Hej,

Har tänkt köpa värmepump. Funderar på Thermia med Optimumreglering, som ju har varierande varvtal på cirkulationspumpen för radiatorkretsen. Funderar nu på om detta är förenligt med mitt radiatorsystem.

På nedervåning har jag sektionsradiatorer med tvårörssystem. Min första fråga gäller dock främst övervåningen, där jag har ettrörssystem med panelradiatorer. Alltså:

1. Jag ska först öppna alla instrypningsventiler (se bild) på ettrörskretsen. Sedan stryper jag radiatorerna bakifrån, alltså mer och mer ju tidigare på kretsen de sitter, tills jag har samma temp på alla radiatorer. Då borde jag alltså ha balanserat kretsen. Min fråga är: När cirkulationspumpen ändrar varvtalet så kommer ju trycket i kretsen att variera. Kommer detta påverka min balansering, eller "hänger den med" i tryckförändringarna så att temperaturen fortfarande är samma på alla radiatorer?

2. Hur reglerar jag bäst balansen mellan nedervåningens och övervåningens radiatorkretsar? Jag har tänkt mig att ha tvårörssystemet i undervåningen helt ostrypt, men sätta en injusteringsventil på stammen till övervåningskretsen, så jag lätt kan balansera om det blir för varmt på övervåningen. Är det en funkis lösning?

Radiatortermostaterna har jag inte tänkt använda alls till den dagliga regleringen, utan tänker sätta dem på typ tre grader över rumstemperaturen så att de stryper vid extrem solinstrålning ed.

Tacksam för svar från er som kan detta bra!

• radvent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...som kan svara?

Blandat ettrörs och tvårörs? Huvva någon var snål när ovanvåningen skulle inredas. :)

Varför utnyttjar du inte termostaterna till det de är till för, hålla jämn temperatur?

Laban skrev:
Tacksam för svar från er som kan detta bra!
Inte för att jag vill utge mig för att kunna detta. Men jag tycker du tänker rätt när du beskriver dina funderingar.
När du en gång justerat ditt system så ”hänger det med” när pumpen ändrar farten.
Men egentligen är ettrörsystemet tänkt att ge den första (och minsta) radiatorn det varmaste vattnet. Sen brukar det vara så att vattnet i ettrörssystemet successivt svalnar av i takt med att en del av det passerar radiatorerna. Därför brukar radiatorerna i ett ettrörssystem vara större på slutet av slingan. (Så att de med sin större yta ändå ska kunna hålla värmen i rummet lika bra som det mindre och varmare elementet i början av slingan.) Alltså är det egentligen inte riktigt tänkt att alla radiatorer ska lämna samma returtemperatur i ett ettrörsystem. Den första radiatorn lämnar högre temperatur i retur än den sista radiatorn.

Nåja, Hur som helst.

Det kan vara bra, tror jag, att ordna en möjlighet att justera flödet mellan övre och nedre våningen., precis som du tänkt.

Redigerat:
Om du inte skall använda termostatventilerna, så måste du justera till rätt temperatur i rummet och inte till samma temperatur på alla radiatorerna, för komfortens skull. Jag skulle nog försöka justera till någon grads övertemperatur i rummen med termostaterna helt öppna och sedan kunna justera till önskad rumstemperatur med termostaterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.