37 422 läst ·
15 svar
37k läst
15 svar
Intex pool något att ha?
Sida 1 av 2
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Intex är väl bland dom bättre poolerna till vettigt pris.
Men behöver du värkligen så stor pool för det kommer ta många dagar med klarblå himmel för att få upp vettig temperatur igen efter några dåliga dagar dvs mindre bad glädje.
Sen ska du nog lägga in ett sandfilter i din budget för det är nästan ett måste till en så stor pool.
Men behöver du värkligen så stor pool för det kommer ta många dagar med klarblå himmel för att få upp vettig temperatur igen efter några dåliga dagar dvs mindre bad glädje.
Sen ska du nog lägga in ett sandfilter i din budget för det är nästan ett måste till en så stor pool.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Solfångare är bara att glömma för till en sån pool behöver man minst 20 kvm för det ska bli till något och sen funkar dom bara när solen skiner som bekant.
Varför inte denna poolen http://www.eurotoys.se/main/index.asp?site=479&vn=101-028324 och denna värmepumpen http://www.varmepumpsspecialisten.se/produkter/poolvarmepump-brilix-thp55 så är du inom budget och får mer bad glädje än med den gigantiska du tittade på först iom vattnet alltid är varmt.
Kostnaden för att hålla 28 grader maj tom mitten på september ligger på 400-700 kr månaden beroende på väder.
Sandfiltret till poolen jag länkade till ska på pappret ha flöde så det räcker till värmepumpen men det är på gränsen så jag garanterar inte att sandfiltret kommer räcka till.
Varför inte denna poolen http://www.eurotoys.se/main/index.asp?site=479&vn=101-028324 och denna värmepumpen http://www.varmepumpsspecialisten.se/produkter/poolvarmepump-brilix-thp55 så är du inom budget och får mer bad glädje än med den gigantiska du tittade på först iom vattnet alltid är varmt.
Kostnaden för att hålla 28 grader maj tom mitten på september ligger på 400-700 kr månaden beroende på väder.
Sandfiltret till poolen jag länkade till ska på pappret ha flöde så det räcker till värmepumpen men det är på gränsen så jag garanterar inte att sandfiltret kommer räcka till.
Mitt tips: Skippa leksaksfiltren och köp "riktiga" prylar istället. Köp begagnat för att hålla dig inom budget. Pool är tråkigt om man hela tiden måste kämpa med vattenkvaliteten. Med bra prylar sköter det sig nästan självt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Håller inte med dig där.
Har en intex pool med sandfilter värmepump och saltklorinator från intex och jag la ner mindre än 1 timme på poolen under hela sommaren.
Det ända jag inte tycker är riktigt bra med packetet jag satte ihop är sandfilteret som följer med för det är i minsta laget sen är väl inte kvalitén den bästa heller.
Har en intex pool med sandfilter värmepump och saltklorinator från intex och jag la ner mindre än 1 timme på poolen under hela sommaren.
Det ända jag inte tycker är riktigt bra med packetet jag satte ihop är sandfilteret som följer med för det är i minsta laget sen är väl inte kvalitén den bästa heller.
Har haft pool i många herrans år och ska väl erkänna att man började med lite gummipooler och liknande intex men i slutänden så står sig ändå en pool med plåtstomme bäst i många år i förhållande till priset.Bytte ut den gamla poolen förra året efter ca 10 års tjänst mot en liknande igen fast något större och med filter o allt som allt så kostade den ca 12000 å då rymmer den iaf ca 30 eller 40 tror jag det är.Så fundera igen om det inte är bättre att satsa på något hållbarare fast smaken är som baken - delad.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Intex är väl en bra instegspool innan man vet om det är något för en.
O avsätt vilken pool man väljer är ett sandfilter och värme källa nästan ett måste om man ska får någon riktig glädje av den.
En kall pool badar igen i inte ofta iaf.
Och att hålla på med filterpatroner är bara jobbigt och tidsödande.
O avsätt vilken pool man väljer är ett sandfilter och värme källa nästan ett måste om man ska får någon riktig glädje av den.
En kall pool badar igen i inte ofta iaf.
