1 333 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Inställningar CTC Ecoheat 8,5, kallt hus
Hej,
Jag har nu bott i vårt hus i ca 1 år, tegelkåk från 1950 talets mitt, 124kvm + uppvärmd källare.
Bor i västra svealand.
I huset sitter det en äldre CTC ecoheat 8 bergvärmepump som jag verkligen inte kan någonting alls om och heller inte vet hur jag ska ställa in för att få den att fungera optimalt.
I huset har vi golvvärme i kök + vardagsrum och sen radiatorer i 4st sovrum.
nu när det har vart kallt ute så har vi i huset haft ca 17 grader... svin kallt, och jag har inte riktigt förstått hur jag ska få upp värmen, radiatorerna står öppna i sovrummen och golven är... ljumna, inte varma..
Saknar inomhus tempsensor till pumpen.
i källaren är vissa radiatorer varma och andra inte, oklart varför, men där är vi inte speciellt mycket mer än när vi tvättar, så de 15 grader vi har där nere duger.
Nu till frågan, hur ska man egentligen ha inställningarna på en sån här panna och finns det uppenbara fel i hur jag har min panna inställd?
Nu de kalla dagarna har huset i runda slängar förbrukat ca 110kWh, har ingen separat mätare på pumpen, men säkerligen 90 utav de 110 är härlett till pumpen.
här är mina inställningar idag:
status:
Ute: -13 grader
Panna 57 (55)
Framledning 48 (48)
Värmepump 52 (53)
Brine in/ut 0/-2
Hetgas: 95
Kompressor: till
Brinepump: till
laddpump: till
radiatorpump: till
eleffekt kw: 0,0
Strömuttag A 7 (20)
Fördr shunt 180
Total drifttid 146903
förbrukning kwh 172753
Högsta framledn: 58
kompressor drifttid/24h 23:25
starter /24h 4st
inställningar:
Produkt: ecoheat
storlek: 8,5
Värmepump: tillåten
Rumsgivare: nej
Elpanna 45 grader
elpanna max kw 6.0
fördröjning shunt 180
Fjärrstyrning: NS
Är det något i ovan inställningar som verkar knasigt? Finns det fler inställningar som jag behöver se över?
Och, är pannan effektivt inställd?
Hoppas att någon kan hjälpa mig, för jag är helt lost själv tyvärr.
Jag har nu bott i vårt hus i ca 1 år, tegelkåk från 1950 talets mitt, 124kvm + uppvärmd källare.
Bor i västra svealand.
I huset sitter det en äldre CTC ecoheat 8 bergvärmepump som jag verkligen inte kan någonting alls om och heller inte vet hur jag ska ställa in för att få den att fungera optimalt.
I huset har vi golvvärme i kök + vardagsrum och sen radiatorer i 4st sovrum.
nu när det har vart kallt ute så har vi i huset haft ca 17 grader... svin kallt, och jag har inte riktigt förstått hur jag ska få upp värmen, radiatorerna står öppna i sovrummen och golven är... ljumna, inte varma..
Saknar inomhus tempsensor till pumpen.
i källaren är vissa radiatorer varma och andra inte, oklart varför, men där är vi inte speciellt mycket mer än när vi tvättar, så de 15 grader vi har där nere duger.
Nu till frågan, hur ska man egentligen ha inställningarna på en sån här panna och finns det uppenbara fel i hur jag har min panna inställd?
Nu de kalla dagarna har huset i runda slängar förbrukat ca 110kWh, har ingen separat mätare på pumpen, men säkerligen 90 utav de 110 är härlett till pumpen.
här är mina inställningar idag:
status:
Ute: -13 grader
Panna 57 (55)
Framledning 48 (48)
Värmepump 52 (53)
Brine in/ut 0/-2
Hetgas: 95
Kompressor: till
Brinepump: till
laddpump: till
radiatorpump: till
eleffekt kw: 0,0
Strömuttag A 7 (20)
Fördr shunt 180
Total drifttid 146903
förbrukning kwh 172753
Högsta framledn: 58
kompressor drifttid/24h 23:25
starter /24h 4st
inställningar:
Produkt: ecoheat
storlek: 8,5
Värmepump: tillåten
Rumsgivare: nej
Elpanna 45 grader
elpanna max kw 6.0
fördröjning shunt 180
Fjärrstyrning: NS
Är det något i ovan inställningar som verkar knasigt? Finns det fler inställningar som jag behöver se över?
Och, är pannan effektivt inställd?
Hoppas att någon kan hjälpa mig, för jag är helt lost själv tyvärr.
Innegivare är överkurs och behövs normalt inte. Ska ändå inte styra värmen om man har golvvärme eftersom det är så väldigt värmetrögt. Men 8,5 kW värmepump är för lite för det stora huset, blir 248 kvm uppvärmd yta. Det var dock så man dimensionerade förr i tiden. Värmekurvan behöver nu höjas för öka innertemperaturen till ca 20 grader. Ser ut som det skulle gå bra att göra då framledningstemperaturen nu ligger på 48 grader.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
CTC Ecoheat - utegivaren visar fel temperatur
Värmepumpar -
Bergvärme CTC Ecoheat - ingen värme till element
Värmepumpar -
CTC EcoHeat - "Motorskydd låg ström" (efter "Fel fasföljd")
Värmepumpar -
Tappat tele-kommunikationen med CTC Ecoheat
Värmepumpar -
Vilka inställningar behövs för att undvika legionella CTC ecoheat 7.5
Vatten & Avlopp