20 509 läst ·
64 svar
21k läst
64 svar
”Intet är som väntans tider”
Jag vill påstå att Vattenfall inte har en kundtjänst, man kan ringa till något de kallar så och har man tur svarar de. E-posten tog 14 dagar innan de svarade och jag fick ändå inge svar på min fråga. Min erfarenhet av dem är att de är mycket dåliga och sämst i Sverige bland de företag jag har kontaktat med.. Jag är förvaltare i Uppsala.stigen skrev:
Hej stigenstigen skrev:
Här kommer några goda råd om du tänker kontakta Vattenfalls kundtjänst.
- Skriv ner dom frågor som du hoppas få svar på och ha pennan lätt tillgänglig för noteringar.
- Se till att all information om din anläggning ligger tydligt framför dig.
- Ta fram mobilladdaren och anslut telefonen till laddning.
- Se till att uträtta dina toalettbehov innan du ringer.
- Välj en bekväm plats för att vänta på din tur i kön.
- Duka gärna fram något ät och drickbart för att kompensera när blodsockret går ner.
- En eller två sommarböcker att läsa gör att tiden går fortare.
- Gör en sista kontroll så att allting är på plats.
- Nu när alla förberedelser är klara så kan du ringa ”Kundtjänsten”.
- Slå på högtalarfunktionen annars kommer handen att domna bort under väntan.
- Undvik att kontrollera klockan under väntetiden för det kan framkalla stress. Om du känner stress är det bra att ha en stresskula till hands.
- Om och när du kommer fram så ta ett djupt andetag, var försiktig när du greppar telefonen så du inte av misstag bryter samtalet.
- Har du nu tur så är personen i andra luren kompetent och kan svara på frågorna.
- Annars får det bli en ny runda en annan dag.
- Dagens runda tog 1 timme och 18 minuter. Jag fick tyvärr inte svar på min fråga.
- Kundtjänst?
Har du och andra som här är bekymrade över handläggningstiden i tekniska frågor hos kundtjänsten vid Vattenfall Elnät funderat om det eventuellt kan bero på att det helt enkelt fattas elkraftingenjörer i hela samhället.
De senaste drygt 20 åren, så har vi haft svårt att rekrytera studenter som vill lära sig elkraftteknik.
Vi saknar idag även lärare. Lärare, med yrkeserfarenhet som kan utbilda elkraftingenjörer (inte utbilda forskare), vi behöver laborationslokaler, vi behöver laborations utrustning inklusive laborationskompendier, vi behöver läroböcker för elkraftingenjörer etc. Detta kommer att kosta stora summor.
Utan studenter som vill läsa elkraftteknik vill ingen ens tänka på att satsa på utbildningar.
Vi har under dessa år vänt på alla stenar, vi har försökt rekrytera utomlands, omskola de i närliggande yrken, vidareutbildat personal, rekryterat bland elektriker etc.
Bristen (och försöken att lappa och laga) gör att den allmänna elkraftkompetensen i landet sjunker drastiskt
Fram till i början på 1990 talet utbildade vi ca 500–800 elkraftingenjörer på gymnasiets fyraåriga utbildning, när den lades ned blev utbildningsvolymen, efter ett antal år, inledningsvis ca 120 studenter fördelade på 12 platser. Universiteten (som bara får betalt för antal studenter och examination) gick alla med stor förlust på utbildningarna och lade då ned samtliga utbildningar utom en. Sedan, efter ett antal år, tillkom en distansutbildning i elkraftteknik,
Dessa två utbildar idag uppskattningsvis 40–50 elkraftingenjörer per år samtidigt som behovet är (och har varit i ett tiotal år) nog femdubbelt eller mer.
Nu, när efterfrågan på elkraftingenjörer och elkraftkunskaper i samhället, ökar brant då har vi fortfarande en brist på lärare, läromedel laborationslokaler, etc. Startsträckan är lång och flera omstarter har gjorts.
Dessutom saknar vi, som sagt, sökande till elkraftutbildning.
Jag ser ingen Quick-fix, så läget i morgon riskerar att vara ännu värre.
Du skriver ”Intet är som väntans tider”
Jag kan hålla med, jag har väntat i ca 20 år på att fler utbildar sig till elkraftingenjörer.
