Mattiaz skrev:
Tycker detta verkar så korkat så hälften vore nog! Finns det verkligen lagstöd att tvinga in abonnenter i det kommunala va-nätet? Isf vart?
Tittade på min egen kommuns anslutningsavgifter: Vatten, avlopp och dagvatten = 80000kr
Enbart vatten = 40000kr
Enbart avlopp = 48000kr
Enbart dagvatten = 0kr
Varför korkat? En kommun växer och nya områden behöver detaljplaneras med bl a kommunalt vatten och avlopp som följd. Det ekonomisk riktiga för helheten är att samtliga fastigheter ansluts, inte att vi har X antal hus som inte är anslutna som sedan knackar hål på trekammarbrunnen för att man inte ska behöva tömma lika ofta m m ;-)

Ja man kan tvinga för skyddet av människors hälsa och miljön. Miljön är nytt i 2006 års vattentjänstlag och det är vad länsstyrelsen och miljömyndigheter hänvisar till.

ConnyGsson skrev:
...Priset i den här kommunen styrs av hur stor tomt man har!
Vänta nu!

Tomtstorleken är väl bara avgiftsgrundande om du ansluter till dagvattenavloppet?

Men med så stor tomt som du verkar ha borde du kunna ta hand om dagvattnet själv med stenkistor på tomten.

Kan vara idé att kolla upp detta.

Beror på hur taxan ser ut...

alex86 skrev:
Precis detta jobbar jag med!

Kommunen måste enligt lag låta dig få en betalningsplan på max 10 år om du kan visa på att du inte får ta lån på banken.

Hur ser er va-taxa ut, vilken kommun bor du i?
Vi har en av Sveriges högsta VA-taxor. Ligger i Norrtälje kommun

KnockOnWood skrev:
Vänta nu!

Tomtstorleken är väl bara avgiftsgrundande om du ansluter till dagvattenavloppet?

Men med så stor tomt som du verkar ha borde du kunna ta hand om dagvattnet själv med stenkistor på tomten.

Kan vara idé att kolla upp detta.
Vi har 2 nya, stora stenkistor som vi grävde ner i samband med dräneringen. Vi kan själva välja om vi vill ansluta till dagvatten eller ej. Men enligt kommunens handläggare så skiljer kostnaden ÄVEN den "vanliga" VA-anslutning

Mattiaz skrev:
Tycker detta verkar så korkat så hälften vore nog! Finns det verkligen lagstöd att tvinga in abonnenter i det kommunala va-nätet? Isf vart?
Tittade på min egen kommuns anslutningsavgifter: Vatten, avlopp och dagvatten = 80000kr
Enbart vatten = 40000kr
Enbart avlopp = 48000kr
Enbart dagvatten = 0kr
Jodå det finns lag på att OM fastigheten ligger inom kommunen verksamhetsområde så ska kommunen ansvara för VA. Ny lag sedan 2007. Vilken kommunen bor du i. Ni tycks ha väldigt vettiga anslutningsavgifter

KnockOnWood skrev:
Vänta nu!
.
Även i vår kommun så är tomtstorleken av väldigt stor betydelse för den vanliga vattenavgiften. Blir snabbt t.o.m. den dominerande i totalbeloppet.
Hört något om att "det är större tomt att bevattna och sköta", och därför är den dyrare att ansluta. Dålig motivering - javisst. Men så är det.

Man får inte ha egen va-anläggning inom verksamhetsområdet för VA. nyttan anses alltid större att koppla på sej på det kommunala nätet så det är bara att gilla läget... Sök dock va-lånet :)

Vi ska också få kommunalt VA vid vår sommarstuga där det detaljplaneras för fullt.
Dessutom ska vi betala för nya vägar trottoarer och vägbelysning i området :x

Kommunen har inte råd att bygga vägar längre tydligen... bah.

