Kan ej riktigt vilka nivåer men två stycken är det.
Om det är valfritt eller bestämt vet jag inte.

Du kan dimmra som vanligt med detta gäller scenarie. Så det är inga bestämmda värde du dimmrar till. Det behöver du inte oroa dig för. IHC är bra som sagt.

Det här var ju grymt intressant och teknikfreak som man är så är det rena rama julafton. Ska nu "bara" gå hem och försöka övertyga sambon om detta också...
;D

EIB... var hittar man info om det ? Lexel har jag hittat, men det är ju IHC.

På samma sida som du hittade IHC på Lexel.
Om du trycker på "produkter" på vänstra kolumn, under Lexels loga, länken kontroll och styrsystem, där kan du välja EIB kontrollsystem  ;D ;D
Fast enl vår elektriker som jobbar med detta dagligen för företagskunder är EIB lite overkill för privatpersoner  :-/

Har pratat också med en kille som jobbar på Lexel och han säger samma sak.

Vi ska ha IHC för alla kontakter i hela huset, som kommer att styra både larmet, utebelysningen och markiser ;D ;D
Larmet är inte Lexels men det kan man koppla ändå till systemet.
Dyrt? det tycker min sambo men inte jag (jag gillar tekniska leksaker) ;D ;D ;D

OM EIB är overkill för privatpersoner så måste det vara alldeles lysade för teknikfreaks. ;D ;D ;D

Skämt å sido, då räcker det nog med IHC eller så kör vi light-versionen som någon förklarade i nätverkstråden ...tror jag det var....

Det finns ju också lite enklare system som man kommer enormt långt med, nämligen X-10. Det är i huvudsak styrning av belysning men det kan man göra med både fjärrkontroller och via Internet (och WAP). Jag kör X-10 och det funkar mycket bra.

X-10 i Sverige hittar man hos eHem (www.ehem.com). De har också en mjukvara som kan hantera både X-10 och EIB.

Så det så! ;D

Thurst skrev:
X-10 i Sverige hittar man hos eHem (www.ehem.com). De har också en mjukvara som kan hantera både X-10 och EIB.
Senast jag kollade upp eHem verkade det som att de hade gått i konkurs... Man kan eventuellt fortfarande köpa produkterna på Clas Ohlsons.

General Failure skrev:
Senast jag kollade upp eHem verkade det som att de hade gått i konkurs... Man kan eventuellt fortfarande köpa produkterna på Clas Ohlsons.
Ett nytt företag har hand om grejorna nu (Electia tror jag de hette), så de finns kvar (om än i annan skepnad). Jag beställde grejor för bara ett par veckor sedan och de kom (och snabbt gick det också  ;D).

Thurst skrev:
Ett nytt företag har hand om grejorna nu (Electia tror jag de hette), så de finns kvar (om än i annan skepnad). Jag beställde grejor för bara ett par veckor sedan och de kom (och snabbt gick det också  ;D).
Har de någon hemsida?

General Failure skrev:
Har de någon hemsida?
Japp, www.ehem.com. De har tagit över den!

MC skrev:
Jag kan inte speca allt som är med... men: Brytare & uttag i Senso-design. Några rörelsedetektorer, 'vattenlås', modem, några tidsstyrda uttag i kök & tvätt, LED-indikation av låsta dörrar vid ytterdörren, fjärrkontroll & ir-mottagare mm. Kom-hem & natt-brytare, rörelsevakt & ljusvakt utomhus... Installation & programmering ingår.

Tillkommer övrig elinstallation eller får du all el i hela kåken tack vare detta?

En stor fördel med EIB är att där är man inte bunden till ett fabrikat, EIB produkter tillverkas av alla större leverantörer och EIB märkningen garanterar att de fungerar tillsammans.

Kalsipper

Håller just på att diskutera rördragning med lysmasken och han är inne på vad jag tror är en IHC lösning. Om jag har fattat det här rätt så bygger man IHC som ett stjärnnät medan EIB har en sammanlänkande buss till alla berörda uttag.

Vi har inte riktigt tagit beslut än, men i princip borde man väl i rördragarstadiet kunna förbereda för bägge varianterna? Om vi ändå har en stjärnform i grunden och sen kompletterar med ett rör som går från dosa till dosa så borde man ju ha både livrem och hängslen, eller har jag totalt missat nåt?

Rörkostnaden är minimal i sammahanget och pengen för jobbet är inte så stor den heller.

Nån som vet får gärna kommentera.

Man kan även bygga EIB i stjärna! Så jag ser ingen anledning att förlägga rör för bägge varianterna.
Personligen gillar jag centraliserat system, dvs typ IHC.
EIB är som bekant decentraliserat och varje "knapp" mm har sin egen intelligens som kommunicerar med varandra via tvåtrådsbussen. Kostar mer (läs massor)och är överkurs för småhusmarknaden men är säkert mer flexibelt för utbyggnad och omändringar.

Jag har diskuterat detta igen med elkillen och det enda jag har förstått är att jag inte har förstått.

Jag ska lägga lite mer tid på studier innan vi tar ett beslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.