Hej!

Håller på att installera en helintegrerad diskmaskin från Siemens (SX736X98FE). I samband med uppackning plockade jag bort ett ”grönt tygtäcke”. Nu börjar jag dock bli osäker om detta är någon form utav ljuddämpare, eller om det är emballage (som skall kastas).

Installationsanvisningen förtäljer ingenting om detta, och Siemens support kan inte heller svara.

Så, någon som vet? Är detta något som skall sättas på maskinen eller något som skall kastas. Och om det skall vara på, hur skall det då fästas, dvs viken sidan skall täckas utöver toppen (kommer tyvärr inte ihåg hur det satt först)?

Tar tacksamt emot svar!

• Oöppnad helintegrerad Siemens diskmaskin täckt med grönt material, undran om det är emballage eller ljuddämpare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Helintegrerad Siemens-diskmaskin ligger på köksgolv med borttaget grönt tyg på toppen, osäkerhet kring tygets funktion.
    Skapa konto
  • Ouppackad Siemens helintegrerad diskmaskin på köksgolv med oklart grönt tyg ovanpå.
    Skapa konto
  • Diskmaskin från Siemens täckt med ett grönt material, oklart om ljuddämpare eller emballage.
    Skapa konto
Tror det är ljuddämpning

Det är isolering för ljud och värme. Den ska vara där.

Den ska vara kvar. Ser rätt ut på första bilden.

S sorrevaas skrev:
Siemens support kan inte heller svara.
Tomtar!

Om du tar bort isoleringen så bullrar/klinkar maskinen mer och man hör spolningen tydligare, värmeelementet får arbeta hårdare då mer värme "läcker" ur maskinen och elförbrukningen ökar. Det är inte säkert att diskmaskinen heller når rätt temperaturer för vissa program under diskcykeln vilket kan försämra diskresultatet. Sammantaget påverkar detta också sannolikt maskinens livslängd något.

Maskinen fungerar utan detta fluff. Fick byta en knappt 2 år gammal Indesit efter vi flyttade in i huset i Spånga. När jag skulle byta maskin upptäckte jag att de isoleringen var borta och antagligen tagits bort när maskinen installerades. Om det var frånvaron av isolering som ledde till en i mitt tycke för tidigt diskmaskindöd skall jag låta vara osagt men man kan ju misstänka att det kan ha bidragit.

A
Dålig jämförelse mellan indesit och siemens
Korpserien jmf elitserien

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.