Bob_the_builder
Så länge ADSL-utbyggnaden sker på marknadsmässiga villkor kommer man inte kunna ta del av den tjänsten (eller andra kopparbaserade tjänster som ISDN och xDSL heller) i hela Sverige. Stora delar av vårt land har fortfarande undermåliga telefonledningar. De är i slutändan det som sätter gränserna.

Ekke skrev:
Vi har 4 ,5 km till växeln o adsl funkar bra!
Intressant. Jag har hört att operatörerna skulle vägra om avståndet var större än 3 km. Inte ens om man säger att man går med på att det inte blir fullt ös på linan. Men, som sagt, det är kvaliten på teletråden som är avgörande.

Vad jag har fått veta från operatören är att dom kan inte installera på en avstånd längre än 3 km från en C-station.
Om man ringer till dom kan dom kontrollera direkt om man anger adress. Så gjorde jag med Bostream.

Märkligt?Vi borde nog dela Sverige vid Dalälven (Gävle)
för enligt detta skiljer det mesta,vad gäller byggregler,
Adsl mm.Bevisligen har jag 4,5 km till växeln enligt telia
ett gränsfall o jag har enligt testprogram full överföring.

Det var märkligt att dom har olika regler beroende på vad man bor. Här i Stockholm är det 3km som gäller.

??? Jaha, tackar för tipsen, men (lite pinsamt att fråga) vad är ADSL?? och blir man lyckligare av det? //cattis

:) Har forskat lite i det där med universal telecom, det verkar ju väldigt bra, men jag blir inte klok på om det är någon anslutningsavgift. Är det någon mer som använder dom och tycker det är lika bra??

ADSL (= Asymetric Digital Subscriber Line) är en modemteknik som gör det möjligt att skicka upp till 8 Mbit/s i en riktning genom vanliga kopparledningar. Du kan vara uppkopplad samtidigt som du pratar i telefon eller faxar! :D

:D Aha, det har ju helt klart en poäng eftersom både gubben och jag är pratkvarnar...

Vi har idag telenordias ADSL Bredband och det funkar jättebra. Vi betalar ett par hundra i kvartalet (fast avgift) och får då surfa hur mkt vi vill!

ADSL tar man från den vanliga telefonlinje. In ett hus går in 4 trådar, två av dom används egentligen som rent telefoni. Då använder man dom andra två för ADSL (förklarat tidigare vad det betyder).
I mitt fall betalade jag 1300 för anslutningsavgift, ingick ADSL modemet i priset. Sen betalar jag 399/månaden, men då är jag garanterat 2,5Mbits. för nerladning och surfing och 750Kbits för att skicka.
Detta med Bostream. Man kan välja billigare abonnemang, då får man samma hastighet som alla andra operatörer har, dvs 500kb.
Jag kan inte säga om man märker skillnad i o med att hastigheten beror också när det gäller att ladda ner filer på dom servrar man ska ladda från.

När det gäller Universal, har jag inte betalat en krona för att ansluta mig till dom. Det är bara att anmäla förval till dom på Internet.
Det roliga är att efter några månader av ingen räkning ringde jag till dom (svårt att komma fram, tar jätte lång tid) och frågade om jag egentligen var kund hos dom, hon svarade att ja visst var registrerad men att dom inte skickade någon räkning som var under 100 kr.
Har aldrig haft billigare operatör ;D
Jag kan varmt rekommendera dom om man inte bryr sig om att kontakta deras kundtjänst :-/

:) Ja jag tycker att det verkar vara en bra leverantör, men jag tvivlar på att ADSL funkar i min skog... Det var ju det där med 3km osv, ingen av de operatörer jag har kollat på nätet klarar av det i allafall

Ring och fråga. Har du en fungerande telefon? ;)
Dom kan lätt kolla med adress.
Du har en annan möjlighet om inte ADSL fungerar
Satellit!
Dom fanns på Hus&Villa mässan, det var inte så dyr.

??? Telefon??? Nä vi har bara flaskpost...

Det var en rolig kommentar Cattis ;D
Då är det bara satellit för både TV och surfing.
För kommunikation blir det bara indianstilen ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.