RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att aspen lämnades kan ju bero på något så enkelt som att den var för stor för röjaggregatet. Det kan ju komma en efterröjare som tar hand om den och liknande träd.
Precis så brukar det vara.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L laban1971 skrev:
Vi bor precis vid järnvägen med station.
Mellan vår tomt och järnvägen finns en ca 5-10 m tomtremsa som ägs av kommunen.

Vi har nyttjanderätt på att nyttja remsan mot att vi underhåller denna yta. Men nu har kommunen själva varit på plats och fällt allt utom en 20m hög asp.
Detta med resultatet att vårt insynsskydd mellan tomten och järnvägsstationen är borta.

Vi har egentligen inte gjort så mycket på den delen. Det har fått växa fritt och på vår sida om träd och buskar har det varit äng för pollinatörer.

Men nu har kommunen slaktat området och lämnat sly och kvistar.
Det ser förjävligt ut!

Någon dialog har inte förts innan. Vi har inte fått några klagomål. Jag kan inte se nyttan med att fälla området. Inget riskerade falla på vårt tomt eller järnvägen. Möjligen den asp som man lämnat. Men den står ju kvar.

Har vi något att hämta i denna situation?
Eller är det bara att gilla läget?

Redigerade: servitut mot nyttjanderätt för det är det vi har inget annat.
De har nog tagit bort för det skymmer sikten så de ser på långt håll om t ex älg börjar ta dig över spåren. Det är ett jättestort problem och förstör även tåg.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe
L Lakritsianen skrev:
De har nog tagit bort för det skymmer sikten så de ser på långt håll om t ex älg börjar ta dig över spåren. Det är ett jättestort problem och förstör även tåg.
Huvudanledningen är att sly inte ska bli till träd. Sikt är totalt överskattat på järnvägen. /Lokföraren

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hikkadu
Ser ju riktigt trevligt ut !

L laban1971 skrev:
Men nu har kommunen själva varit på plats och fällt allt utom en 20m hög asp.
Om jag var er så skulle jag omgående kolla upp exakt hur man ska fälla en asp för att minska antalet rotskott.

En asp skjuter massor med rotskott om den fälls på fel sätt och vid fel tidpunkt.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=120&t=20802

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L laban1971 skrev:
Vi är nog mest överrumplade. Men dialog är väl det jag hade önskat.
Varför skulle kommunen informera er om att de avser att underhålla sin mark?

S saltis99 skrev:
Varför skulle kommunen informera er om att de avser att underhålla sin mark?
Speciellt när de inte gjort det...
Kan vara värt att läsa igenom trådar ibland.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är ingen tomt, det är en del av en annan fastighet, som gränsar mot din fastighet. Dessutom är den, eller delar av den, banområde.

Men den avgörande frågan som du inte berkar ha klart för dig är att nyttjanderätt i sig inte innebär någon som helst begränsning för fastighetsägaren att utföra röjning, om ni inte separat avtalat om detta. Dessutom hade det varit verkningslöst då reglerna för banområde, vägområde och kraftledningsgata trumfar en vanlig nyttjanderätt.

/M

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Speciellt när de inte gjort det...
Kan vara värt att läsa igenom trådar ibland.
Jag har läst alla kommentarer i tråden men premissen i trådstarten var att det var kommunen som brustit i information. Kan vara värt att ibland utgå från frågan som ställdes ...

• Gilla
Hikkadu
  • Laddar…
Återigen, tack för alla kommentarer!

Jag fattar! Vi blev nog lite överrumplade! Förändring är obehagligt. Speciellt om man är helt oförberedd.

Nu ett dygn senare och en halv platta öl senare så kan man se att det blev ljusare. Insynen är iofs lite besvärande men det får vi fixa.

Världen går inte under! :D

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om jag var er så skulle jag omgående kolla upp exakt hur man ska fälla en asp för att minska antalet rotskott.

En asp skjuter massor med rotskott om den fälls på fel sätt och vid fel tidpunkt.

[länk]
Just detta har vi ganska bra erfarenhet av. Asp är superjobbig med sina rotskott. Vi har slitit upp ett gäng med maskin och det har fungerat. Nu är den här jäveln rätt stor så det får nog bli ringbarkning eller nåt. Ska läsa på i länken du skickade.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L laban1971 skrev:
Just detta har vi ganska bra erfarenhet av. Asp är superjobbig med sina rotskott. Vi har slitit upp ett gäng med maskin och det har fungerat. Nu är den här jäveln rätt stor så det får nog bli ringbarkning eller nåt. Ska läsa på i länken du skickade.
Fråga runt om någon har Ecoplugs köpta före glyfosatförbudet. Fungerar väldigt bra.

/M

L laban1971 skrev:
Fast bästa sättet att få tillbaka en grön ridå är att låta aspen skjuta sina skott.

Hep Hep skrev:
Fast bästa sättet att få tillbaka en grön ridå är att låta aspen skjuta sina skott.
Nackdelen är att Aspen inte håller sig inom de 5-10 meter det är mellan järnvägen och TS fastighet utan det kommer att skjuta en massa rotskott inne på TS fastighet också.

L laban1971 skrev:
Därför är det klokt att göra en högstubbe av den så skjuter den inte en miljon rotskott...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.