Här kommer några goda råd om du tänker kontakta Vattenfalls kundtjänst.

  1. Skriv ner dom frågor som du hoppas få svar på och ha pennan lätt tillgänglig för noteringar.
  2. Se till att all information om din anläggning ligger tydligt framför dig.
  3. Ta fram mobilladdaren och anslut telefonen till laddning.
  4. Se till att uträtta dina toalettbehov innan du ringer.
  5. Välj en bekväm plats för att vänta på din tur i kön.
  6. Duka gärna fram något ät och drickbart för att kompensera när blodsockret går ner.
  7. En eller två sommarböcker att läsa gör att tiden går fortare.
  8. Gör en sista kontroll så att allting är på plats.
  9. Nu när alla förberedelser är klara så kan du ringa ”Kundtjänsten”.
  10. Slå på högtalarfunktionen annars kommer handen att domna bort under väntan.
  11. Undvik att kontrollera klockan under väntetiden för det kan framkalla stress. Om du känner stress är det bra att ha en stresskula till hands.
  12. Om och när du kommer fram så ta ett djupt andetag, var försiktig när du greppar telefonen så du inte av misstag bryter samtalet.
  13. Har du nu tur så är personen i andra luren kompetent och kan svara på frågorna.
  14. Annars får det bli en ny runda en annan dag.
  15. Dagens runda tog 1 timme och 18 minuter. Jag fick tyvärr inte svar på min fråga.
  16. Kundtjänst?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
  • Wow
RoTe och 87 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Här kommer några goda råd om du tänker kontakta Vattenfalls kundtjänst.

  1. Skriv ner dom frågor som du hoppas få svar på och ha pennan lätt tillgänglig för noteringar.
  2. Se till att all information om din anläggning ligger tydligt framför dig.
  3. Ta fram mobilladdaren och anslut telefonen till laddning.
  4. Se till att uträtta dina toalettbehov innan du ringer.
  5. Välj en bekväm plats för att vänta på din tur i kön.
  6. Duka gärna fram något ät och drickbart för att kompensera när blodsockret går ner.
  7. En eller två sommarböcker att läsa gör att tiden går fortare.
  8. Gör en sista kontroll så att allting är på plats.
  9. Nu när alla förberedelser är klara så kan du ringa ”Kundtjänsten”.
  10. Slå på högtalarfunktionen annars kommer handen att domna bort under väntan.
  11. Undvik att kontrollera klockan under väntetiden för det kan framkalla stress. Om du känner stress är det bra att ha en stresskula till hands.
  12. Om och när du kommer fram så ta ett djupt andetag, var försiktig när du greppar telefonen så du inte av misstag bryter samtalet.
  13. Har du nu tur så är personen i andra luren kompetent och kan svara på frågorna.
  14. Annars får det bli en ny runda en annan dag.
  15. Dagens runda tog 1 timme och 18 minuter. Jag fick tyvärr inte svar på min fråga.
  16. Kundtjänst?
Kan då addera:
114 14 ( 1h 12m)
Trygg Hansa (1h 17m)

I bägge fallen blev ärendet i alla fall löst
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
RoTe och 7 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Kan då addera:
114 14 ( 1h 12m)
Trygg Hansa (1h 17m)

I bägge fallen blev ärendet i alla fall löst
Var det samma incident som föranledde båda samtalen 😮
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Var det samma incident som föranledde båda samtalen 😮
Ja en viltolycka.
Bärgningsbolaget behövde bara ca 30 sekunder på sig för att svara.
 
  • Gilla
Siv Olsson och 12 till
  • Laddar…
sysmali
stigen stigen skrev:
Här kommer några goda råd om du tänker kontakta Vattenfalls kundtjänst.

  1. Skriv ner dom frågor som du hoppas få svar på och ha pennan lätt tillgänglig för noteringar.
  2. Se till att all information om din anläggning ligger tydligt framför dig.
  3. Ta fram mobilladdaren och anslut telefonen till laddning.
  4. Se till att uträtta dina toalettbehov innan du ringer.
  5. Välj en bekväm plats för att vänta på din tur i kön.
  6. Duka gärna fram något ät och drickbart för att kompensera när blodsockret går ner.
  7. En eller två sommarböcker att läsa gör att tiden går fortare.
  8. Gör en sista kontroll så att allting är på plats.
  9. Nu när alla förberedelser är klara så kan du ringa ”Kundtjänsten”.
  10. Slå på högtalarfunktionen annars kommer handen att domna bort under väntan.
  11. Undvik att kontrollera klockan under väntetiden för det kan framkalla stress. Om du känner stress är det bra att ha en stresskula till hands.
  12. Om och när du kommer fram så ta ett djupt andetag, var försiktig när du greppar telefonen så du inte av misstag bryter samtalet.
  13. Har du nu tur så är personen i andra luren kompetent och kan svara på frågorna.
  14. Annars får det bli en ny runda en annan dag.
  15. Dagens runda tog 1 timme och 18 minuter. Jag fick tyvärr inte svar på min fråga.
  16. Kundtjänst?
Om man vill vara listig och slug kan man effektivisera genom att börja med 9. ringa ”Kundtjänsten” - sen går man till 1.

Så gjorde jag och då kändes det som tiden gick snabbare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Aleks12 och 26 till
  • Laddar…
Davidbagare
Hahaha tack för goda igenkänningsskratt!

