10 688 läst ·
89 svar
11k läst
89 svar
"Internationellt" jordat uttag
Jag fattar inte ens varför man skulle vilja använda adapter, om det inte är så att man flyttar apparaterna fram och tillbaka mellan Storbritannien och Sverige, men jag kanske inte är tillräckligt kreativ....
Inte ens i det fallet skulle jag vilja behålla de brittiska stickpropparna. Hellre då adapter åt andra hållet eller en specialbyggd skarvsladd med BS1363 plugg och schucko brunnar.
Byt hela sladdstället om du tycker det blir fult med eftermonterad stickpropp...
Inte ens i det fallet skulle jag vilja behålla de brittiska stickpropparna. Hellre då adapter åt andra hållet eller en specialbyggd skarvsladd med BS1363 plugg och schucko brunnar.
Byt hela sladdstället om du tycker det blir fult med eftermonterad stickpropp...
Tack för alla svar. Förstår att alla inte delar det behov jag har av funktionen, men det är ju jag som skall bo i lägenheten, ni slipper 
Att min elektriker skulle opponera sig mot kotakten på bilden förstod jag, det var ju därför jag efterfrågade något med motsvarande funktion, men som skulle vara godkänt, av era svar har jag nu fått klart för mig att nej, något sådant finns inte.
Visst är det ett i-landsproblem, men det är ju faktiskt de flesta frågor som folk har som rör både kök och övriga byggrelaterade områden
Uppskattar att ni tagit er tid att svara.
Att min elektriker skulle opponera sig mot kotakten på bilden förstod jag, det var ju därför jag efterfrågade något med motsvarande funktion, men som skulle vara godkänt, av era svar har jag nu fått klart för mig att nej, något sådant finns inte.
Visst är det ett i-landsproblem, men det är ju faktiskt de flesta frågor som folk har som rör både kök och övriga byggrelaterade områden
Uppskattar att ni tagit er tid att svara.
Redigerat:
De brittiska uttagen och propparna är inte farligare här än hemma i England, dessutom är de ofta försedda med brytare och klarar höga strömmar bättre än Schuko. Sätt upp ett brittiskt uttag, tar ner det innan du ev säljer kåken och flyttar.
Det händer helt enkelt alltför ofta att jag "råkar" köpa någon rolig pryl t.ex. från den här fantastiska siten www.lakeland.co.uk. Där finns allt man inte visste att man behöver till köket, av typen (obs, påhittat exempeltommib skrev:
Och när jag då inte har några reservstickproppar hemma och har förlagt adapterna så hade det varit toppen att installera ett universellt eluttag når jag nu ändå skall sätta in nya eluttag i samband med köksrenoveringen
Haha, underbar sida. Jag hade ingen aning om att jag behövde en 120W elektrisk brödkniv. Tror du bladen till den passar i tigersågen?
Ingenting farligt kommer hända om du sätter in ett sånt uttag, men du kommer antagligen ha svårt att hitta en elektriker som gör det. Jag skulle kört med adapter, eller gjort en egen skarvsladd ifall du vill ha fler apparater. Om du sätter in ett brittiskt uttag, byt det mot ett svenskt innan du säljer så är allting grönt.
Ingenting farligt kommer hända om du sätter in ett sånt uttag, men du kommer antagligen ha svårt att hitta en elektriker som gör det. Jag skulle kört med adapter, eller gjort en egen skarvsladd ifall du vill ha fler apparater. Om du sätter in ett brittiskt uttag, byt det mot ett svenskt innan du säljer så är allting grönt.
Det är bättre att sätta ett Schuko och ett brittiskt bredvid varandra än att använda universaluttaget i trådstarten, men om det är tillåtet vet jag inte. De brittiska stickpropparna har isolerade stift så att man inte kan komma åt något strömförande trots att brunn saknas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Är det verkligen förbjudet då? Föreskriften säger att uttag för allmänbruk ska följa de måttblad som gäller för Sverige. Ett uttag placerat lite vid sidan och lämpligt uppmärkt kanske kan kringgå den regeln. Det viktiga är ju att det inte finns någon förväxlingsrisk och att spänningen är densamma, det finns ingenting farligt som kan hända.
Å andra sidan, denna plugg skäms inte, nästan osynlig. Lite stor bara då den täcker brunnen bredvid.

http://www.kjell.com/sortiment/el/e...ndskontakter/reseadapter-eu-multi-230v-p37767
Å andra sidan, denna plugg skäms inte, nästan osynlig. Lite stor bara då den täcker brunnen bredvid.
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...ndskontakter/reseadapter-eu-multi-230v-p37767
Ärligt talat är det ju inte något fel på engelska uttag. De är till och med bättre än svenska i flera avseenden. Individuell brytare till varje uttag och petskydd som inte öppnas förän du sätter i jordstiftet. Kontakten är robust mekaniskt och kabeln är avsäkrad (behövs iofs inte i sverige i normala fall). Lite klumpig bara....
Nu har jag säkert inte alla detaljer men räckte det inte med att kunna visa att en pryl uppfyller god elsäkerhetspraxis och att standarden bara var en snabbväg. I så fall kan man ju hänvisa till den brittiska standarden...
Nu har jag säkert inte alla detaljer men räckte det inte med att kunna visa att en pryl uppfyller god elsäkerhetspraxis och att standarden bara var en snabbväg. I så fall kan man ju hänvisa till den brittiska standarden...