manualen trots att jag är man. Frågan gällde inte det utan hur man dimensionerade skydd i anläggningen i övrigt. Svaret på den frågan var helt enkelt att "det gör man inte". Anledningen till att frågan uppstod var att det blir väldigt långa matningsledningar från växelriktaren till husen den ska serva och jag var osäker på hur de interna skydden fungerar i ett sådant fall. Det verkar som att man måste förutsätta att de kommer fungera ändå.
Det är egentligen inte frågan om avbrottsfri kraft och jag har ändå inte tillgång till SS-EN 62040-1 så där kan jag inte titta, tyvärr.
Har heller inte tillgång till den standarden, kostade 900ish såg jag om man vill köpa den.
Och har man JFB som du och flera nämnde så har man även minimerat risken för personskada och frånkopplingstid vid fas/nolla mot jord.
Redigerat:
tommib skrev:
Familjen var på middag hos vänner ikväll och medan barnen tittade på mello passade vi på att prata inverters, solceller och off-grid elanläggningar (vad annars en lördagkväll).
Frågan kom upp om ledningsskydd/överströmsskydd i sammanhanget och när vi började leta lite kunde vi inte på något sätt hitta någon uppgift om kortslutningsström eller "inre impedans/resistens" i invertern. Detta gör att normala beräkningar för dimensionering av säkringar osv inte fungerar. Växelriktaren angav bara i instruktionen att det finns en "overload protection" och att en JFB kunde anslutas på AC-utgången (och att chassit var kopplat till noll om jag tolkade det rätt).
Detta ledde givetvis till frågor, främst hur man dimensionerar säkringar för denna typ av anläggning. Alla guider jag kunde hitta online var för båtar och mindre fordon, då hade man helt enkelt inga säkringar.
Till saken hör att kompisen som ska installera detta ska försörja tre hus med växelriktaren (modesta effektbehov, men ändå önskat med 230V). Max ledningslängd till sämsta huset är ca 60 m (hans hus ca 25 m). Vi började diskutera vilka kablar man skulle välja från invertern till husen och kom inte fram till något bra. Min slutrekommendation var att dra 5G6 eller 5G10 för att minimera spänningsfallet men jag inser nu i efterhand att detta troligen inte spelar någon roll. Vilken säkring man ska välja kunde jag inte komma fram till. Vi resonerade oss fram till att man kanske kan sätta en B10 för varje hus vid invertern (mest för att ingen ska kunna maxa den) men ingen av oss var riktigt bekväma med detta. Invertern är en Victron Phoenix 5 kVA med en redig batteribank.
Frågan är alltså, hur dimensionerar man säkringarna för denna typ av anläggning? Finns det något ekvivalent till Zför och Ik som man kan använda för att kunna beräkna som vanligt eller gäller andra regler?
Blev denna installationen gjord, hur blev det isf?
Kul problem... Nu är jag väl lite sen på pucken, men eftersom tråden redan väckts...
När vi(*) dimensionerar UPS-anläggningar så gör vi det utifrån två egentliga kriterier. Vid låga strömmar på skydd i förhållande till kortslutningsströmmen för växelriktaren funkar vanliga program utmärkt, typ Febdok eller Paladin (Elvis tycker jag mest verkar räkna fel hela tiden, inte som Febdok som bara räknar fel lite slumpmässigt).
Vid höga strömmar, dvs strömmar där kortslutningsströmmen hamnar i paritet med eller under vad skyddets inställda värden ligger på får man istället utgå ifrån växelriktarens kortslutningsström och det maximala acceptabla spänningsfallet. Växelriktaren arbetar i det här fallet som en strömkälla istället för en spänningskälla som vi är vana vid, och därmed sjunker spänningen. Med lite lämpliga Kirchoffar kan man då ställa upp acceptanskriterier för hur dimensioneringen av skydden ska göras. Detta gäller för MCCB och ACB, för dvärgar eller smältsäkringar är det lite bökigare, för där måste man ta hänsyn till att de inte går att ställa separat.
I din specifika anläggning får du jämföra kortslutningsströmmen med 0,1 s-strömmen för dvärgarna och sen räkna på totala impedansen för att få ut rätt kabeldimensioner, antagligen blir det mycket grövre kabel än du tror.
Edit: Och med vi menar jag när jag gör det yrkesmässigt åt sjukhus, datahallar eller kärnkraftverk primärt.
När vi(*) dimensionerar UPS-anläggningar så gör vi det utifrån två egentliga kriterier. Vid låga strömmar på skydd i förhållande till kortslutningsströmmen för växelriktaren funkar vanliga program utmärkt, typ Febdok eller Paladin (Elvis tycker jag mest verkar räkna fel hela tiden, inte som Febdok som bara räknar fel lite slumpmässigt).
