Hej!
Tänkte kolla lite hur andra skulle resonera i den situation jag hamnat i. Håller på att bygga hus med ett av de större husföretagen. Det är en delad entreprenad och hustillverkaren har hjälpt till att teckna avtal med deras godkända entreprenörer för byggnationen. Markarbete och gjutning av grund gjordes i Juni. På byggstartsmötet bestämmer vi att extra fyllnadsmassor inte får köras dit utan att man först informerar mig om detta. Ber i samband med detta entreprenören som skulle utföra arbetet om prisuppgift på några extraarbeten som jag eventuellt ville att de skulle göra åt mig. Detta vara att köra bort avtäckningsmassor och förbereda tomten för att kunna anlägga gräsmatta (dvs planera tomt och köra ditt matjord).
Gjorde ett antal försök att få prisuppgift utan resultat fast jag blivit lovad att få en offert. En dag då vi åker förbi tomten har avtäckningen av tomt och utsättning av hus gjorts. Avtäckningsmassorna är borta. Ber återigen om pris för detta men får endast lite svävande svar att man ska kolla upp det. Under det fortsatta arbetet dyker några stora stenar upp vilka jag muntligt godkänner att de gräver ned.

Nu 2 månader senare får jag en faktura på extraarbeten på 72 500kr. I denna är bland annat specificerat att man kört dit extra kross/grus under huset utöver det som ingår som standard trots att man inte informerat mig. Man har dessutom kört dit massor för att fylla upp tomten. Av det som ingår på fakturan har jag totalt godkänt arbete för ca 5 000kr.

Markentreprenören har under arbete lyckats gjuta 6 stycken plintar som skulle till en veranda fel varpå snickarna varit tvungen att göra en speciallösning. Vi känner också att vi kommer att behöva göra en del extra markarbete då vår tomt inte har minsta avrinning, dvs ingen form av dränering är gjord.

Har pratat med husföretagets representant men ännu inte fått någon feedback och fakturans förfallodatum närmar sig.

Hur skulle ni gått vidare med detta?

Dom måste ju få upp huset i rätt höjd och priset på extra fylle borde vara reglerat i kontraktet. Annars be dom att köra bort materialet och kör dit eget. Om nu inte huset är bygg vill säga..

72500 kr låter fullkomligt "normalt" för de extraarbeten som du beskriver ovan. Att entreprenören varit svävade och inte velat ge dig en offert beror nog på att de inte själva vet vad kalaset kommer att kosta innan och hur mkt massor som kommer att gå åt.

Rebeckaf skrev:
72500 kr låter fullkomligt "normalt" för de extraarbeten som du beskriver ovan. Att entreprenören varit svävade och inte velat ge dig en offert beror nog på att de inte själva vet vad kalaset kommer att kosta innan och hur mkt massor som kommer att gå åt.
Men man kan alltid lämna ett pris per ton fyllnadsmassa utkört och en entreprenör som inte kan ge en uppfattning om hur lång tid det kan tänkas ta känns väll lite oseriös.

Eller hålla en fortlöpande dialog med kunden om hur det går med markarbetet.

Tack för svaren. Tycker att det är lite intressant att många tycker att det är normalt att det går till så här. Arbetar själv i en helt annan bransch men skulle jag få en prisförfråga från en kund, strunta i att lämna prisuppgift och sen bara utföra arbetet och fakturera kunden skulle det vara helt oacceptabelt. Att inte heller informera kunden om ett arbete skulle ta längre tid eller kosta mer att utföra skulle vara acceptabelt. Och även i mitt arbete är det svårt att uppskatta tidsåtgång för de uppdrag vi utför åt kund.

MrPlow
Har du inte beställt något behöver du inte betala.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.