Nu måste jag bara handla :)

Men innan jag slår till vill jag ha tips på andra märken och prylar som gör samma sak.

Ska man välja 230V eller 24V?
Måste vara enklare att dra 24V till olika sensorer.

Har letat efter "input" prylar för 24V tex. rörelserelä, skymningsrelä, temp, regnmätare mm men inte hittat specilelt mycket. Verkar finas mer till 230V men vill helst slippa det då det är smidigare att dra en signal kabel med 24V till sensorerna.

//Skepparn

Njae,

Mina elektriska färdigheter är inte lysande. Vågar påstå att jag dessutom har handen mitt i tummen samt fattar inte riktigt hur jag skall göra.

Men, om jag fattar det hela rätt så drar man ett rör till varje rum. Därifrån rör ut till varje elkontakt, brytare, etc. Från elkontakten drar man ett rör till elskåpet? Där anger man om det är en brytare och vilka funktioner den i sådana fall skall ha. Är det så jag skall uppfatta det?

Är bara en användare.... Fast en j-vligt bra sådan som gillar kul grejor! Har hur mkt idéer som helst kring detta. :-) Men att jag skulle dra rör och koppla in något? Min familj hade aldrig vågat bo i huset..... :P

Är det någon som har E-nummer på Alpha 2 prylarna?

//Skepparn

skepparn skrev:
Nu måste jag bara handla :)

Men innan jag slår till vill jag ha tips på andra märken och prylar som gör samma sak.

Ska man välja 230V eller 24V?
Måste vara enklare att dra 24V till olika sensorer.

Har letat efter "input" prylar för 24V tex. rörelserelä, skymningsrelä, temp, regnmätare mm men inte hittat specilelt mycket. Verkar finas mer till 230V men vill helst slippa det då det är smidigare att dra en signal kabel med 24V till sensorerna.

//Skepparn
Välj 24 volts ingångar.. No doubt!

OLHA skrev:
Njae,

Mina elektriska färdigheter är inte lysande. Vågar påstå att jag dessutom har handen mitt i tummen samt fattar inte riktigt hur jag skall göra.

Men, om jag fattar det hela rätt så drar man ett rör till varje rum. Därifrån rör ut till varje elkontakt, brytare, etc. Från elkontakten drar man ett rör till elskåpet? Där anger man om det är en brytare och vilka funktioner den i sådana fall skall ha. Är det så jag skall uppfatta det?

Är bara en användare.... Fast en j-vligt bra sådan som gillar kul grejor! Har hur mkt idéer som helst kring detta. :-) Men att jag skulle dra rör och koppla in något? Min familj hade aldrig vågat bo i huset.....  :P
Jag har dragit tre rör till varje rum.

Rör ett: Strömmatning + två tändtrådar till fönsterbelysning och taklampa.

Rör två: 10 ledare signalkabel. till väggbrytare + Magnetkontakt fönster mm, tempgivare.

Rör tre: Nätverkskabel.

Kolla http://Berlings.blogspot.com

Där finns en ritning på elskåpet, med kommentarer

CasaDecimal kommer du att kunna reglera ljusstyrkan på dina lampor? om ja hur har du löst det?.

//Skepparn

Sorry för det sena svaret. :-)

Dimning blir med en DIN-monterad dimmer som heter UNI-400. dimmar i steg.

Bättre sent än......

Jag kommer nog inte att köpa nån Alpha.

Ska köra på IHC istället käns enklare med ett färdigt system som är tänkt att använda till just det jag vill göra.

Är ju lite billigare om man köper i Danmark.

//Niclas

Om man sätter en viktkänslig sensor i köksgolvet så kan det inteligenta hemmet förhindra att någon över 65kilo kan öppna kylskåpet ;D

Viktstyrning kan vi ordna. ;D
Kanske även någon för ytterdörren.
Om du inte ligger på idealvikten blir det till att gå ett varv runt kvarteret innan dörren går att öppna.