Vid höga strömmar, dvs strömmar där kortslutningsströmmen hamnar i paritet med eller under vad skyddets inställda värden ligger på får man istället utgå ifrån växelriktarens kortslutningsström och det maximala acceptabla spänningsfallet. Växelriktaren arbetar i det här fallet som en strömkälla istället för en spänningskälla som vi är vana vid, och därmed sjunker spänningen. Med lite lämpliga Kirchoffar kan man då ställa upp acceptanskriterier för hur dimensioneringen av skydden ska göras. Detta gäller för MCCB och ACB, för dvärgar eller smältsäkringar är det lite bökigare, för där måste man ta hänsyn till att de inte går att ställa separat.
I din specifika anläggning får du jämföra kortslutningsströmmen med 0,1 s-strömmen för dvärgarna och sen räkna på totala impedansen för att få ut rätt kabeldimensioner, antagligen blir det mycket grövre kabel än du tror.
Edit: Och med vi menar jag när jag gör det yrkesmässigt åt sjukhus, datahallar eller kärnkraftverk primärt.
Intressant, hoppas TS inte har något emot att vi spinner vidare på detta.
Så vad bör man tänka på när man installerar en liknande anläggning där man har hög (1,3+ ohm) Zför?
Blir kontentan grövre kablar helt enkelt eller finns det något man kan göra själv?
Hur påverkar ett lokalt jordtag anläggningen beräkningsmässigt?
Så vad bör man tänka på när man installerar en liknande anläggning där man har hög (1,3+ ohm) Zför?
Blir kontentan grövre kablar helt enkelt eller finns det något man kan göra själv?
Hur påverkar ett lokalt jordtag anläggningen beräkningsmässigt?
Inte alls. Som sagt, det är inte min anläggning ens utan en kompis som ska bygga på landet. Eftersom både han och jag är nördar så började vi prata en kväll när vi var på middag.
Jag tycker problemet är jätteintressant och lär mig gärna mer om det. Lustigt nog har jag en annan vinkel på det också eftersom jag jobbar på just sjukhus (OP/IVA) där vi har gott om UPS-skyddade uttag (och verksamhet som kräver det). Där pillar jag dock inte med elen, mer än på defibrillatorn då och då...
Jag tycker problemet är jätteintressant och lär mig gärna mer om det. Lustigt nog har jag en annan vinkel på det också eftersom jag jobbar på just sjukhus (OP/IVA) där vi har gott om UPS-skyddade uttag (och verksamhet som kräver det). Där pillar jag dock inte med elen, mer än på defibrillatorn då och då...
Jag misstänker att man får räkna med att växelriktaren bryter vid överlast/kortslutning. Övriga ledningar skyddas enligt vanlig dimensionering med hänsyn till kablarnas belastningsförmåga.tommib skrev:
Inte alls. Som sagt, det är inte min anläggning ens utan en kompis som ska bygga på landet. Eftersom både han och jag är nördar så började vi prata en kväll när vi var på middag.
Jag tycker problemet är jätteintressant och lär mig gärna mer om det. Lustigt nog har jag en annan vinkel på det också eftersom jag jobbar på just sjukhus (OP/IVA) där vi har gott om UPS-skyddade uttag (och verksamhet som kräver det).
vad det gäller UPS-installationer så har jag pysslat en del med det och det kan man räkna på. Så länge du har nätet bakom så är det inget problem att lösa ut säkringar, dvärgbrytare etc. Problemet uppstår när UPS-enheten går i batteridrift. Man kan dock räkna på det och beroende på UPS så klarar de av att lösa ut skyddsapparater även i batteridrift. Sen är det osannolikt, strömavbrott och en kortslutning innan sjukhusets dieselgeneratorer har gått igång... Problemet är större när man använder mindre UPSer för drift av nödbelysning.
I detta specifika fall så bryter enheten vid en specifik överlast och varnar vid en mindre överlast.
Enheten startar om efter 30 sek och försöker på nytt leverera, så gör den tre gånger och finns överlasten kvar så stänger den av permanent och man måste manuellt återställa den.
Den har också interna säkringar som kan lösa om det är höga snabba överlaster.
Enheten startar om efter 30 sek och försöker på nytt leverera, så gör den tre gånger och finns överlasten kvar så stänger den av permanent och man måste manuellt återställa den.
Den har också interna säkringar som kan lösa om det är höga snabba överlaster.
Bäst är kanske att du beskriver lite kring vad du ska göra det är väl knappast likt den offgridanläggning tommib var inne på. Och sen ska du inte blanda in ditt nät direkt i detta heller dvs om det är vad du menar med Zför. Kanske inte heller göra det alltför märkvärdigt för det är det knappast i de flesta fall mycket likt det Johan nämner här ovanför. Sen skulle du bara veta hur många UPS-anläggningar som inte fyller kraven i backupdrift batteri dvs sett till att lösa skydd vid jordfel inom stipulerad tid ofta inte heller sett till kortslutning men ledningen skyddad trots allt men tiden blir lång.X xLnT skrev:Intressant, hoppas TS inte har något emot att vi spinner vidare på detta.
Så vad bör man tänka på när man installerar en liknande anläggning där man har hög (1,3+ ohm) Zför?
Blir kontentan grövre kablar helt enkelt eller finns det något man kan göra själv?
Hur påverkar ett lokalt jordtag anläggningen beräkningsmässigt?
Är det till detta du drog huvudledning med PE 10 mm2 och övrigt 6 mm2?
Ja det förekommer, även i sjukhusmiljö. Ibland köper man tyvärr fel grejer, det handlas på lägsta pris. En UPS kan leverera x gånger sin märkeffekt i, ofta bara 0,1s (i batteridrift). Detta är dock inget elsäkertsproblem då en sådan UPS i batteridrift helt enkelt kommer stänga av sig. Däremot är det inte så bra för operationssalar.
Jag missade att det var en Off-Grid anläggning i första posten. Min kommer inte vara det.GK100 skrev:
Bäst är kanske att du beskriver lite kring vad du ska göra det är väl knappast likt den offgridanläggning tommib var inne på. Och sen ska du inte blanda in ditt nät direkt i detta heller dvs om det är vad du menar med Zför. Kanske inte heller göra det alltför märkvärdigt för det är det knappast i de flesta fall mycket likt det Johan nämner här ovanför. Sen skulle du bara veta hur många UPS-anläggningar som inte fyller kraven i backupdrift batteri dvs sett till att lösa skydd vid jordfel inom stipulerad tid ofta inte heller sett till kortslutning men ledningen skyddad trots allt men tiden blir lång.
Är det till detta du drog huvudledning med PE 10 mm2 och övrigt 6 mm2?
Nej, det var inte till denna jag drog kablarna du syftar på i ett annat inlägg, det vara bara matningen ut till garaget från min HC.
Min anläggning kommer bestå av 3st Quattro 5kVA i ett 3-fas system kopplat till en batteribank och en Fronius växelriktare (solceller) ansluten på ACut av Quattro enheterna.
Jag kommer använda korta likströmskablar i anläggningen då de kommer installeras nära varandra. Men de blir ganska grova ändå (70kvmm).
Inkommande värden från Eon:
Ik3=486,6 A
Xk jord=0,205965 ohm
Rk jord=1,353636 ohm
Zför ska då vara ~1,37ohm (har jag fått förklarat för mig, rätta mig gärna om det inte stämmer)
Från fasadmätarskåpet har jag 1st 16kvmm PE och 3st 10kvmm så HC får TN-C.
Sen hade jag tänkt sprida husets elbehov från HCn med 1,5/2,5kvmm förutom till vissa undercentraler (som tex garaget, eller pannrummet) som får grövre matningar.
Till detta ett dieselverk och ett jordtag kopplat till en HJS.
kul med sån anläggning. Tyvärr bor jag i en större stad vilket inte motiverar en diesel...X xLnT skrev:Jag missade att det var en Off-Grid anläggning i första posten. Min kommer inte vara det.
Nej, det var inte till denna jag drog kablarna du syftar på i ett annat inlägg, det vara bara matningen ut till garaget från min HC.
Min anläggning kommer bestå av 3st Quattro 5kVA i ett 3-fas system kopplat till en batteribank och en Fronius växelriktare (solceller) ansluten på ACut av Quattro enheterna.
Jag kommer använda korta likströmskablar i anläggningen då de kommer installeras nära varandra. Men de blir ganska grova ändå (70kvmm).
Inkommande värden från Eon:
Ik3=486,6 A
Xk jord=0,205965 ohm
Rk jord=1,353636 ohm
Zför ska då vara ~1,37ohm (har jag fått förklarat för mig, rätta mig gärna om det inte stämmer)
Från fasadmätarskåpet har jag 1st 16kvmm PE och 3st 10kvmm så HC får TN-C.
Sen hade jag tänkt sprida husets elbehov från HCn med 1,5/2,5kvmm förutom till vissa undercentraler (som tex garaget, eller pannrummet) som får grövre matningar.
Till detta ett dieselverk och ett jordtag kopplat till en HJS.
