61 412 läst ·
224 svar
61k läst
224 svar
Inte värsta kopplingen
Egentligen letade jag efter en tråd där jag orerar om märkliga färger hos ett fabrikats kablar, där brun var i det närmaste orange istället.
Men hittar inte, så jag slaskar in det jag vill skriva här istället.
Jag har några gånger stött på omfärgade ledare i kablar, (ja kanske ev även FQ, EK, men har inte koll just nu)
Här ett exempel på blå som fått ett tunt lager av brunt, allt sen i en N1XV 5G2,5.
Jag tycker det är lite märkligt, är det OK att göra så verkligen.
Jag har några gånger stött på omfärgade ledare i kablar, (ja kanske ev även FQ, EK, men har inte koll just nu)
Här ett exempel på blå som fått ett tunt lager av brunt, allt sen i en N1XV 5G2,5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som elmont skriver har det funnits typ FK och RK med ofärgad isolering dvs vit och sen med färgkodningen som ett ytterlager. De hade till och med varunamn likt SkinCable osv och givetvis inget fel på utförandet i sig det är inget skikt som kan släppa bara skavas av lokalt.
Det sparar ju lite vid tillverkningen om man kan köra extrudrarna med grundmaterial och sen en enkel infärgning i andra steget efter vad man behöver. Denna typen hade också ett lite förmånligare pris.
Ska se om vi inte kan ordna en bild också.
Det sparar ju lite vid tillverkningen om man kan köra extrudrarna med grundmaterial och sen en enkel infärgning i andra steget efter vad man behöver. Denna typen hade också ett lite förmånligare pris.
Ska se om vi inte kan ordna en bild också.
Så länge det yttersta lagret är brunt utmed hela ledaren så är det okMikael_L skrev:
Egentligen letade jag efter en tråd där jag orerar om märkliga färger hos ett fabrikats kablar, där brun var i det närmaste orange istället.
[bild]
Jämför med dubbel isolerad RQ
Svart på yttersta lagret men innersta vitt
Där är det ju mer relevant att ha två färger för att skvallra om när ytterlagret skadats. Om bägge lagren har samma färg blir det väldigt svårt att se hur allvarlig en skada är.U Uffe A skrev:
Då kan vi titta på några typer av ledning likt vad elmont nämnde.
Några olika areor och med det tydliga yttre skiktet som är helt bundet mot grundisoleringen.
Lämpligt populärnamn på produkten som i detta fallet är från Italien.
Ingen tvekan om att utförandet får ses som ok. I detta fallet alltså motsvarande RK översatt i modernare beteckning och där R motsvaras av -K.
Logga in
Skapa konto
Några olika areor och med det tydliga yttre skiktet som är helt bundet mot grundisoleringen.
Logga in
Skapa konto
Lämpligt populärnamn på produkten som i detta fallet är från Italien.
Logga in
Skapa konto
Ingen tvekan om att utförandet får ses som ok. I detta fallet alltså motsvarande RK översatt i modernare beteckning och där R motsvaras av -K.
Jag kom plötsligt på vilket användningsområde denna kabel är till för.Mikael_L skrev:
[bild]
Inkoppling av spishällar, alla dessa, nu förhärskande, med dubbla nollor.
Man ska helt försiktigt skrapa bort det bruna, så, vips har man två blå, perfekt!
Eller hur @Bo.Siltberg
Klicka här för att svara