Byggahus.se
Söker diskmaskin passande IKEA Faktum inbyggnad, med överkorg för beskick i prisklass upp till ca: 9000:-
Övriga krav är hyfsat låg ljudnivå. Energi-/vattenförbrukning är inte det primära.

Har kikat på: https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/product/siemens-sn63ex14ce/

Någon som kan ge omdöme på t.ex. montering av luckan, kvalité eller kanske "rent-av" föreslå ett bättre pris/prestanda alternativ för mig?

Vänligen,
David
 
Köp Ikeas Kallboda då 1000kr extra
 
Kallboda är en utmärkt maskin har den själv, tyst det blir rent och disken är torr när maskinen är klar.
 
BirgitS
Vonelffors Vonelffors skrev:
Köp Ikeas Kallboda då 1000kr extra
Passar den verkligen ihop med Faktum?
Sockeln till Faktum är ungefär dubbelt så hög som sockeln till Metod.
 
Den ska passa med modifiering enligt ikea
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hittar inte "modifieringsmetod/beskrivning" på IKEA's sidor.
Sitter någon på en sådan?

Vitvaror som inte passar till FAKTUM utan modifiering
DiskmaskinerKALLBODA, TORSBODA, DISKAD (utgår 2023), PROFFSIG (utgår 2023)
 
Det finns något som kallas för "FLEXFIT". Har någon erfarenhet om dessa passar till IKEA Faktum för inbyggnad?
Jag såg denna: https://www.elgiganten.se/product/v...ux-diskmaskin-eem48330l-helt-integrerad/31907

Även här saknas en faktisk installationsbeskrivning och inte heller hittar jag någon information som visar att FLEXFIT passar utan att behöva köpa eller modifiera.

Någon i forumet som vet mer?
 
Hej.

Någon som vet om Kallboda passar med Faktum? Vilken modifiering krävs?

Kundtjänst säger att Kallboda INTE passar om Faktum underskåpen är monterade med originalbenen om 160mm. Om man däremot byggt upp skåpen mot 165mm så ska det funka.

Någon som fått det funka ändå? Vilka modifieringar kan det vara tal om?
Är ju inte så kul släppa bänkskiva och allt för att få upp benen 5mm.

Tänker att det kanske är ett standard svar ifrån Ikea för att inte tipsa om annan modifiering ”som inte är omöjlig”. Någon som utfört? Testat? Går det?

Känns ändå som de flesta bör monterat enligt original måtten för ben/sockel. (Tydligen 160mm)

Mvh David
 
Hej!

Vill bara hälsa att för min del så passade det jätte bra med Kallboda och Faktum (i alla fall för min del)
Tror IKEA säkrat väldigt "väl" i sitt generella svar att det inte passar.
Måttar man lite sin installation på plats så kan man rätt snabbt verifiera om det passar eller inte.
Har väldigt svårt se att speciellt många "får problem".

Lite tråkigt för IKEAs problem.
För känns som en stabil maskin.

Mvh/D
 
davisn davisn skrev:
Söker diskmaskin passande IKEA Faktum inbyggnad, med överkorg för beskick i prisklass upp till ca: 9000:-
Övriga krav är hyfsat låg ljudnivå. Energi-/vattenförbrukning är inte det primära.

Har kikat på: [länk]

Någon som kan ge omdöme på t.ex. montering av luckan, kvalité eller kanske "rent-av" föreslå ett bättre pris/prestanda alternativ för mig?

Vänligen,
David
Jag har den maskinen till ett Faktum kök.

Det tog mig 2timmar att köpa maskinen (affären ligger 7min bort) montera ur den gamla, i den nya och få luckan på plats.

Tycker maskinen i sig fungerar utmärkt och jag älskar att den är koppla till Wi-Fi. Genom appen kan man styra allt utan att försöka lista ut vad en kombination av 11 knapptryckningar ska ge för inställningar.
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.