Har en lång bit tomtgräns mot grannen som jag vill skapa ett insynsskydd till. Skillnaderna i tomthöjd är ganska stora så grannens marknivå ligger 2-3m över min. Idag är det en ful slänt mellan tomterna som jag kommer snygga till med stödmurar och vill då plantera ett ordentligt insynsskydd. Söker ett vackert träd som passar som insynsskydd. Tanken är att växtsättet ska vara ganska upprätt och inte breda ut sig för mycket, tänker mig att plantera det ca 1,5m ifrån tomtgräns och vill såklart hålla det på min sida. Behövs det får jag såklart beskära det. Sätter de så tätt det behövs för att kronorna ska växa någorlunda ihop.
Tanken var att ha träden som ett högre insynsskydd och sedan sätta rhododendron emellan för att få ett estetiskt tilltalande skydd.
En plantskola jag frågade rekommenderade en sorts häggmispel som heter "Robin Hill", eftersom den skulle vara ganska snabbväxande och ha ett upprätt växtsätt. Men av de få bilder jag hittar så ser det inte speciellt tätt ut, känns därför inte perfekt som ett insynsskydd.

Har ni några tips på träd? Bilder på hur ni själva gjort uppskattas såklart:D

Bästa svaret

Det är inte helt lätt att hålla en trädkronas utbredning till en radie av endast 1,5 meter. Då krävs det beskärning. Vilket kan bli vansinnigt vackert. Lind, bok och avenbok passar för detta. Avenbok växer snabbt och är inte så kinkig med jordmånen. Ek går faktiskt också att klippa på det här sättet, men kan bli dyrt och ta lång tid att få upp till rätt höjd. Eftersom du vill ha en surjordsväxt är det viktigt att tänka på det vid val av träd. Avenbok och bok brukar kunna samsas bra med rhododendron.

Om du inte vill klippa kronorna bör du ställa träden betydligt längre in.

Men det skulle bli jättesnyggt med en strikt, klippt trädrad och rhododendron som väller fram under. :love:

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Uppstammade träd och blommande buskar längs en mur i en välplanerad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar och inspiration
Började genast googla och avenbok verkar ju ha de egenskaper jag söker! Är inte ett krav att det ska vara en surjordsväxt, rhododendron-spåret var bara en av många visioner.. men jag har redan flera stora fina rhododendrons i trädgården så hade varit snyggt att fortsätta i det temat!

Hittade en bild på uppstammade avenbokar vilket egentligen hade varit precis vad jag är ute efter! Då hade jag fått ett högre insynsskydd och kunde sedan sätta en lägre buske typ rhododendron som lägre skydd och fått två nivåer. Tror det kunde bli riktigt vackert

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
E Ell_Ess skrev:
[bild] Tack för svar och inspiration
Började genast googla och avenbok verkar ju ha de egenskaper jag söker! Är inte ett krav att det ska vara en surjordsväxt, rhododendron-spåret var bara en av många visioner.. men jag har redan flera stora fina rhododendrons i trädgården så hade varit snyggt att fortsätta i det temat!

Hittade en bild på uppstammade avenbokar vilket egentligen hade varit precis vad jag är ute efter! Då hade jag fått ett högre insynsskydd och kunde sedan sätta en lägre buske typ rhododendron som lägre skydd och fått två nivåer. Tror det kunde bli riktigt vackert
Ja det är jättesnyggt och avenbok tål att klippas riktigt smal, växer fort och har väldigt vackert stam.

Jag kan se rhododendron som ett moln under. Väldigt vackert.
Attans, nu vill ju jag också anlägga en sådan plantering. :heart:

Stånghäcksax rekommenderas.

Jiji Jiji skrev:
Ja det är jättesnyggt och avenbok tål att klippas riktigt smal, växer fort och har väldigt vackert stam.

Jiji Jiji skrev:

Tänker mig inte riktigt så extremt som på bilden varken på kal stamhöjd eller riktigt så smal klippning, men det verkar ju väldigt formbart vilket är uppskattat! Det här växte fram som ett starkt alternativt! Både möjligt att klippa det någorlunda smalt, snabbväxande och skapligt tätt! Härligt(y)
Är det olika sorter man använder sig av om man vill den här trädmodellen jämfört med häckvarianterna? Eller är det samma med annorlunda beskärning?

Spännande! Det här ska jag koll vidare på! Tack:heart:
Tipset om stånghäcksax kommer nog komma till pass:rofl:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det är samma plantor. Avenbok är ett träd, egentligen.

Många (alla) anser att avenbok måste stödjas vid planteringen för att bli en bra häck. Jag har nästan 60 meter avenbokshäckar som aldrig fått minsta stöd så det är jag inte övertygad om, men om du vill ha dem med raka stammar kan det vara idé att stödja dem. Om du å andra sidan vill ha dem lite mer naturliga i växtformen behövs det nog inte stöttas så länge, eller över huvud taget.

• Gilla
Ell_Ess
  • Laddar…
Föreslår också Avenbok, den skyddar ju också på vintern då den behåller löven. Har försökt med häggmispel en gång, blev helt misslyckat.

Claes Sörmland
Är du inne på avenboksspåret så fundera på pelaravenbokar. Sorten Carpinus betulus ‘Lucas’ (googla!) är då rätt val.

Jiji Jiji skrev:
Det är samma plantor. Avenbok är ett träd, egentligen.

Många (alla) anser att avenbok måste stödjas vid planteringen för att bli en bra häck. Jag har nästan 60 meter avenbokshäckar som aldrig fått minsta stöd så det är jag inte övertygad om, men om du vill ha dem med raka stammar kan det vara idé att stödja dem. Om du å andra sidan vill ha dem lite mer naturliga i växtformen behövs det nog inte stöttas så länge, eller över huvud taget.
Jag bor nära havet och det blåser ganska friskt här bitvis. Kommer nog gå på stöd ett tag så de inte växer horisontellt efter ett tag:crysmile:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Tack för svaren!! Avenbok var ett nytt spår för mig men ju mer jag läser om dom så känns det helt rätt för vad jag vill göra! Verkar tåliga, täta, formbara och snabbväxande! Plus att de går fint in i övriga natur här:giggle: Tanken jag har är att sätta de med kanske 2 meter mellanrum och ha kala stammar första meter iaf, där jag istället planterar rhododendron som ett fint komplement i marknivå. Vill ju då att kronorna växer ihop, kanske 2m är lite för glest? Var mest det jag såg framför mig för att även kunna framhäva buskarna under.

E Ell_Ess skrev:
Jag bor nära havet och det blåser ganska friskt här bitvis. Kommer nog gå på stöd ett tag så de inte växer horisontellt efter ett tag:crysmile:
Då är det nog bra med stöd.
Jag bor också ganska nära havet och får in en hel del salt men avenboken klarar det riktigt bra.

• Gilla
Ell_Ess
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.