R
Det går väl normalt åt 6-8l varmatten per min när man duschar. Så 3pers 15min var varmt blir ju 270-360 l varmvatten om ni duschar tätt inpå varandra.

Ja, det är min uppfattning också.
Men man får ju ut ungefär dubbla mängden duschvatten jämfört med beredarvolymen tänker jag.
Så resonerade jag när jag gjorde mitt experiment när jag hade problemet.
Spolade med duschen i en hink (duschvarmt vatten), och tog tid (en minut), och då fick jag ut mängden vatten per minut.
Sedan fortsatte jag att spola tills vattnet blev okomfortabelt kallt.
På så sätt kunde jag i alla fall fastställa att någonting var fel.
Fick hjälp av en lokal "allvetare" att resonera kring konstruktionen på beredaren, och sedan så chansade jag och beställde det rör som varmvattnet tappas ut från.
Det såg relativt bra ut vid en första anblick, men det var sprucket, och när jag petade i det, då trillade det isär helt.
Dålig kontruktion tänker jag, när beredaren i övrigt är i rostfritt.
Så det där röret kommer jag troligen att behöva byta en gång till under beredarens livslängd.

En sprucken, kopparfärgad varmvattenberedare del med en spiralformad komponent under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprucket rör av plast, isärfallna bitar på ett brunt bord, del av varmvattenberedare som behöver bytas på grund av dålig konstruktion.
Skapa konto

Nytt rör.

Vit plaströr på orange golv i närbild, relaterat till diskussion om defekt varmvattenberedarrör.
Skapa konto

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
R RepJonas skrev:
Det går väl normalt åt 6-8l varmatten per min när man duschar. Så 3pers 15min var varmt blir ju 270-360 l varmvatten om ni duschar tätt inpå varandra.
Det är ju blandat vatten. Jag har ju 300 liters beredare så då borde jag ju kunna få ut minst 500 lit lagom varmt vatten i kranen.
Sedan har jag bergvärme blandare och uttagsrören kommer ut på toppen i blandaren. Allt detta med söndriga rör motsägs dock i mitt fall av att jag har 21gr på varmvattnet i beredaren när det varit kallt i kranen en stund.
Min tillflödesventil till beredaren var bara lite öppen och någon skrev att den ska vara helt öppen. Så nu är den helt öppen så får vi se om det hjälper. Min grundfråga var hur tillflödesventilen skall stå.

R
Jag skulle nog räkna med 10l blandat och 6-8l från vvb beroende på hur varmt du har i den. Men detta beror ju naturligtvis på hur varmt och hur många l/min man använder när man duschar.
Att mäta med en hink är ju ett sätt att få reda på detta.

pelleulf pelleulf skrev:
Min tillflödesventil till beredaren var bara lite öppen och någon skrev att den ska vara helt öppen. Så nu är den helt öppen så får vi se om det hjälper. Min grundfråga var hur tillflödesventilen skall stå.
Hur menar du att tillflödesventilens läge skulle påverka volymen? Vatten kommer ju in i beredaren i precis samma takt som det släpps ut. Stryper du flödet in så stryper du även flödet ut så att du minskar flödet i duschen. Om det är en ok lösning är det ju bara att strypa flödet. Men det som minskar är ju inte mängden tillgängligt vatten utan flödet i duschen. Nu vet jag inte flödet i din dusch. Men att 45 minuter dusch tömmer beredaren låter inte orimligt. Vilken temperatur har du i beredaren?

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur menar du att tillflödesventilens läge skulle påverka volymen? Vatten kommer ju in i beredaren i precis samma takt som det släpps ut. Stryper du flödet in så stryper du även flödet ut så att du minskar flödet i duschen. Om det är en ok lösning är det ju bara att strypa flödet. Men det som minskar är ju inte mängden tillgängligt vatten utan flödet i duschen. Nu vet jag inte flödet i din dusch. Men att 45 minuter dusch tömmer beredaren låter inte orimligt. Vilken temperatur har du i beredaren?
Minskar jag flödet i så minskar jag flödet av varmvatten till blandaren och kallvattnet tar över.

pelleulf pelleulf skrev:
Det är ju blandat vatten. Jag har ju 300 liters beredare så då borde jag ju kunna få ut minst 500 lit lagom varmt vatten i kranen.
Det beror ju lite på också vad det är för tempraturer på vv beredare då man börjar duscha å hur varmt vatten man duschar i. Sen kan ju givarplacering i beredare också ha betydelse hur mycket vv man får ut

Magnus E K
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det är min uppfattning också.
Men man får ju ut ungefär dubbla mängden duschvatten jämfört med beredarvolymen tänker jag.
Så resonerade jag när jag gjorde mitt experiment när jag hade problemet.
Spolade med duschen i en hink (duschvarmt vatten), och tog tid (en minut), och då fick jag ut mängden vatten per minut.
Sedan fortsatte jag att spola tills vattnet blev okomfortabelt kallt.
På så sätt kunde jag i alla fall fastställa att någonting var fel.
Fick hjälp av en lokal "allvetare" att resonera kring konstruktionen på beredaren, och sedan så chansade jag och beställde det rör som varmvattnet tappas ut från.
Det såg relativt bra ut vid en första anblick, men det var sprucket, och när jag petade i det, då trillade det isär helt.
Dålig kontruktion tänker jag, när beredaren i övrigt är i rostfritt.
Så det där röret kommer jag troligen att behöva byta en gång till under beredarens livslängd.

[bild]

[bild]

Nytt rör.

[bild]
Plaströr, klarar det ens av temperaturen i beredaren (i längden)? Till och med min Biltema-beredare för 1200 kr har metallrör (koppar?) inuti även om anslutningarna utanpå är i plast.

pelleulf pelleulf skrev:
Minskar jag flödet i så minskar jag flödet av varmvatten till blandaren och kallvattnet tar över.
Ja du kan förstås få varmvattnet att räcka längre genom att duscha kallare också. Men jag trodde ditt mål var att kunna duscha lika länge med samma flöde utan att varmvattnet tar slut. Och jag ville påpeka att det inte är något som du kan åstadkomma genom att ändra läget på varmvattenberedarens tillflödesventil.

Om det inte är något fel på beredaren i stil med det nämnda röret så kan du antingen höja temperaturen i beredaren eller byta till ett snålare duschmunstycke.

pelleulf pelleulf skrev:
Sedan har jag bergvärme blandare och uttagsrören kommer ut på toppen i blandaren. Allt detta med söndriga rör motsägs dock i mitt fall av att jag har 21gr på varmvattnet i beredaren när det varit kallt i kranen en stund.
pelleulf pelleulf skrev:
Har inte framkommit vilket fabrikat - modell på VVB du har. Sitter det en blandarrmatur under VVB ( lika som krilleman visar i inlägg # 5. Hur är det med det heta röret med VV från VVB, är VVB 75 C, så ska du bränna dig rätt bra på det röret. Avtar värmen efter ett tag ( kanske 5 min ) vid uttag av VV, så är röret för VV i VVB en misstänk kandidat. Annars är det blandartermosteten som bråkar. Är röret hett från VVB, känn och kom tillbaka, vad som är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.