10 820 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Inställning elpatron ctc ecozenith i250?
C Cissisv skrev:
Gäller då att det är grövre kabel o huvudbrytare och automatsäkringar som tål 20 ah,mitt byttes ut o ställde in pannan på 20ah.så kanske inte bara o plugga in större säkringar.J Josth skrev:
klart att allt dimensionerats och inte bara större säkring byts ut. En elektriker på plats har fixat det som behövs såklartT Torlof_60 skrev:
Hoppar in i tråden.
Det har blivit mycket diskussion om pumpens och säkringarnas storlek, isolering etc.
Vi har också i250 sedan 2017 eller 2018 (måste kolla upp det) och den har gått väldigt bra med liten förbrukning. Vi har aldrig någon månad kommit över cirka 2800 kWh och oftast mycket mindre.
Julaftonen '24 hade vi i gatan avbrott på en eller två (men inte alla tre) faser i några timmar. Sedan det drar ctc'en mycket mer, och jag insåg för några dagar sedan att den måste ha gått tillbaka till fabriksinställningarna, bland annat tydligt genom att datum och tid var helt fel. Tyvärr vet jag inte vad inställningarna var förut (det var ganska rörigt när den blev installerat och vi fick aldrig någon genomgång av vilka inställningar installatören ändrat, uppmaning att absolut inte gå in i inställningarna - och livet kom emellan så vi skrev aldrig ner vad som stod i inställningarna).
För vår del är det alltså tydligt att säkringarna räcker, pumpen är tillräcklig stor, isoleringen bra, och lokala inställningar på elementen vettiga, för det har fungerat med kring 13-17 MWh förbrukning på årsbasis för vårt 170 m2 1960-tals-hus, tills i julas. Efter det har vi sprängt 2800-vallen med en månad på 3100 kWh och en annan månad nästan lika mycket (kommer inte just nu ihåg vilken som var januari och februari). 012-varningen ser jag oftare nu (undrar om jag någonsinn såg den tidigare?).
Jag har alltså samma inställningar som visats i bild i trådstarten, och det verkar (att dömma utifrån nuvarande förbrukning) inte vara de optimala. Kan någon hjälpa med forslag var jag (utan risk...) kan börja rota i inställningarna? För så här kan vi inte ha det.
Ur husets förbrukning per kvart syns att elpatronen går titt som tätt under natten, vilket den sällan gjorde innan strömavbrottet.
Jag kommer gärna med mer information om det behövs, såklart.
Det har blivit mycket diskussion om pumpens och säkringarnas storlek, isolering etc.
Vi har också i250 sedan 2017 eller 2018 (måste kolla upp det) och den har gått väldigt bra med liten förbrukning. Vi har aldrig någon månad kommit över cirka 2800 kWh och oftast mycket mindre.
Julaftonen '24 hade vi i gatan avbrott på en eller två (men inte alla tre) faser i några timmar. Sedan det drar ctc'en mycket mer, och jag insåg för några dagar sedan att den måste ha gått tillbaka till fabriksinställningarna, bland annat tydligt genom att datum och tid var helt fel. Tyvärr vet jag inte vad inställningarna var förut (det var ganska rörigt när den blev installerat och vi fick aldrig någon genomgång av vilka inställningar installatören ändrat, uppmaning att absolut inte gå in i inställningarna - och livet kom emellan så vi skrev aldrig ner vad som stod i inställningarna).
För vår del är det alltså tydligt att säkringarna räcker, pumpen är tillräcklig stor, isoleringen bra, och lokala inställningar på elementen vettiga, för det har fungerat med kring 13-17 MWh förbrukning på årsbasis för vårt 170 m2 1960-tals-hus, tills i julas. Efter det har vi sprängt 2800-vallen med en månad på 3100 kWh och en annan månad nästan lika mycket (kommer inte just nu ihåg vilken som var januari och februari). 012-varningen ser jag oftare nu (undrar om jag någonsinn såg den tidigare?).
Jag har alltså samma inställningar som visats i bild i trådstarten, och det verkar (att dömma utifrån nuvarande förbrukning) inte vara de optimala. Kan någon hjälpa med forslag var jag (utan risk...) kan börja rota i inställningarna? För så här kan vi inte ha det.
Ur husets förbrukning per kvart syns att elpatronen går titt som tätt under natten, vilket den sällan gjorde innan strömavbrottet.
Jag kommer gärna med mer information om det behövs, såklart.
Klicka här för att svara