/Christian

Ingper skrev:
Även i vår kommun så är tomtstorleken av väldigt stor betydelse för den vanliga vattenavgiften. Blir snabbt t.o.m. den dominerande i totalbeloppet.
Hört något om att "det är större tomt att bevattna och sköta", och därför är den dyrare att ansluta. Dålig motivering - javisst. Men så är det.
Stora tomter = långa ledningsdragningar det är motivet till tomtyteavgiften i vår kommun.

ConnyGsson skrev:
Jag har fått ett brev från kommunen med lydelsen. "Tillstånd för anläggningen saknas...."

Huset är byggt på 60-talet och avloppet är ombyggt på 70-talet. Nu vill de att vi ska koppla in oss på kommunalt vatten och avlopp innan 2014. Annars stängs avloppet av?

Nåja, avloppsanläggningen är gammal och kommunen har nyligen dragit va förbi vår tomt så det är väl antagligen vettigt. Om inte annat så av miljöskäl. Men till vilken kostnad? Efter att ha fått fram lite siffror från kommunen så funderar jag istället på att sätta mig i personlig konkurs och flytta ut på en parkbänk. Kommunen ska ha 382.000 kr + Därtill kommer ca 50.000 för grävning på egen mark.

Efter att ha varit tvungen att nöddränera (stopp i dräneringen och vatteninträngning i källaren), därefter takbyte på grund av att det regnat in och jag fått vattenskador, så är mina ekonomiska resurser slut. Kommunen skiter naturligtvis i mina ekonomiska omständigheter men jag är helt låst. Även lånemöjligheterna har torkat in, då huset är högt belånat och bara delvis renoverat så är det inte säljbart i befintligt skick. Vad fn gör man då?
Kikade lite på er taxa i Norrtälje och räknade baklänges.

om jag antar att 380000kr är för vatten och spillvatten och du har ett hus med 1 lägenhet och ingen annan verksamhet på fastigheten. Då får jag fram att din tomt är 4509 kvm stämmer det?

Kikar jag vidare i taxan så kan din kommun aldrig ta ut mer än 295312kr inkl moms för vatten, spill och dagvatten. Känns som någon har räknat fel...

Kan hänvisa till lite paragrafer om du vill läsa på själv..

Ett alternativ kan vara att köra omvänd metod som kommunerna i Dalarna och först dela upp tomten i 2 fastigheter och sedan ansluta den del som huset står på. Sälj den andra så har du finansieringen fixad.

O
Kommunalt vatten och avlopp är oftast väldigt positivt att få. Dock tycker jag att det är helt enorma summor som kommunen kan kräva av den enskilda i anslutningsavgift. Jag kan acceptera en avgift på runt 100´ Det känns rimligt.
Men summor så stora som TS har tycker jag är helt fel.
Dessutom blir man mörkrädd när kommunen får för sig att bygga en ordentlig väg i ett område och sedan låta de boende betala stora delar av notan.

Kommunen verkar många gånger få göra som de själva vill...
har en kamrat, han får nu kommunalt vatten till sin fastighet (att det redan funnits hos grannen mittemot är en annnan historia) Samtidigt bygger kommunen en ny väg in till området, inte så konstigt det... Den här vägen kommer att användas av de flesta boende i området, dock är det bara några få som behöver betala för vägen...
Det är de fastigheter som ligger närmast den nya vägen. Ibland blir man mörkrädd... Det är då man samtidigt funderar på likaprincipen som kommunen måste följa.....

Christijan skrev:
Vi ska också få kommunalt VA vid vår sommarstuga där det detaljplaneras för fullt.
Dessutom ska vi betala för nya vägar trottoarer och vägbelysning i området :x

Kommunen har inte råd att bygga vägar längre tydligen... bah.

/Christian
Norr om Stockholm?

Men med stor sannolikhet så stiger oxå värdet på din sommarstuga mer än kostnaderna som åsamkas dig

Så grattis...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.