207 562 läst ·
426 svar
208k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
Jag kan filma lite, fotografera blir svårt, lite trångt att få med allt.S swirve skrev:
Dock vet jag inte vad som är vad, så det har jag svårare med. Återkommer ikväll.
1) Har du lyckats isolera den externa förbrukaren?Boilerplate4U skrev:
Nej. Och jag börjar bli fundersam om det inte var någon extern förbrukare, om det helt enkelt var värmepumpen.
Helt ärligt så är det rätt rörigt i mitt huvud just nu, så lite osäker på allt.
Jag har dock skrivit ned alla jag läst av på mätare och på VP.
Jag skriver ner kompressor och tillskottsstatus, temperaturer till radiatorer, temperatur på varmvatten, temperatur inne, temperatur ute, total förbrukad kwh kompressor, total förbrukad kwh tillskott samt elförbrukning ungefär varje timme.
Ska sammanställa det.
Om det sedan visar sig, exempelvis ikväll/inatt att elmätaren fortsätter tugga på obehindrat högt och VP rapporterar att den knappt gör av med någon el, då tar jag det i nästa steg.
2) Jag har fått en genomgång om inställningarna, värmekurva, timers etc. Och även fått dokumentation. Tre luntor dokument, ännu ej kollat vad de är för något.
Helt ärligt så är jag rätt sliten. Jag var uppe halva natten med det här och det har varit så mycket information att jag känner mig helt utpumpad. Just nu orkar jag inte tänka klart. Nu avvaktar jag bara några timmar och ser hur det beter sig.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Tänkte just på att BGE offererat en 'C'-modell med inbyggd VVB på 300 som kanske funkar bra till mindre hushåll men en familj på 3-4 pers bör definitivt ha extern beredare på 500 liter, i synnerhet om det finns ett eller flera tonårsbarn i familjen. Så det kanske inte är så konstigt att den går på tillskott när alla "duschat slut" på varmvattnet.Papphammar666 skrev:
Som önödig men kul information kan jag nämna att min fru samt dotter kunde spendera 10-20 minuter (vardera) i duschen innan vi började sätta upp vettiga gränser. Det hände till och med att frugan somnade sittandes i duschen på morgonen. ;-)
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Låter lite märkligt att det skulle hjälpa med SW uppdatering i det här fallet. Buggar som ger sådan effekt inträffar, men brukar hittas i grundläggande test, långt innan mjukvaran är i närheten av att komma in i något som levereras till en slutkund.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Det låter som en bra ide med ett break! Ta det lugnt och gör en kopp te, världen går ju inte under och man måste ha lite balans i livet för annat också, eller hur!M mendlock skrev:1) Har du lyckats isolera den externa förbrukaren?
Nej. Och jag börjar bli fundersam om det inte var någon extern förbrukare, om det helt enkelt var värmepumpen.
Helt ärligt så är det rätt rörigt i mitt huvud just nu, så lite osäker på allt.
Jag har dock skrivit ned alla jag läst av på mätare och på VP.
Jag skriver ner kompressor och tillskottsstatus, temperaturer till radiatorer, temperatur på varmvatten, temperatur inne, temperatur ute, total förbrukad kwh kompressor, total förbrukad kwh tillskott samt elförbrukning ungefär varje timme.
Ska sammanställa det.
Om det sedan visar sig, exempelvis ikväll/inatt att elmätaren fortsätter tugga på obehindrat högt och VP rapporterar att den knappt gör av med någon el, då tar jag det i nästa steg.
2) Jag har fått en genomgång om inställningarna, värmekurva, timers etc. Och även fått dokumentation. Tre luntor dokument, ännu ej kollat vad de är för något.
Helt ärligt så är jag rätt sliten. Jag var uppe halva natten med det här och det har varit så mycket information att jag känner mig helt utpumpad. Just nu orkar jag inte tänka klart. Nu avvaktar jag bara några timmar och ser hur det beter sig.
När du är på banan kan du börja fundera på vad installatören kan ha gjort för vansinniga inställingar. Anywhere för statistik på allt tillskott så du kan börja där om du vill.
Osäker på om detta ger något. Annars får jag pröva igen ikväll/imorgon.
En annan grej. Om någon känner att de måste klaga över hur förfärligt jobb som är gjort, eller att allt är skit, så gör bara det om det är konstruktivt och det kan ge mig eller någon annan något värde.
Efter några misslyckade kontakter med hantverkare som förstagångs-villaägare, så är det en känslig punkt hos mig.
Jag är ingenjör och vet att när man kommer och ser andras arbete, är det lätt att tycka att allt är kasst om det inte är gjort exakt som man hade gjort själv.
Redigerat:
Jag utgår från att de har för avsikt att hjälpa mig vidare om det behövs.Boilerplate4U skrev:
Så som VP har "fungerat" senaste dagarna är inte acceptabelt och inte det som såldes till mig och inte det vi tänker betala för. Så, jag bara utgår från att de hjälper mig att få ordning på det. Jag har inte heller någon anledning att tro annat.
Jag tror på växelventilen. Synd att installatören inte kastade ett öga på den.
Du kanske kan kika själv?
Du kanske kan kika själv?
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Lite svårt att hinna med men gissar på att det är raditorslångan som går in i kulverten baktill och varmvattnet ovanför? Svårt att avgöra om något är fel men bra betyg till vvs-personen som satt dit avstängningsventiler på alla anslutningar. Är det en automatisk avluftare (med röd pip) som är ansluten till radiatorslingan ovanför maskinen?M mendlock skrev:[video]
Osäker på om detta ger något. Annars får jag pröva igen ikväll/imorgon.
En annan grej. Om någon känner att de måste klaga över hur förfärligt jobb som är gjort, eller att allt är skit, så gör bara det om det är konstruktivt och det kan ge mig eller någon annan något värde.
Efter några misslyckade kontakter med hantverkare som förstagångs-villaägare, så är det en känslig punkt hos mig.
Jag är ingenjör och vet att när man kommer och ser andras arbete, är det lätt att tycka att allt är kasst om det inte är gjort exakt som man hade gjort själv.
Redigerat: