S Styrtekniker skrev:
et är lite trixigt med villor. Svårt att få en bra funktion när det inte får kosta så mycket. Det finns en motsättning mellan värmepumpar och radiatortermostater.
Som styrtekniker bör du veta att grunden för all styrning är att de ingående delarna är injusterade för ändamålet.
Termostatventiler är INTE till för att reglera, utan för att ta bort övertemperaturer där dessa kan uppstå på grund av yttre energitillskott (sol, vedkamin, matlagning, mycket folk osv).

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
L lat skrev:
Termostatventiler är INTE till för att reglera, utan för att ta bort övertemperaturer där dessa kan uppstå på grund av yttre energitillskott (sol, vedkamin, matlagning, mycket folk osv).
Det var något nytt. Vi reglerar i alla fall våra termostatventiler i sovrummen för tex natt-temp. Det görs antingen med programmerat schema eller knapp på panelen.

Boilerplate4U
Useless har rätt. Behöver ingen shunt. Om man nu inte har två olika värmekretsar som vill ha olika temp. Eller om kör fast kondensering.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U
Maxwells demon TotalControl skrev:
Useless har rätt. Behöver ingen shunt. Om man nu inte har två olika värmekretsar som vill ha olika temp. Eller om kör fast kondensering.
Shunt eller inte är sekundärt och beror helt på lösningen som tex golvvärme el andra behov. Fast kondensering kan ha negativ inverkan på cop. Om möjligt kan volymtank vara en alternativ lösning.

L lat skrev:
Hur går det till?
En enkel skiss. Verkligheten kan se annorlunda ut.

Skiss av ett värmesystem med värmepump, en arbetstank och kopplingar till ett större värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Shunt eller inte är sekundärt och beror helt på lösningen som tex golvvärme el andra behov. Fast kondensering kan ha negativ inverkan på cop. Om möjligt kan volymtank vara en alternativ lösning.
Vad det inte det jag skrev?

Volymtank löser inte mycket mer än knäppningar. Finns ingen anledning att koppla en tank som volym istället för arbetstank. Ja om nu inte pengarna tryter för en extra cirkulationspump.

L lat skrev:
Termostaten struntar i vart övertepmeraturen kommer ifrån. Det går alldeles utmärkt för en termostat att reglera sin egen värme. Jag kör helt termostatreglerat med bergvärmepump. Fantastisk komfort i alla rum.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har man total kontroll på sina prylar och vet hur man säkerställer rätt flöde och undviker att värmepumpen tillverkar onödigt varmt vatten så kan man ha termostater.

Men för gemene man som inte har så stor koll brukar ett första råd vara att öppna majoriteten av termostaterna och justera in rätt värmekurva.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jo självklart måste man veta vad man håller på med. Jag viktar inte in kompetensen i mitt svar. Skriver bara vad som är möjligt.

Rätt värmekurva måste man ju ha oavsett.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
t var något nytt. Vi reglerar i alla fall våra termostatventiler i sovrummen för tex natt-temp. Det görs antingen med programmerat schema eller knapp på pane
Då har du med andra ord inte vanliga termostatventiler utan nån form av reglerventil.

Maxwells demon TotalControl skrev:
ermostaten struntar i vart övertepmeraturen kommer ifrån
En vanlig termostatventil har ett p-band på ung 2C och är med andra ord dålig på reglering, men utmärkt som begränsning.

L lat skrev:
Som styrtekniker bör du veta att grunden för all styrning är att de ingående delarna är injusterade för ändamålet.
Vi lever i olika världar. Jag jobbar bara med kontor och industrier. På många ställen där jag jobb är man inte aktiv att maxa kurvorna. Visst vore det bra att gör det. Men man kör med 60/40 kurvor. Ser till att grejorna fungerar. I mina erfarenheter slutar det ofta med felinställda eller trasiga radiatortermostater.
När det är för kallt eller varmt. Att vara här roligt. Man lär sig alltid något. Få andra tankegångar. Förstå vad som är viktigt i små system. Ni har era skötebarn hemma. Inte jag. För mig är det att kunna byta spår hur man gör saker och ting.

• Gilla
39x
  • Laddar…
L lat skrev:
En vanlig termostatventil har ett p-band på ung 2C och är med andra ord dålig på reglering, men utmärkt som begränsning.
S Styrtekniker skrev:
Vi lever i olika världar. Jag jobbar bara med kontor och industrier.
Om du jobbar i stora anläggningar borde du förstå att injustering är ännu viktigare. Om man inte förstår hur ett system (oavsett värme/ventilation/kyla/nåt annat) ska fungera så kan man aldrig heller det att fungera bra.
Har själv jobbat i fastighetsbranschen med just värme i ~30år iofs mest med flerfamiljshus & kommersiella centrum.

Har dock sett en stor övertro på att man kan fixa dålig injustering med avancerade "himpavimpor" dvs styrsystem som kan ta en raket till månen. Men det är som farbror Barbro i Killinggänget säger, det finns inga genvägar.

Att injustera en villa är en skitsak som normalt görs på 1-2 veckor med varierande utetemp.

L lat skrev:
Stämmer att P-band brukar vara 1 eller 2oC. Dvs fullt öppen eller fullt stängd. Men termostater är ju inte ON/OFF utan propotionella.
Vid korrekt injusterad värmesystem med värmeauktoritet >1 över termostaterna så diffar det inte mycket. ±0,5oC kanske men det beror på det dynamiska som händer i hemmet. I ett statiskt rum så håller man temp väldigt exakt. Ställer jag in 20,5oC i ett sovrum så håller den det. inte 19,5-21,5oC.

Jag har labbat med allt möjligt i mitt system. Innegivare med olika auktoriteter mm mm. Bästa komfort ger mig med termostater i alla rum. Tempen är spot ON för alla rum. Rum som är inställda med olika temp.
Den komforten får du inte om du inte har rumsstyrning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.