1 707 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
intagande av markbit
hej! jag undrar lite vad man ska göra? jag har en granne som bara helt enkelt snott åt sig en bit mark ca 300 kvm som ligger jämte deras tomt, dom påstår sig arrendera denna markbit av en bonde i samhället , marken är en gammal banvallsbit från den tiden det fans räls och tåg,men den har använts som rid cyckel och promenadväg dom senaste 40 åren ca ,men nu har dom täppt till vägen med stora stenar, sitt vedföråd, jordhögar samt att dom planerat gräva av vägen mm .så jag har tagit reda på vem som verkligen äger denna markbit och det är varken bonden eller grannen "dom håller varann om ryggen" kan tilläggas, utan det är en äldre man i sthlm som jag talat med och som vi skall få en överrenskommelse med att få köpa markbiten.jag håller på att trockla med lantmäteriet nu så det kan ta lite tid att få allt genomfört. men det är inget snack om vem som äger markbiten. och mannen som äger marken är väldigt upprörd över vad som sker med hans ägor, han ligger sen lång tid på sjukhus för stroke och kan inte ta tag i saken med egen kraft .hur skall man gå till väga? att försöka tala med grannen är uteslutet vi och en massa andra har försökt men blir fruktansvärt otrevligt bemötta. tack på förhand Burnis
På vilket sätt är Lantmäteriet inblandat? Är det pga att "markplätten" inte är en egen, självständig fastighet? Eller finns det något annat som är tveksamt?
Om det är så att "markplätten" är en egen fastighet och har en fastighetsbeteckning så kan du och ägaren bara upprätta ett köpekontrakt och köpebrev och sedan söker du lagfart på vanligt sätt.
När då fastigheten är din så får du ta tag i grannen som annekterat marken, och be/kräva att han inom viss tid (kanske några veckor, tar bort det som står på din mark, dvs. vedskjul mm. Om inte, så kan du då själv se till att ta bort skjul mm. Stenar och annat kan du omedelbart avlägsna. Blir grannen hotfull eller otrevlig på annat sätt kan du polisanmäla.
Detta är väl den enklaste vägen, att tro att den gamle mannen skulle skriva brev, ringa eller ta kontakt med jurist för att få bort grannen från marken låter väl inte troligt. det bästa är nog om du köper marken och sedan har du kraft i form av ägande att sätta mot grannen.
Om det är så att "markplätten" är en egen fastighet och har en fastighetsbeteckning så kan du och ägaren bara upprätta ett köpekontrakt och köpebrev och sedan söker du lagfart på vanligt sätt.
När då fastigheten är din så får du ta tag i grannen som annekterat marken, och be/kräva att han inom viss tid (kanske några veckor, tar bort det som står på din mark, dvs. vedskjul mm. Om inte, så kan du då själv se till att ta bort skjul mm. Stenar och annat kan du omedelbart avlägsna. Blir grannen hotfull eller otrevlig på annat sätt kan du polisanmäla.
Detta är väl den enklaste vägen, att tro att den gamle mannen skulle skriva brev, ringa eller ta kontakt med jurist för att få bort grannen från marken låter väl inte troligt. det bästa är nog om du köper marken och sedan har du kraft i form av ägande att sätta mot grannen.
tack för inlägg! markplätten är en del av en större fastighet så det skall göras en fastighetsreglering. om just den biten, jag håller just nu på att försöka få ett maxpris av lantmäteriet vad förrättningen kommer att kosta! men det kostar också en del
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Men det bör ju gå att få stopp på "vandaliseringen" marken genom en polisanmälan om egenmäktigt förfarande.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det är inte möjligen så att det hela är lite mer komplicerat? Kan det vara så att bonden arrenderar hela marken av stockholmaren? Och så att säga andrahandsarrenderar ut den här biten till din granne?
nej! inga frågetecken om vem som äger biten och som sagt ägaren är skit förbannad men orkar inte ta tag i det eftersom han ligger på sjukan! men jag funderar på om jag eller någon annan skulle kuna göra polisanmälan åt honom. jag vet inte om man kan göra så?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Egenmäktigt förfarande tror jag att man måste vara ägare eller ha nyttjanderätt till det som anmälan gäller, för att kunna anmäla. Men ägaren kan säkert utfärda en fullmakt.
Låt det vara tills du blivit ägare. Om grannen upptäcker att du planerar att köpa marken kan han sätta käppar i hjulet och åtminstone födröja processen. Det är bättre om han aldrig upptäcker vad som är på gång. När du blivit ägare har du en mycket bättre position att agera från. Att gräva bort en banvall lär kräva marklov så om han börjar göra det kan du kontakta byggnadsnämnden.
Ska du då köpa marken för att återställa den som rid, cykel och promenadväg som det var förr? Det kan bli dyrt för en men du kanske får med dej andra som är missnöjda med ändringar för att dela på kostnaden?burnis skrev:marken är en gammal banvallsbit från den tiden det fans räls och tåg,men den har använts som rid cyckel och promenadväg dom senaste 40 åren ca ,men nu har dom täppt till vägen med stora stenar, sitt vedföråd, jordhögar samt att dom planerat gräva av vägen mm .så jag har tagit reda på vem som verkligen äger denna markbit och det är varken bonden eller grannen "dom håller varann om ryggen" kan tilläggas, utan det är en äldre man i sthlm som jag talat med och som vi skall få en överrenskommelse med att få köpa markbiten.
gaia
Tolkar jag det rätt? Du och markägaren är ense om att 300 kvm mark ska tillskiftas din fastighet mot kontant ersättning. Det första ni två ska göra är isåfall att omedelbart upprätta SKRIFTLIGT avtal om saken. Sätt helst som villkor för affären att lantmäteriet medger fastighetsregleringen.
Poängen med skriftligt avtal är att du som köpare garderar dig mot att säljaren exempelvis avlider eller ångrar sig under resans gång. Då riskerar du ensam tvingas betala kostnaden för en lantmäteriförrättning som inte resulterar i något alls.
Poängen med skriftligt avtal är att du som köpare garderar dig mot att säljaren exempelvis avlider eller ångrar sig under resans gång. Då riskerar du ensam tvingas betala kostnaden för en lantmäteriförrättning som inte resulterar i något alls.
Klicka här för att svara
