91 049 läst ·
470 svar
91k läst
470 svar
Intelligent hus?
Största nyheten är en ny controller enhet.MC skrev:
--
Det är väldigt svårt att säga.Zany skrev:
Beror helt på hur anläggningen ser ut.
Villa = IHC
Vilket blir lite dyrare än koventionell eldragning men mycket trevligare.
EIB i villa blir väldigt mycket dyrare, dubbelt så dyrt skulle jag tro.
Vid installation och ombyggnad i en befintlig villa måste väl en decentraliserad EIB-lösning vara att föredra för att få ner antalet nya VP-rör som behövs? Eller har jag fel, är det ingen skillnad i det avseendet?
Det är väldigt svårt att säga något generellt.T-34 skrev:
Man måste nästan titta på varje installations möjligheter och problem.
Det går även bra att köra med en decentraliserad IHC lösning.
Med distribuerade ingångsmodulen och utgångsmodul.
Vi har vid något tillfälle placerat minicentraler med in och utgångsmoduler på flera platser i huset.
Allt går att lösa!
Jag vet inte hur mycket som är officiellt men bl.a. 256 in/ut-gångar istället för dagens 128 begränsning.M@ZE skrev:
Vilket är väldigt bra för oss som försöker bygga de riktigt stora husen.
Mer information bör komma ganska snart tror jag.
De skull släppa denna burk i slutet av året om jag inte mins fel.
Är det någon som vet om man kan använda vanliga tryckknappar med återfjärdring i stället för IHC's dyra varianter? Känns som om det finns pengar att spara där.
Undrar också om man kan programmera wincontrollern i IHC att känna igen tryckkombinationer så att en och samma tryckknappar kan ha olika funktioner. T.ex enkeltryck = tänd ljuset i vardagsrummet.
Två tryck i snabb föjd = tänd alla ljus på nedervåningen.
Hålla inne knappen i två sekunder = släck hela huset.
Undrar också om man kan programmera wincontrollern i IHC att känna igen tryckkombinationer så att en och samma tryckknappar kan ha olika funktioner. T.ex enkeltryck = tänd ljuset i vardagsrummet.
Två tryck i snabb föjd = tänd alla ljus på nedervåningen.
Hålla inne knappen i två sekunder = släck hela huset.
Squarecrow : Utan att vara 100% säker så kan jag nog säga att det inte går i IHC.
Men det är ju det som är så bra med deras tryckknappar som Lexel har, finns ju 8 poliga med 8 funktioner på samma enhet. Senso designen är ju skitsnygg
Men det är ju det som är så bra med deras tryckknappar som Lexel har, finns ju 8 poliga med 8 funktioner på samma enhet. Senso designen är ju skitsnygg
Det går utmärkt att använda vanliga strömbrytare till IHC. Både återfjädrande och vanliga. I princip allt som kan sluta mellan 2 kontaktpunkter går att användas.
Det sitter ingen intelligens i själva brytaren för IHC. Jag håller också med om att de är sjukt dyra i förhållande till innehållet. Tk kan inte överstiga många kronor
"Dubbelklick" kräver lite hackande, men IHC har inbyggd funktion för vanligt tryck, tryck >1s och långt tryck >2s. Detta använder jag själv för de ändamål som du beskriver.
Även "shift" funktion skulle gå att löse.
Någon Ctrl-Alt-Delete behövs dock inte
IHC är riktigt driftsäkert. Min anläggning har snurrat i snart 5år utan några bekymmer what-so-ever. Bara en direktträff i trädgården av blixten för 2 år sedan fick den att lite hicka till och tända ett par lampor.
Det sitter ingen intelligens i själva brytaren för IHC. Jag håller också med om att de är sjukt dyra i förhållande till innehållet. Tk kan inte överstiga många kronor
"Dubbelklick" kräver lite hackande, men IHC har inbyggd funktion för vanligt tryck, tryck >1s och långt tryck >2s. Detta använder jag själv för de ändamål som du beskriver.
Även "shift" funktion skulle gå att löse.
Någon Ctrl-Alt-Delete behövs dock inte
Gott!
Då blir det till att hitta lämpliga brytare att använda.
Med "hackande" menar du att man kan påverka funktionerna i wincontrollern genom makron eller nåt programmeringsspråk då eller? finns det stöd för det hade det ju varit kanon!
Då blir det till att hitta lämpliga brytare att använda.
Med "hackande" menar du att man kan påverka funktionerna i wincontrollern genom makron eller nåt programmeringsspråk då eller? finns det stöd för det hade det ju varit kanon!
Hej,
Med hackande menar jag att man får skriva en funktion där man vid första trycket kör igång en korttidstimer och sedan se om nästa tryck kommer innan tiden har löpt ut för timern. Om så är fallet aktivera en "virtuell" ingång och funktionssträngen för den låta styra vad som skulle hända vid dubbeltryck. Så lite timrar och interna variabler etc så skall det nog gå.
Detta är dock inget jag provat, utan detta är fritt från mitt huvud just här och nu, på min kontorsstol av märket Fritz Hansen, i köpenhamn. Att det går råder det dock ingen tvekan om.
Fräckare än så var det tyvärr inte. Så inga C++ APIer eller omkompilering av winControllern bidde det. Tyvärr. Har inte ens öppnat och kollat innuti i min ännu ... skrämmande.
Med hackande menar jag att man får skriva en funktion där man vid första trycket kör igång en korttidstimer och sedan se om nästa tryck kommer innan tiden har löpt ut för timern. Om så är fallet aktivera en "virtuell" ingång och funktionssträngen för den låta styra vad som skulle hända vid dubbeltryck. Så lite timrar och interna variabler etc så skall det nog gå.
Detta är dock inget jag provat, utan detta är fritt från mitt huvud just här och nu, på min kontorsstol av märket Fritz Hansen, i köpenhamn. Att det går råder det dock ingen tvekan om.
Fräckare än så var det tyvärr inte. Så inga C++ APIer eller omkompilering av winControllern bidde det. Tyvärr. Har inte ens öppnat och kollat innuti i min ännu ... skrämmande.
Det räcker gott att man kan aktivera interna variabler, flaggor eller "virtuella ingångar". Ojojoj. Mitt hus kommer snart vara omöjligt att förstå sig på känner jag...
"-det hela är mycket enkelt. du knappar bara in på strömbrytaren med morsekod vad du vill göra så fixar huset det, jag lovar!" *börjar knappa in korta och långa tryck för att tända taklampan...*
"-det hela är mycket enkelt. du knappar bara in på strömbrytaren med morsekod vad du vill göra så fixar huset det, jag lovar!" *börjar knappa in korta och långa tryck för att tända taklampan...*