Vad kan vi göra åt saken?
M Martin Lundmark skrev:Hej stigen
Har du och andra som här är bekymrade över handläggningstiden i tekniska frågor hos kundtjänsten vid Vattenfall Elnät funderat om det eventuellt kan bero på att det helt enkelt fattas elkraftingenjörer i hela samhället.
De senaste drygt 20 åren, så har vi haft svårt att rekrytera studenter som vill lära sig elkraftteknik.
Vi saknar idag även lärare. Lärare, med yrkeserfarenhet som kan utbilda elkraftingenjörer (inte utbilda forskare), vi behöver laborationslokaler, vi behöver laborations utrustning inklusive laborationskompendier, vi behöver läroböcker för elkraftingenjörer etc. Detta kommer att kosta stora summor.
Utan studenter som vill läsa elkraftteknik vill ingen ens tänka på att satsa på utbildningar.
Vi har under dessa år vänt på alla stenar, vi har försökt rekrytera utomlands, omskola de i närliggande yrken, vidareutbildat personal, rekryterat bland elektriker etc.
Bristen (och försöken att lappa och laga) gör att den allmänna elkraftkompetensen i landet sjunker drastiskt
Fram till i början på 1990 talet utbildade vi ca 500–800 elkraftingenjörer på gymnasiets fyraåriga utbildning, när den lades ned blev utbildningsvolymen, efter ett antal år, inledningsvis ca 120 studenter fördelade på 12 platser. Universiteten (som bara får betalt för antal studenter och examination) gick alla med stor förlust på utbildningarna och lade då ned samtliga utbildningar utom en. Sedan, efter ett antal år, tillkom en distansutbildning i elkraftteknik,
Dessa två utbildar idag uppskattningsvis 40–50 elkraftingenjörer per år samtidigt som behovet är (och har varit i ett tiotal år) nog femdubbelt eller mer.
Nu, när efterfrågan på elkraftingenjörer och elkraftkunskaper i samhället, ökar brant då har vi fortfarande en brist på lärare, läromedel laborationslokaler, etc. Startsträckan är lång och flera omstarter har gjorts.
Jag kan hålla med, jag har väntat i ca 20 år på att fler utbildar sig till elkraftingenjörer.
Det kan endast bli en delförklaring. Saknar vi även banktjänstemän , poliser, receptionister inom vården , handläggare på socialtjänsten, äldreomsorg, e-handel företag mm mm ?M Martin Lundmark skrev:Hej stigen
Det kanske är så men troligare är det girigheten och/ eller besparingshysteri. En anställd kostar inkl sociala avgifter idag över 400.000 kr om året . Mycket pengar att handla idiotiska datasystem som ”kan ersätta” levande människor, har ingen lön , inte vabbar och blir aldrig sjukskrivna . I teorin…., verkligheten här i tråden vittnar om kvalitet på dessa tjänster för att inte tala om effekten på sysselsättningen
Problemet handlar inte om brist på ingenjörer, det tar lika lång tid att få svar på helt okvalificerade frågor, ja svar över huvud taget faktiskt.
Att det sedan kanske är brist på ingenjörer gör kanske inte saken bättre, men det är knappast det som är den primära anledningen att kön till kundtjänst är lång.
Att det sedan kanske är brist på ingenjörer gör kanske inte saken bättre, men det är knappast det som är den primära anledningen att kön till kundtjänst är lång.
Jag skrev ett mejl till Vattenfall september 2022 och undrade varför det står Enkeltariff E4 på mina fakturor fast jag bor i område E3. Efter 10 månader har jag fortfarande inte fått svar.
På det automatiska svaret som kommer direkt stod det "För närvarande är det många som kontaktar oss, vi har därför längre svarstider och kommer att hantera ditt ärende så snart vi kan", så då är det är väl bara att vänta...
Eller kanske någon här på forumet som vet svaret?
På det automatiska svaret som kommer direkt stod det "För närvarande är det många som kontaktar oss, vi har därför längre svarstider och kommer att hantera ditt ärende så snart vi kan", så då är det är väl bara att vänta...
