Hej!

Är detta gudaträd vi har på tomten?! Tacksam hjälp!

• Ungt träd med gröna och lila blad i en trädgård, omgiven av annan växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En buske med gröna blad och röda toppar står i en skogsmiljö med barrträd i bakgrunden.
    Skapa konto
Ser ut som druvfläder

(vilken ironiskt nog inte klassas som invasiv trots att den är främmande och allmänt spridd, medans gudaträdet inte finns spridd i allmän omfattningen)

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ser ut som druvfläder

(vilken ironiskt nog inte klassas som invasiv trots att den är främmande och allmänt spridd, medans gudaträdet inte finns spridd i allmän omfattningen)
Tack för feedback. Hur säker är du?

Kommer en till bild. I vissa veck har den som en liten, ljusgul ”boll”. Vet inte om det är början på blommor eller bär?

Kan jag helt utesluta gudaträd? Är verkligen väldigt orolig, eftersom gudaträd är EU-klassat och måste bekämpas. Dom växer bland en stor parkslide-koloni och vill INTE in och gräva här.

(Det som syns bakom är bara grenar från en lönn som också typ…blommar nu?)

• Gren med gröna och purpurfärgade blad, ljusgula knoppar som liknar små bollar, omgiven av skog.
    Skapa konto
De blom ställningarna liknar inte druvfläder.
Drivfläder är definitivt en invasiv växt.

Men jag begriper inte varför du ser det som ett stort problem.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Ja, det stämmer nog. Den är ju definitivt vanlig. Tyvärr.

D Daniel 109 skrev:

TS skriver i inlägg #3 varför denne ser ett problem. Vad är det du inte begriper?

F FluxVortex skrev:
Tack för feedback. Hur säker är du?

Kommer en till bild. I vissa veck har den som en liten, ljusgul ”boll”. Vet inte om det är början på blommor eller bär?

Kan jag helt utesluta gudaträd? Är verkligen väldigt orolig, eftersom gudaträd är EU-klassat och måste bekämpas. Dom växer bland en stor parkslide-koloni och vill INTE in och gräva här.
D Daniel 109 skrev:

Inget problem. Är bara lättad om det är druvfläder och inte gudaträd som jag först befarade.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
iNaturalist har en bild som liknar TS' gudaträd väldigt mycket som ungt.

yonna yonna skrev:
iNaturalist har en bild som liknar TS' gudaträd väldigt mycket som ungt.
Kan du visa den?

Äsch jag är inte duktig på det här med länkar 🤐 men sök på gudaträd med bara bilder - scrolla ner lite.

Hur nära trädet kommer skotten ?

Läste tråden lite mer ordentligt: om trädet ska tas bort (vackert är det ju) så ringbarka det rejält med en gång.

T ToRy skrev:
TS skriver i inlägg #3 varför denne ser ett problem. Vad är det du inte begriper?
Det är ju bara att kapa av det.

• Haha
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Äsch jag är inte duktig på det här med länkar 🤐 men sök på gudaträd med bara bilder - scrolla ner lite.

Hur nära trädet kommer skotten ?

Läste tråden lite mer ordentligt: om trädet ska tas bort (vackert är det ju) så ringbarka det rejält med en gång.
Såg bilden du syftade på nu. Absolut vissa likheter, men på bilden på nätet är bladen mer vassa och långa.

Känns även som att bollarna som du kan se på min bild stämmer överens med fläder.

Dessa är ”skotten” jag kallar dom för skott men dom är ju rätt höga.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Gudaträd har fler blad på varje blad. Fläder har 5 blad.

A
Du får jämföra bladen så klarnar det nog 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.