63 288 läst ·
236 svar
63k läst
236 svar
Inte värsta kopplingen
Jag måste bara bjuda på denna bild:
Kommentarer överflödiga ...
https://www.elinstallatoren.se/en-roris-som-bytt-yrke/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommentarer överflödiga ...
https://www.elinstallatoren.se/en-roris-som-bytt-yrke/
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Farsan körde 3G och använde jord som nolla. Upptäckte det några år senare när jag skulle fixa en grej med smarthemspucken den var kopplad till.
Eftersom projektorduken har metalhölje så bytte jag till en 4G med jord och nolla
Eftersom projektorduken har metalhölje så bytte jag till en 4G med jord och nolla
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
JR-klammer kan vara riktigt vackert och tanken för utförandet är inte helt fel, men skulle behöva utvecklas.Mikael_L skrev:
Elektrikern hade kunnat kört med JR 209 och 309 och samförlagt 2-3 st kablar under samma klammer där det är möjligt. Samt vända på JR9-klammerna (gissar att det är storlek 9) så att den kommer med skruven neråt. Alltid skruven neråt även om det kan gå emot den andra huvudregeln att klammern ska följa med skruven eller spiken på samma sida efter en böj.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Ja kanske, men då skulle jag väl egentligen avrått från det hela, som hantverkare som är ansvarsfull gentemot kunder pengar.L lordi skrev:
Och skulle de ha någon nipprig idé om att man måste kunna göra maskinerna strömlösa för natten så skulle jag sagt att då sätter vi upp en kontaktor vid matande central och ett tidur.
Och skulle det finnas någon ännu mer nipprigt krav att kunna stänga av efter att varje hyresgäst är klar, så skulle det väl få bli en trådlös strömbrytare som kan styra denna kontaktor.
Kunden har alltid rätt, men ibland måste man lirka lite så att det också blir rätt.
Inget fel med utanpåliggande, det var så man byggde förr. Enkelt att ändra, komplettera eller byta ut.AndersMalmgren skrev:
Och vi nydragning i putsade källare tycker inte jag det är fel alls.
Men visst hade man förlagt det i rör vid nybyggnation. Det är ju också lättare att görs spår i leca än i betong eller hålsten/gråsuggor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, jag undrar var den "regeln" kommer ifrån.Patrik_Hed skrev:
Det är naturligt om man skruvar kabeln mot något, t ex en list eller hörnvinkeln i taket (eller i en balk, jag har mest skruvat JR i industrin). Då måste man naturligtvis ha skruven nedåt för att kunna smyga kabeln precis i hörnet, men mitt på väggen så föredrar jag skruv upp. Och de "gamle" som lärde mig var inte så dogmatiska som många är. "Det beror på" som ju, som bekant, är svaret på alla intressanta frågor.
Dels så samlar det lite mindre skit, och vilket sparat några timmar vit åtminstone ett tillfälle, om någon skulle lyckas få tag i kabeln och river ner den så överlever klamrarna; jag har bara kunnat lägga tillbaka kabeln och knacka ner klammern med hammaren lite försiktigt. Men åt andra hållet så river hela skiten ner/ur, och det var bara att klamra om från början (nej, hålen överlevde naturligtvis inte).
Så i mitt eget garage (som väl är enda stället jag har JR på i huset) så sitter de vända åt det håll som gör sig bäst beroende på situationen.
Klicka här för att svara