Hej, undrar vad för instrument man har för att kunna skicka magnetism i ledningar för att avgöra vilken kabel som mynnar ut vart? Gäller en gammal fastighet där el-schemat är borta sedan länge och har flera el-centraler i olika delar av fastigheten.

Min elektriker har använt en sådan men kom inte på vad de heter eller om det finns andra alternativ. Vad finns det för alternativ?

Tackar på förhand!

Enklast är väl att skruva ur säkringar/fälla dvärgbrytare och kolla vad som släcks...

Nedgrävda ledningar kan man hitta med slagruta. Nej jag skojar faktiskt inte! :)

Bocka till två kraftiga ståltrådar till L-form. Tag en i varje hand så att de kan svänga fritt i horisontalplanet och låt dem peka framåt med 3-4 dm mellanrum.

Sedan är det bara att promenera över gårdsplan. När trådarna vrider sig och slår ihop har man hittat något. Vattenåder, elkabel eller något annat. Går man sedan tvärs ledningen så kan man hitta hela sträckningen.

Kan inte förklara hur det funkar trots (eller möjligen pga :P) civingexamen i teknisk fysik, men funkar gör det.

Med dom lite bättre kabelsökarna kan man sätta en signal på kabeln med en tång runt kabeln. Sedan kan man följa kabeln och urskilja den i en hel bunt, även se hur djupt den är nergrävt.
Gäller det kablar inomhus finns det lite enklare och billigare apparater. En som är rätt bra heter Fluke 2042 men den kostar en slant ca: 10 000:-

Har du tillgång till bägge ändarna och undrar vilken som är vilken är det bara att ringa ut dem.
Är det någon kabelsökare finns det enklare varianter som funkar rätt hyggligt, de små som piper klarar inte genom skärmad kabel dock.

Jag har också provat slagruta. Grannen som är grävare använder den flitigt i sitt jobb. Visst vrider sig tråden, men om det beror på att det verkligen funkar eller på att jag vet ung var kablarna går i backen är inte klarlagt...

Jo, det är ju det första man misstänker.

Jag har emellertid vandrat omkring tämligen planlöst och till min förvåning fått kraftiga utslag som sedan visat sig komma från ledningar som jag inte hade en tanke på.

Sedan får man ju massor med falsklarm, så helt oproblematiskt är det inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.