Skulle byta ut ett kopplingsur och tänkte i bakhuvudet vad det var för konstig kabel med två svarta ledare.
Sen när jag skalade upp kabeln ett bit gick det upp ett ljus!
Kopplingsuret sitter för övrigt tillsammans med diverse annan styrutrustning i ett apparatskåp. Där har han mölat in denna EKK genom hela skåpet, utan att gå via skåpets plint. Svart och blå har han använt för att mata kopplingsuret bakvägen från en random grupp i en närliggande gruppcentral via den externa kontaktor som styrs av uret. Gul/grön är alltså "tändtråd" till kontaktorn.
Varför han bestämt sig för att göra så när skåpet har sin egen matning är ett mysterium. Givetvis fanns inte heller någon varning att kopplingsuret matas från annat håll än övrig utrustning i skåpet.
Fy f-n vad irriterad man blir när behöriga yrkesmän hittar på sån här skit.
Sen när jag skalade upp kabeln ett bit gick det upp ett ljus!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsuret sitter för övrigt tillsammans med diverse annan styrutrustning i ett apparatskåp. Där har han mölat in denna EKK genom hela skåpet, utan att gå via skåpets plint. Svart och blå har han använt för att mata kopplingsuret bakvägen från en random grupp i en närliggande gruppcentral via den externa kontaktor som styrs av uret. Gul/grön är alltså "tändtråd" till kontaktorn.
Varför han bestämt sig för att göra så när skåpet har sin egen matning är ett mysterium. Givetvis fanns inte heller någon varning att kopplingsuret matas från annat håll än övrig utrustning i skåpet.
Fy f-n vad irriterad man blir när behöriga yrkesmän hittar på sån här skit.
Ha ha, nä gul/grön var skalad nästan ända ner till manteln sen har han trätt på en bit svart isolering.tommib skrev:
Ja tyvärr - hade det varit någon "fixare" i farten hade jag inte blivit lika förvånad.Tobbe_3 skrev:
Den tillhörande kontaktorn bryter en 3x35A matning till en undercentral och det såg väl inte helt stabilt ut heller, bl.a. eltejp istället för förskruvning. Vågar inte ens fundera på hur det ser ut inuti den.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Antar att man gått från luftledning till nedgrävd matning, men känns som man skalat lite väl långt och dragavlastningen kanske sådär 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag var i Danmark nyligen och kom på att jag glömt ta med en grendosa. Åkte till den stabila leverantören Biltema, men dom hade inte en enda jordad pryl förutom med CEE - Varken simpla grenpluggar, grendosor eller ens kraftigare sladdvindor för utomhusbruk var jordade.
Alltså ingen avart med annat jordstift än vanliga Schuko, utan helt runda pluggar med två stift.
Dör danskar som flugor på grund av saknad skyddsjord, eller har vi svenskar en onaturligt stor tilltro till den?
Alltså ingen avart med annat jordstift än vanliga Schuko, utan helt runda pluggar med två stift.
Dör danskar som flugor på grund av saknad skyddsjord, eller har vi svenskar en onaturligt stor tilltro till den?