Det värsta är när man äntligen kommer fram till en kundtjänst efter lång väntan och man ställer en fråga där man får svaret ”-Dröj kvar några sekunder så ska jag rådfråga en kollega” för att sen fastna i hissmusiken i 35 minuter innan man lägger på för att hamna i kön på nytt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 9 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Här kommer några goda råd om du tänker kontakta Vattenfalls kundtjänst.

  1. Skriv ner dom frågor som du hoppas få svar på och ha pennan lätt tillgänglig för noteringar.
  2. Se till att all information om din anläggning ligger tydligt framför dig.
  3. Ta fram mobilladdaren och anslut telefonen till laddning.
  4. Se till att uträtta dina toalettbehov innan du ringer.
  5. Välj en bekväm plats för att vänta på din tur i kön.
  6. Duka gärna fram något ät och drickbart för att kompensera när blodsockret går ner.
  7. En eller två sommarböcker att läsa gör att tiden går fortare.
  8. Gör en sista kontroll så att allting är på plats.
  9. Nu när alla förberedelser är klara så kan du ringa ”Kundtjänsten”.
  10. Slå på högtalarfunktionen annars kommer handen att domna bort under väntan.
  11. Undvik att kontrollera klockan under väntetiden för det kan framkalla stress. Om du känner stress är det bra att ha en stresskula till hands.
  12. Om och när du kommer fram så ta ett djupt andetag, var försiktig när du greppar telefonen så du inte av misstag bryter samtalet.
  13. Har du nu tur så är personen i andra luren kompetent och kan svara på frågorna.
  14. Annars får det bli en ny runda en annan dag.
  15. Dagens runda tog 1 timme och 18 minuter. Jag fick tyvärr inte svar på min fråga.
  16. Kundtjänst?
#12 😂
 
  • Haha
FixarHermione och 1 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Kan då addera:
114 14 ( 1h 12m)
Trygg Hansa (1h 17m)

I bägge fallen blev ärendet i alla fall löst
När jag behövde använda mig av Volvia svarade de efter 10 sekunder

Man bör bälja försäkringsbolag efter den hjälp man får med. Över en timme i telefon efter en olycka är inte acceptabelt.
Hoppas du bytt nu
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
17. Låt dem inte koppla dig vidare till en kollega, be kollegan ringa upp.
Har råkat ut för att man blir kopplad till en kollega, så väntar man 10-15 minuter i kö och helt plötsligt bryts samtalet
 
  • Gilla
Aleks12 och 4 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Ja en viltolycka.
Bärgningsbolaget behövde bara ca 30 sekunder på sig för att svara.
Så de som tjänar pengar på att svara, svarar fort och de som förlorar pengar per telefonsamtal tar längre tid på sig. 😉
 
  • Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Man bör bälja försäkringsbolag efter den hjälp man får med. Över en timme i telefon efter en olycka är inte acceptabelt.
Hoppas du bytt nu
Det beror ju på vad det kostar. Jag betalar inte 1000 kr extra per år för att de ska svara sekundsnabbt alla dar i veckan.
 
Det enda man kan glädja sig åt, är hur kort tid det ändå tar, då de har en så kompetent VD. Tänk hur lång väntetid det skulle vara med en vanlig VD med 7-800.000kr/månad.
 
  • Gilla
  • Haha
Aleks12 och 7 till
  • Laddar…
Inte så konstigt att det tar lång tid, det är ju ovanligt många som ringer just nu.
Det konstiga är väl snarast att det alltid är ovanligt många som ringer.
 
  • Gilla
  • Haha
Aleks12 och 11 till
  • Laddar…
C
tveksamt tveksamt skrev:
Det konstiga är väl snarast att det alltid är ovanligt många som ringer.
Ha ha, ja, när det här eländet började för ~20 år sedan var det riktigt komiskt när man t.ex. ringde taxi kl. 04.00 en tisdagsmorgon och fick beskedet "just nu är det många som ringer" direkt följt av någon som svarar. Det var innan man hade vant sig vid en automatisk telefonsvarare som ljuger en rätt upp i ansiktet. Nu är det snarare förväntat.

Hade varit roligare med ett ärligt besked - "just nu är vår kundtjänst underbemannad med X personer". 😆
 
  • Gilla
EllinorLag och 10 till
  • Laddar…
I vissa fall upplever jag att det går snabbare om man kontaktar en del företag via facebook. Ingen garanti dock.
Min favorit är Adobe (jag är lite småkunnig i deras programvaror) där det svenska kontoret inte har kontaktuppgifter via mejl. När man skickar en förfrågan till huvudkontoret i San Jose och ber om mejl till deras svenska representanter så har man efter en vecka haft kontakt med fem personer (via schatt och meddelande), fått flera förfrågningar om man är nöjd med resultatet på de frågor man ställer och tre besked om att de avslutar ärendet för de bedömer det som löst.
Och just det, man får två telefontider då man skall bli uppringd av dem. Men det blir man inte.

Så nu sitter jag utan mejlkontakt med det svenska kontoret. Men trevliga är de i San Jose!

Vad är det för ärenden jag har?
Ibland behöver jag veta om det finns en lösning för en del flöden när man processar tusentals PDFer från Tiff.
Ibland har jag förslag på förbättringar.
Och så har vi undrat om rabattmöjligheter för många licenser...

Men i några fall har jag fått snabba svar via deras Facebooksida på rent tekniska frågor, som när jag ville backa en version i Bridgeinstallationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.