C
Skulle byta ut ett kopplingsur och tänkte i bakhuvudet vad det var för konstig kabel med två svarta ledare.

Sen när jag skalade upp kabeln ett bit gick det upp ett ljus!

elektriker.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsuret sitter för övrigt tillsammans med diverse annan styrutrustning i ett apparatskåp. Där har han mölat in denna EKK genom hela skåpet, utan att gå via skåpets plint. Svart och blå har han använt för att mata kopplingsuret bakvägen från en random grupp i en närliggande gruppcentral via den externa kontaktor som styrs av uret. Gul/grön är alltså "tändtråd" till kontaktorn.

Varför han bestämt sig för att göra så när skåpet har sin egen matning är ett mysterium. Givetvis fanns inte heller någon varning att kopplingsuret matas från annat håll än övrig utrustning i skåpet.

Fy f-n vad irriterad man blir när behöriga yrkesmän hittar på sån här skit.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
...men det gick säkert fort ;)

Det finns två saker man aldrig ska sluta med:
ta saker för givet eller förvånas :p

• Gilla
1
  • Laddar…
tommib
Alltså, jag förstår inte riktigt. Har den tidigare "yrkesmannen" lyckats skala en av ledarna i kabeln, trä på en svart isolering och sen trä på kabelmanteln igen? Det är ju i så fall en bedrift.

Ja för det krävs det verkligen en skicklig yrkesman ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
C
tommib skrev:
Alltså, jag förstår inte riktigt. Har den tidigare "yrkesmannen" lyckats skala en av ledarna i kabeln, trä på en svart isolering och sen trä på kabelmanteln igen? Det är ju i så fall en bedrift.
Ha ha, nä gul/grön var skalad nästan ända ner till manteln sen har han trätt på en bit svart isolering.

tommib
Ah, jag förstod det som att kabelmanteln täckte även den andra "svarta" ledaren... my bad.

Den är nog inte så svår. Man tar isoleringen från 2,5 mm2 fk och trär på den på 1,5 mm2 ek.

Är det jobbet gjort av en riktig elektriker?

C
Tobbe_3 skrev:
Är det jobbet gjort av en riktig elektriker?
Ja tyvärr - hade det varit någon "fixare" i farten hade jag inte blivit lika förvånad.
Den tillhörande kontaktorn bryter en 3x35A matning till en undercentral och det såg väl inte helt stabilt ut heller, bl.a. eltejp istället för förskruvning. Vågar inte ens fundera på hur det ser ut inuti den.

tommib
3x35A :)

Men visst serru.... blir livsfarligt om vi låter svensson sätta upp ett extra vägguttag, men yrkesmän, dem kan man alltid lita på :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Det här hittar jag egentligen ingen bra tråd för, men det får hamna här då.

Ibland är det besvärligt att klamra rakt.
(Inte jag, utan hittat i en stugby)
Ojämnt klamrad kabel längs med träväggar i ett hörn, med synlig böjning och utan dolt dragning.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
tjockelamock och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här hittar jag egentligen ingen bra tråd för, men det får hamna här då.

Ibland är det besvärligt att klamra rakt.
(Inte jag, utan hittat i en stugby)
[bild]
Innovativt :rofl:

richardtenggren
Antar att man gått från luftledning till nedgrävd matning, men känns som man skalat lite väl långt och dragavlastningen kanske sådär :o
Eluttagslåda på vägg med synbart långt skalade kablar som kommer in underifrån.
Skapa konto
Elkabel som övergår från en luftledning till en nedgrävd matning, med synlig dragavlastning på vit vägg.
Skapa konto

Jag var i Danmark nyligen och kom på att jag glömt ta med en grendosa. Åkte till den stabila leverantören Biltema, men dom hade inte en enda jordad pryl förutom med CEE - Varken simpla grenpluggar, grendosor eller ens kraftigare sladdvindor för utomhusbruk var jordade.
Alltså ingen avart med annat jordstift än vanliga Schuko, utan helt runda pluggar med två stift.

Dör danskar som flugor på grund av saknad skyddsjord, eller har vi svenskar en onaturligt stor tilltro till den?

Munnen är väl jorden:
Eluttag som påminner om ett ansikte med två ögon och en glad mun.
(Barnen gick runt och sa att det satt glada gubbar överallt)

Ja, uttagen kunde se ut så där, men det hjälper ju föga när stickproppen i andra änden bara har två stift.

Rund, ojordad grenkontakt med fyra uttag och tvåstifts stickpropp.
Skapa konto

Dom var märkta ojordade, så det är inget konstigt. Förutom då att det inte fanns några jordade.

• Wow
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.