Tjoho, nu har jag fått hem massa "godis" från Staterna. Jag har storhandlat grejor från http://www.phidgets.com
Jag har köpt deras "Starter Kit #2" med massor av saker, bla en RFID läsare som funkar hur bra som helst.
Tanken är att bygga upp ett system på sidan om mitt kommande IHC-system, men som ändå kommunicera med det. Bla kommer jag att installera RFID-läsaren vid ytterdörren där hemmaskrivet program i VB.NET kollar behörighet och sätter en utgång. Denna utgång går till en ingång i IHC-systemet som i sin tur öppnar dörren via ett motorlås (som ska beställas i veckan).

Anledningen till att jag låter IHC öppna dörren är att jag kan ta hänsyn till ev "bortlägen" osv i IHC samt kanske larma av osv...
Phidgets Inc i Kanada är de som gör grejorna och man kan handla direkt därifrån, men det är ganska dyrt.
Den billigaste siten jag hittat är www.phidgetsusa.com och där är därifrån jag köpt mina grejor.

Jag har idag beställt deras TextLCD som också ska monteras vid ytterdörren. Den kommer att ge statusinfo för de som använder sin RFID-nyckel, men ska också kunna ge info till besökare. Jag har också beställt fler RFID-taggar, bla små glaskapslar (2x12mm).
Tanken är att koppla ringklockan till IHC. När besökare "ringer på dörren" så kan ett litet meddelande dyka upp i displayen beroende på "läget" i IHC.

Alla Phidgets kopplas till USB-porten och är extremt enkla att programmera mot.

Om någon av er känner till en Svensk eller Europeisk leverenatör av Phidgets så hör gärna av er. Det svider lite att betala 400 spänn i frakt...

Bilder kommer när jag börjat installera.
/Marcus

marcusprivat skrev:
Om någon av er känner till en Svensk eller Europeisk leverenatör av Phidgets så hör gärna av er. Det svider lite att betala 400 spänn i frakt...
http://www.lextronic.fr/phidgets/PP.htm

Är i färd med att projektera el och tele till vårt nya hus (eller snarare är min fru det) och en sak slog mig plötsligt.

Är det dumt att satsa på t ex Lexel IHC nu, när det finns många trådlösa tekniker i startgroparna, t ex Zigbee, Wimax m fl.

Eller är det realistsiskt att tro att produkter för massmarknaden inte kommer att dyka upp än på ett antal år?

Hej,

Visserligen är zigbee en lovande teknik och den bästa hitintills. Dock är, och kommer alltid, trådlöst att vara en nödlösning och komplement. (IMHO)

Jag hade definitivt satsat på ett riktigt IHC eller EIB system om jag byggt nytt.

De första riktiga utvecklingskitten för zigbee har precis kommit ut (se nedan för ett exempel som jag leker med). Så jag tror nog att du kan räkna med att det tar åtminstånde 2år innan det finns någon större mängd prylar. WiMax och UWB ligger ännu sämre till.

ZIGBEE_TEST23.jpg

Jaha, då tog projektet en lite oväntad vändning.

Svärfar (som skall koppla elen) pratade med sina kontakter på ElektroSkandia och de förordade Hager TX istället för Lexel IHC.

Att TX är ett bussystem har jag klurat ut, men det finns ju en del andra frågeställningar:

1. Jag antar att man kan göra precis samma saker med ett bussystem som med IHC, men finns det några egentliga nackdelar med ett bussystem kontra IHC?

2. Som jag fattade det så sker programmeringen via någon portabel manick (enligt hagers hemsida) eller via ETS. Är det krångligt att programmera om sitt system via ex ETS jämfört med IHC?

3. Jag blev aldrig riktigt klar över om TX är fullt EIB-kompatibelt och att man använda andra tillverkares komponenter. Går detta och går de att programmera via samma "manick"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.