15 217 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Internet i stugan?
för strålning är tydligen fast kabel eller parabol bäst men jordat uttag reducerar väl även mobilt bredband tror jag men här kanske ingen bryr sig om sånt men har man som jag flertalet datorer sittande för många timmar om dygnet bryr man sig
men tittade på mobilt bredband tv4 idol i fredags och hade hellre sett det på tv kan jag säga som vi får marksänt gratis via parabolbolagen by the way utan abonneman
men tittade på mobilt bredband tv4 idol i fredags och hade hellre sett det på tv kan jag säga som vi får marksänt gratis via parabolbolagen by the way utan abonneman
En sak att tänka på att det på stora turistorter (som här på Gotland) råder extrem överbelastning av de mobila bredbandsnäten under säsongen. Välj ADSL eller fiber, om möjligt, på sådana ställen.
Det behöver inte ens vara turistområden utan gäller även i de smålänska skogarna. Jag kan få 3G anslutning tidigt morgon eller kvällstid med grillväder under sommarhalvåret i fritidshuset. Övrig tid så blir de varierande hastighet med Edge-anslutning och det räcker inte för play-sändningar.mycke_nu skrev:
Och här fungerar enbart Telia bra övriga operatörer blir att leta plats eller längst ut på bryggan.
OBS! Vet inte om tråden hamnat rätt då jag uppfattar att trådskaparen har för avsikt att bo permanent i ett tidigare fritidshus. Åtminstone jag har lite olika krav beroende av vad som gäller och även vilka kostnader som är acceptabla,
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det finns flera bolag som kör dubbel riktat i dag via satellit.Nerre skrev:
Tex
http://www.astra2connect.com/1937195/maritime-broadband
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.53430
Dock får man inte mer än 2 mbit.
Ska man ha bredband via 3g nätet kan man sätta upp en bra rikt antenn så man får riktigt bra signal.
Från IDG-artikeln:
£14.99 per month
Download: 2048 kbps
Upload: 256 kbps
Data Allowance: 2GB
Och det är ju inte direkt imponerande siffror. Sen är jag lite osäker på vilka breddgrader som funkar?
Astra-lösningen verkar inte ha nån svensk återförsäljare? Hos den brittiska återförsäljaren hittade jag följande:
£14.99 per month
Download: 2048 kbps
Upload: 256 kbps
Data Allowance: 2GB
Och det är ju inte direkt imponerande siffror. Sen är jag lite osäker på vilka breddgrader som funkar?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Astra tjänsten funkar globalt från nord till sydpolen.
Nu är väl det både dyrt och långsamt och verkligen en nöd lösning.
Ville bara visa att det fanns dubbel riktat.
Förstahands valet torde vara Adsl och andra hand 3G
Nu är väl det både dyrt och långsamt och verkligen en nöd lösning.
Ville bara visa att det fanns dubbel riktat.
Förstahands valet torde vara Adsl och andra hand 3G
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Sorry fel tänk av mig där.
Orkar inte leta just nu men det finns internet via satellit som täcker hela jorden.
Det finns tex o tal med expedition som skickat hem bilder från tex nord och sydpoolen.
Även satellit telefoner funkar globalt.
Orkar inte leta just nu men det finns internet via satellit som täcker hela jorden.
Det finns tex o tal med expedition som skickat hem bilder från tex nord och sydpoolen.
Även satellit telefoner funkar globalt.