Verkar inte ha med elområde att göra, olika varianter av nätavtal. Enkeltariff E3 finns inte att hitta på Internet.S SusoDus skrev:Jag skrev ett mejl till Vattenfall september 2022 och undrade varför det står Enkeltariff E4 på mina fakturor fast jag bor i område E3. Efter 10 månader har jag fortfarande inte fått svar.
Hej,
Jag försvarar inte långa väntetider i de olika kundtjänster som kan finnas i vårt samhälle. Jag drabbas själv ibland av detta.
Men frågan handlade ”om du tänker kontakta Vattenfalls Kundtjänst” ett av de många företag i Sverige som behöver elkraftingenjörer för att fungera.
Tittar ni runt på forumet här så ser ni att många beklagar sig på långa handläggningstider då man vill ansluta ett villabygge eller sin solcellsanläggning.
Många (men inte alla) frågor till kundtjänsten på ett elnätsbolag kan behöva att en person med elkraftkunskaper är inblandad i processen. Saknas allt för många med den kompetensens så uppstår köbildning (förseningar).
Skulle elnätsbolagen strunta i att koppla in personer med elkraftkunskaper när detta behövs, då kommer inte elnäten att fungera tillfredställande på sikt.
Vi må ha synpunkter på långa handläggningstider där inte elkraftkunskaper behövs, men saknas elkraftingenjörer så innebär det ovillkorligen väntetider.
Som jag skrev tidigare så har bristen på att tillräckligt många elkraftingenjörer utbildas funnits länge och bristen kommer rimligen att accelerera genom ökade behovet att använda och att producera elenergi.
Hur får vi fler att söka till elkraftutbildningar och därigenom minska väntetiderna?
Jag försvarar inte långa väntetider i de olika kundtjänster som kan finnas i vårt samhälle. Jag drabbas själv ibland av detta.
Men frågan handlade ”om du tänker kontakta Vattenfalls Kundtjänst” ett av de många företag i Sverige som behöver elkraftingenjörer för att fungera.
Tittar ni runt på forumet här så ser ni att många beklagar sig på långa handläggningstider då man vill ansluta ett villabygge eller sin solcellsanläggning.
Många (men inte alla) frågor till kundtjänsten på ett elnätsbolag kan behöva att en person med elkraftkunskaper är inblandad i processen. Saknas allt för många med den kompetensens så uppstår köbildning (förseningar).
Skulle elnätsbolagen strunta i att koppla in personer med elkraftkunskaper när detta behövs, då kommer inte elnäten att fungera tillfredställande på sikt.
Vi må ha synpunkter på långa handläggningstider där inte elkraftkunskaper behövs, men saknas elkraftingenjörer så innebär det ovillkorligen väntetider.
Som jag skrev tidigare så har bristen på att tillräckligt många elkraftingenjörer utbildas funnits länge och bristen kommer rimligen att accelerera genom ökade behovet att använda och att producera elenergi.
Hur får vi fler att söka till elkraftutbildningar och därigenom minska väntetiderna?
Som sagt, det är ingen som säger emot dig. Det saknas alldeles säkert ingenjörer (eller vilken person det nu kan vara med högre utbildning), men det förklarar inte bristen på vattenfalls kundtjänst.M Martin Lundmark skrev:Hej,
Personen ovan som inte fått svar alls på 10 månader för en fråga man inte behöver någon utbildning för att svara på.
Jag har själv ett ”ärende” hos vattenfall som nog börjar närma 1,5 år nu utan svar, på en fråga om vilken modell av elmätare de kommer att sätta in när de byter till en smartare mätare hos mig. (Nu är ju det utagerat sedan feb eftersom de bytt mätaren, men något svar har jag fortfarande inte fått.)
De har helt enkelt en underbemannad/bortprioriteras kundtjänst eller en undermålig struktur på sitt arbete.
