Så länge ADSL-utbyggnaden sker på marknadsmässiga villkor kommer man inte kunna ta del av den tjänsten (eller andra kopparbaserade tjänster som ISDN och xDSL heller) i hela Sverige. Stora delar av vårt land har fortfarande undermåliga telefonledningar. De är i slutändan det som sätter gränserna.
Vad jag har fått veta från operatören är att dom kan inte installera på en avstånd längre än 3 km från en C-station.
Om man ringer till dom kan dom kontrollera direkt om man anger adress. Så gjorde jag med Bostream.
Om man ringer till dom kan dom kontrollera direkt om man anger adress. Så gjorde jag med Bostream.
ADSL tar man från den vanliga telefonlinje. In ett hus går in 4 trådar, två av dom används egentligen som rent telefoni. Då använder man dom andra två för ADSL (förklarat tidigare vad det betyder).
I mitt fall betalade jag 1300 för anslutningsavgift, ingick ADSL modemet i priset. Sen betalar jag 399/månaden, men då är jag garanterat 2,5Mbits. för nerladning och surfing och 750Kbits för att skicka.
Detta med Bostream. Man kan välja billigare abonnemang, då får man samma hastighet som alla andra operatörer har, dvs 500kb.
Jag kan inte säga om man märker skillnad i o med att hastigheten beror också när det gäller att ladda ner filer på dom servrar man ska ladda från.
När det gäller Universal, har jag inte betalat en krona för att ansluta mig till dom. Det är bara att anmäla förval till dom på Internet.
Det roliga är att efter några månader av ingen räkning ringde jag till dom (svårt att komma fram, tar jätte lång tid) och frågade om jag egentligen var kund hos dom, hon svarade att ja visst var registrerad men att dom inte skickade någon räkning som var under 100 kr.
Har aldrig haft billigare operatör ;D
Jag kan varmt rekommendera dom om man inte bryr sig om att kontakta deras kundtjänst :-/
I mitt fall betalade jag 1300 för anslutningsavgift, ingick ADSL modemet i priset. Sen betalar jag 399/månaden, men då är jag garanterat 2,5Mbits. för nerladning och surfing och 750Kbits för att skicka.
Detta med Bostream. Man kan välja billigare abonnemang, då får man samma hastighet som alla andra operatörer har, dvs 500kb.
Jag kan inte säga om man märker skillnad i o med att hastigheten beror också när det gäller att ladda ner filer på dom servrar man ska ladda från.
När det gäller Universal, har jag inte betalat en krona för att ansluta mig till dom. Det är bara att anmäla förval till dom på Internet.
Det roliga är att efter några månader av ingen räkning ringde jag till dom (svårt att komma fram, tar jätte lång tid) och frågade om jag egentligen var kund hos dom, hon svarade att ja visst var registrerad men att dom inte skickade någon räkning som var under 100 kr.
Har aldrig haft billigare operatör ;D
Jag kan varmt rekommendera dom om man inte bryr sig om att kontakta deras kundtjänst :-/