Och att hålla på med filterpatroner är bara jobbigt och tidsödande.
Joo som jag nämnde så började ju en annan också med lite enklare pooler men det jag syftar på är att plåtstommepoolerna som har bättre kvalite är nästan lika billiga idag som enklare gummipooler.Så det kan ju vara värt att spana lite och jämföra på det hållet också.Minns en gång när man klippte gräs och ungarna hade kastat lite sten på gräsmattan mig ovetandes och där kom man med klipparn och tjong sa det och en sten flög mot poolduken som var i gummi då och ut forsade vatten.Den dagen Bestämde jag mig för plåtpool iaf för de var relativt billiga på den tiden ändå fast idag är dom ännu billigare. 
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Plåt pooler är väl mer skyddade och för min del blir det väl med en plåt pool när min 4.a år gamla intex ger upp.
Stegen har redan rostat upp för jag kör med salt vatten annars så ser den fin ut trots den står ute på vintern med 1\3 vatten.
Dock blir det en mindre på 4,5 meter istället för den jag har på 5,5 meter för den är onödigt stor för våra behov.
Mitt förslag var mest grundat på att det skulle finnas budget till en värmpump för en pool utan värmekälla är nästan värdelös för det blir inte så många bad det kunna bli.
Jag håller normalt 28 grader från mitten av maj till september så man kan bada precis när man vill.
Jag började själv med en liten på 4-5000 liter sen växte det med tiden.
Jag tycker man ska börja med en mindre och satsa på kringutrustningen som ordentligt sandfilter och värme pump och spara till en pool i lagom storlek till året efter och sälja den gamla på blocket när det är som varmast för då får man tillbaka minst halva priset.
Ok man losar lite pengar men man har den så viktiga kring utrustningen.
Lite en smaksak hur man gör sen är det ju budgeten som styr med.
Stegen har redan rostat upp för jag kör med salt vatten annars så ser den fin ut trots den står ute på vintern med 1\3 vatten.
Dock blir det en mindre på 4,5 meter istället för den jag har på 5,5 meter för den är onödigt stor för våra behov.
Mitt förslag var mest grundat på att det skulle finnas budget till en värmpump för en pool utan värmekälla är nästan värdelös för det blir inte så många bad det kunna bli.
Jag håller normalt 28 grader från mitten av maj till september så man kan bada precis när man vill.
Jag började själv med en liten på 4-5000 liter sen växte det med tiden.
Jag tycker man ska börja med en mindre och satsa på kringutrustningen som ordentligt sandfilter och värme pump och spara till en pool i lagom storlek till året efter och sälja den gamla på blocket när det är som varmast för då får man tillbaka minst halva priset.
Ok man losar lite pengar men man har den så viktiga kring utrustningen.
Lite en smaksak hur man gör sen är det ju budgeten som styr med.
Hur löste du det med att pumpen/saltklorinatorn bara går typ tre timmar per dygn och värmepumpen behöver fler gångtimmar än så för att hålla värmen?Göran.W skrev:
Håller inte med dig där.
Har en intex pool med sandfilter värmepump och saltklorinator från intex och jag la ner mindre än 1 timme på poolen under hela sommaren.
Det ända jag inte tycker är riktigt bra med packetet jag satte ihop är sandfilteret som följer med för det är i minsta laget sen är väl inte kvalitén den bästa heller.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Man får ha pumpen igång när värmepumpen måste gå.
Jag gjorde så att det inte startade från på eftermiddagen med timer, när solen hunnit ge lite värme och på det viset så gick värmepumpen när det var som varmast ute och gav högre effekt än den gett på natten eller morgonen.
Det var sällan den behövde gå mer än 3-4 timmar per dygn.
Dom dagarna det badades startade jag det manuellt så det fick gå under tiden det badades och en stund efter.
Jag gjorde så att det inte startade från på eftermiddagen med timer, när solen hunnit ge lite värme och på det viset så gick värmepumpen när det var som varmast ute och gav högre effekt än den gett på natten eller morgonen.
Det var sällan den behövde gå mer än 3-4 timmar per dygn.
Dom dagarna det badades startade jag det manuellt så det fick gå under tiden det badades och en stund efter.