Tycker också det var väldigt dåligt att 4-årig Teknisk linje på gymnasiet lades ner. Många elever där hade hyfsat goda teoretiska kunskaper och var samtidigt väldigt praktiskt lagda och ville sedan efter gymnasiet direkt börja arbeta, tjäna egna pengar, skaffa bostad och bil. De flesta hade inga som helst planer på någon universitetsutbildning. Sedan kom samhällsomvandlingen under 90-talet och det skulle vara kompetenshöjning på både längden och tvären till max. Nya krav på att de flesta skulle skaffa sig långa universitetsutbildningar vare sig det behövdes eller inte. Då får man många nya forskare som forskar om allt mellan himmel och jord men färre som vill jobba praktiskt med t.ex. den dagliga skötseln av elnät och kan svara på kundernas tekniska frågor.M Martin Lundmark skrev:Hej,
För att locka unga som kommer ut efter gymnasiet tror jag att betald utbildning skulle vara mycket attraktivt. Fast inkomst och inga stora studielån. Då mot att man i ett kontrakt förbinder sig att stanna kvar och jobba i företaget minst 5 till 10 år eller vad som kan anses rimligt. Men det är naturligtvis ett problem om det saknas lärare, utrustning och lokaler...
Instämmer, sämsta kundtjänst någonsin. Jag har bestridit flera olika fakturor då jag blivit överfakturerad flera tusen men aldrig fått respons på mailen. Jag har ringt ett antal gånger och alltid lååång väntetid.
Vid ett tillfälle menade kundtjänst att de inte ens hade varit hemma hos oss och kopplat in elen vilket jag påpekade att de bevisligen har varit.
Vid ett annat tillfälle sa de att det hela skulle lösa sig automatiskt inom 2 månader efter inkoppling trotts att jag ringde 5 månader efter inkoppling...
När jag pratade med en handläggare och ifrågasatte det rimliga i att vänta flera timmar menade hon att jag borde förstå av nyhetsrapporteringen att de har mycket att göra när nätet ska byggas ut kraftigt. (Om de inte ens förmår att svara i telefon undrar jag hur de ska lyckas bygga ut elnätet. Med tanke på att Vattenfall elhandel som är konkurrensutsatt lyckas svara i telefon så är det ju nåt som är snett...)
Nu senast var det 3 timmar i telefon och 5 olika handläggare. Handläggare 1 hänvisar till en kollega som hänvisar till faktura enheten, som i sin tur hänvisar till en fakturaenhet "bas" som menar att jag borde ringa anslutningsenheten (på samma nummer som jag ringde in på), när jag blir kopplad igen så menar denna person att nej du måste ringa fakturaenheten. Vid detta tillfälle håller jag på att tappa det helt. Alla jag pratade med kunde se att det är ett fel någonstans men ingen verkar förmå att lösa problemet... Nu har jag ialla fall fått ett ärende och de skulle ringa upp (vilket dock ännu inte hänt).
Ytterst ansvarig för Vattenfalls Eldistributions kundtjänst nås på epost [email protected] (enligt deras officiella hemsida https://www.vattenfalleldistribution.se/om-oss/organisation/) om nån vill lämna synpunkter direkt utan att behöva ett par timmar i telefonkö.
Vid ett tillfälle menade kundtjänst att de inte ens hade varit hemma hos oss och kopplat in elen vilket jag påpekade att de bevisligen har varit.
Vid ett annat tillfälle sa de att det hela skulle lösa sig automatiskt inom 2 månader efter inkoppling trotts att jag ringde 5 månader efter inkoppling...
När jag pratade med en handläggare och ifrågasatte det rimliga i att vänta flera timmar menade hon att jag borde förstå av nyhetsrapporteringen att de har mycket att göra när nätet ska byggas ut kraftigt. (Om de inte ens förmår att svara i telefon undrar jag hur de ska lyckas bygga ut elnätet. Med tanke på att Vattenfall elhandel som är konkurrensutsatt lyckas svara i telefon så är det ju nåt som är snett...)
Nu senast var det 3 timmar i telefon och 5 olika handläggare. Handläggare 1 hänvisar till en kollega som hänvisar till faktura enheten, som i sin tur hänvisar till en fakturaenhet "bas" som menar att jag borde ringa anslutningsenheten (på samma nummer som jag ringde in på), när jag blir kopplad igen så menar denna person att nej du måste ringa fakturaenheten. Vid detta tillfälle håller jag på att tappa det helt. Alla jag pratade med kunde se att det är ett fel någonstans men ingen verkar förmå att lösa problemet... Nu har jag ialla fall fått ett ärende och de skulle ringa upp (vilket dock ännu inte hänt).
