Hej!
Snabb fråga, kollar på det kontrakt som skall skrivas i veckan på ett fristående radhus. Detta säljes privat och vi har tagit in en mäklare som sköter kontraktdelen.

Min fråga nu är att i kontraktet så står det under Inteckningar och pantbrev:
Säljaren garanterar
- att fastigheten på tillträdesdagen är intecknad till: xxxxxx kronor

- att fastigheten på tillträdesdagen inte är pantsatt

Vad innebär detta exakt? Har försökt och googla lite men blir inte klokare, detta var inget som var aktuellt på den bostaden jag köpt och bebor idag och därav inte gått in på det så mycket.

Tacksam för "enkelt förklarade" var! :D

Inteckningar = pantbrev , det ska stå 0 kr hoppas jag. Säljaren garanterar att inga lån ska finnas på huset och att alla pantbrev lämnas över till er bank om ni ska låna. Pantbrev är oftast i dataformat och inte fysiska, kolla även det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inteckningar = pantbrev , det ska stå 0 kr hoppas jag. Säljaren garanterar att inga lån ska finnas på huset och att alla pantbrev lämnas över till er bank om ni ska låna. Pantbrev är oftast i dataformat och inte fysiska, kolla även det.
Det står en summa där, men samtidigt så skriver de att inga pantbrev kommer att finnas. Jag antar att det då är en information om vad huset har haft för lån innan, men att det kommer att vara avtecknat vid köp? Eller missuppfattar jag helt nu?

Nja. Finns det lån så finns det pantbrev, dom följer med fastigheten. Dubbelkolla

Nja. Finns det lån så finns det pantbrev, dom följer med fastigheten. Dubbelkolla
Det är just detta som är så förvirrande för mig att det står en summa men samtidigt står det att inga pantbrev kommer att finnas på fastigheten. Skall kolla med min bankman, men känns lite lustigt. Samtidigt så är det väl sådant här man får räkna med att höra i efterhand vid privatförsäljning.

Mäklaren kan förklara , kanske liten felskrivning .

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Mäklaren kan förklara , kanske liten felskrivning .
Han ringde upp nu och förklarade och allt känns mer okej nu, eftersom vi kommer att belåna 85% (amortera av det relativt snabbt efter) så innebär det att det är bra att den har pantbrev på satt kostnad så vi bara behöver utöka med ett mindre pantbrev.

Då kommer min följdfråga:
När vi amorterar av huset, sänks pantbreven då automatiskt eller kommer man måsta ta ut dessa som ett lån för att banken inte skall ha möjlighet att ha huset i säkerhet efter att lånet är betalt?
Eller hur funkar pantbrev över huvud taget?

Ursäkta att mina frågor är helt borta, men vill vara helt klar med hur detta fungerar.

Pantbreven är kvar på samma värde. Vi tog över lån på 475 000 när vi flyttade in, med pantbrev på drygt 500 000 (minns inte riktigt). Det betyder att vi nu kan låna upp till pantbrevssumman utan att ta ut nya pantbrev. Vill vi låna mer måste vi ta nya pantbrev, vilket är en kostnad. Pantbrev är alltså bra att ha, så länge man har koll på dem, för det är den som har pantbreven som kan belåna fastigheten.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Pantbreven är kvar på samma värde. Vi tog över lån på 475 000 när vi flyttade in, med pantbrev på drygt 500 000 (minns inte riktigt). Det betyder att vi nu kan låna upp till pantbrevssumman utan att ta ut nya pantbrev. Vill vi låna mer måste vi ta nya pantbrev, vilket är en kostnad. Pantbrev är alltså bra att ha, så länge man har koll på dem, för det är den som har pantbreven som kan belåna fastigheten.

Jo så långt har jag förstått det. För har sett på vissa bostäder vi kollat på som haft väldigt höga pantbrev och att de satt det som en positiv verkan på annonsen. Men vad händer om man betalat tillbaka lånet, försvinner pantbreven automatiskt? Känns ju inte så bra om man fortsätter ha pantbreven där som en säkerhet för banken om de redan fått ut lånet.

Som förtydligande. När du amorterar så ligger panten kvar till samma nivå så länge lånet finns. När lånet är slutamorterat så skall banken släppa panten.

Pantbreven finns sedan som vilande, i väntan på nästa belåning. Man behöver alltså inte betala för nya pantbrev om man vill ta nytta lån på vilande pantbrev.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Pantbreven är bara en möjlighet för någon att låna ut pengar med huset som säkerhet. Dom kostar inget att ha vilande. Däremot kostar det att teckna nya, därför är det en fördel om det redan finns pantbrev när man köper ett hus.
Pantbreven tillhör fastigheten och försvinner inte när lånen är återbetalade.

Pantbrev försvinner bara genom dödning, vilket inte direkt görs med de elektroniska pantbrev som finns nuförtiden. De läggs bara vilande i ett pantbrevssystem.

Tack så mycket för svaren! Nu förstår jag fullt och gott hur det ligger till ang detta ämnet! Nu är det bara frågor ang. lagfart, uppskov och fastighetsskatt som ligger och förvirrar! :D

Lagfarten kostar 1,5% av köpesumman och du har tre månader på dig att fixa den, köpeavtal i original skickas till Lantmäteriet.

Om du med uppskov menar att du ska vänta med att betala skatt på vinst i tidigare husaffär, så är det ekonomiskt en dålig idé.

Fastighetsskatten kan du beräkna här ---> https://rakna.net/berakna/fastighetsskatt/

Lite ot, men nu väntar världen på att få reda på hur ett fristående radhus ser ut...

Det är ett radhus som inte sitter ihop med något annat radhus. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.