Ytterst ansvarig för Vattenfalls Eldistributions kundtjänst nås på epost [email protected] (enligt deras officiella hemsida https://www.vattenfalleldistribution.se/om-oss/organisation/) om nån vill lämna synpunkter direkt utan att behöva ett par timmar i telefonkö.
När jag skulle koppla in mig på nätet och pratade med elektrikern som utförde jobbet så sa han att det var en del att göra men inte ohanterbart och de gjorde de flesta ärendena inom 2 veckor som damp ner. Tydligen var den stora flaskhalsen på nåt kontor i Borlänge där de skulle administrera ansökningar och papper, där kunde saker fastna ett par månader...M Martin Lundmark skrev:Hej,
Hej, JosthJ Josth skrev:Tycker också det var väldigt dåligt att 4-årig Teknisk linje på gymnasiet lades ner. Många elever där hade hyfsat goda teoretiska kunskaper och var samtidigt väldigt praktiskt lagda och ville sedan efter gymnasiet direkt börja arbeta, tjäna egna pengar, skaffa bostad och bil. De flesta hade inga som helst planer på någon universitetsutbildning. Sedan kom samhällsomvandlingen under 90-talet och det skulle vara kompetenshöjning på både längden och tvären till max. Nya krav på att de flesta skulle skaffa sig långa universitetsutbildningar vare sig det behövdes eller inte. Då får man många nya forskare som forskar om allt mellan himmel och jord men färre som vill jobba praktiskt med t.ex. den dagliga skötseln av elnät och kan svara på kundernas tekniska frågor.
För att locka unga som kommer ut efter gymnasiet tror jag att betald utbildning skulle vara mycket attraktivt. Fast inkomst och inga stora studielån. Då mot att man i ett kontrakt förbinder sig att stanna kvar och jobba i företaget minst 5 till 10 år eller vad som kan anses rimligt. Men det är naturligtvis ett problem om det saknas lärare, utrustning och lokaler...
Tack för respons
Jag håller med dig att den 4-åriga tekniska linjen på gymnasiet var en mycket bra utbildning (har själv examen både från avslutningarna tele- och elkraft).
Steget upp till universitetet (där jag har medverkat till utbildning) har som resultat gett färre utbildade och mindre praktik under utbildningen.
Det vore bra om fler, liksom du, kunde komma med goda förslag (goda idéer) vad vi skulle kunna göra.
Redigerat:
Det är många sommarvikarier just nu.stigen skrev:
Här kommer några goda råd om du tänker kontakta Vattenfalls kundtjänst.
- Skriv ner dom frågor som du hoppas få svar på och ha pennan lätt tillgänglig för noteringar.
- Se till att all information om din anläggning ligger tydligt framför dig.
- Ta fram mobilladdaren och anslut telefonen till laddning.
- Se till att uträtta dina toalettbehov innan du ringer.
- Välj en bekväm plats för att vänta på din tur i kön.
- Duka gärna fram något ät och drickbart för att kompensera när blodsockret går ner.
- En eller två sommarböcker att läsa gör att tiden går fortare.
- Gör en sista kontroll så att allting är på plats.
- Nu när alla förberedelser är klara så kan du ringa ”Kundtjänsten”.
- Slå på högtalarfunktionen annars kommer handen att domna bort under väntan.
- Undvik att kontrollera klockan under väntetiden för det kan framkalla stress. Om du känner stress är det bra att ha en stresskula till hands.
- Om och när du kommer fram så ta ett djupt andetag, var försiktig när du greppar telefonen så du inte av misstag bryter samtalet.
- Har du nu tur så är personen i andra luren kompetent och kan svara på frågorna.
- Annars får det bli en ny runda en annan dag.
- Dagens runda tog 1 timme och 18 minuter. Jag fick tyvärr inte svar på min fråga.
- Kundtjänst?
Liten anekdot på temat viltolycka:L lindsmik skrev:
En bekant råkade köra på ett rådjur mitt i natten. Ringde polisen men kom aldrig fram. Letade efter djuret men hittade inget. Åkte vidare till slut. Han kunde liksom inte sitta hela natten i telefonkö.
Några månader senare damp ett brev ner där det stod att han var misstänkt för smitning. Polisen hade fått veta via försäkringsbolaget, bilen hade fått en buckla och skulle repareras.
Tack Polisen för att ni finns...