8 314 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Installera vattenmantlad kamin som komplement till bergvärmepump
Har ett lättbetonghus från 1955 där vi värmer upp 146m2 i 1,5 plan plus 89m2 källare.
Vi satte för 2 år sen in en IVT geo 508 bergvärmepump kopplad till ett befintligt borrhål från år 2000, enligt uppgift 120 meter djupt.
I dagsläget känns det som att pumpen bottnar när det är kallt och går på elpatron, huset är dåligt isolerat och det ska åtgärdas med tilläggsisolering vind och översyn fönster gällande tätning osv.
Vi har genom att elda i kamin fått ner förbrukningen och hoppas landa på 18000 kwh i år, förra året låg vi på 21500, innan vi bytte värmepump norr om 25000kwh.
Vi är 2 vuxna och 3 barn 7-13år i huset.
Detta håller inte i längden, måste få ner energikostnaden annars kommer vi gå under när elavtalet löper ut om något år.
Funderar på att investera i en vattenmantlad kamin, har idag en öppen spis i gillestugan som inte används, sätta i en kamin där istället, sedan installera en ackumulatortank som bergvärmepumpen och/eller kaminen får ladda.
Hur ser ni på det? Vilka fallgropar finns? Vill hemskt gärna ha input på alternativa lösningar. Har nån grejer till salu köper jag gärna…
Vi satte för 2 år sen in en IVT geo 508 bergvärmepump kopplad till ett befintligt borrhål från år 2000, enligt uppgift 120 meter djupt.
I dagsläget känns det som att pumpen bottnar när det är kallt och går på elpatron, huset är dåligt isolerat och det ska åtgärdas med tilläggsisolering vind och översyn fönster gällande tätning osv.
Vi har genom att elda i kamin fått ner förbrukningen och hoppas landa på 18000 kwh i år, förra året låg vi på 21500, innan vi bytte värmepump norr om 25000kwh.
Vi är 2 vuxna och 3 barn 7-13år i huset.
Detta håller inte i längden, måste få ner energikostnaden annars kommer vi gå under när elavtalet löper ut om något år.
Funderar på att investera i en vattenmantlad kamin, har idag en öppen spis i gillestugan som inte används, sätta i en kamin där istället, sedan installera en ackumulatortank som bergvärmepumpen och/eller kaminen får ladda.
Hur ser ni på det? Vilka fallgropar finns? Vill hemskt gärna ha input på alternativa lösningar. Har nån grejer till salu köper jag gärna…
Du behöver en redig vattenmanlad kamin och ackumulatortankar på flera kubik. Får du plats med det? Kostanden går förmodligen inte att räkna hem mot det du sparar även om du hittar sakerna begagnade och gör en del jobb själv 
500 liter räcker inte många timmar. Det är ingen enkel installation då du förmodligen måste koppla om en hel del rör från och till värmepumpen också.M MagnusSt skrev:
Det svamlas en del i tråden. För en vattenmantlad Kamin är 500l ofta perfekt och nog det vanligaste. Den laddar du upp minst 25-30kwh i. När den används så laddas det bara den del som inte går ut direkt till raddar. De flesta vattenmantlade kaminer ger ofta ganska mkt till rummet så det blir som att elda i kamin, shunta ut till raddar/golv och ladda samtidigt. Det som är viktigt är dock just att du får till en bra lösning ihop med bergvärmen och tappvarmvattnet. Be ngn bra röris komma och kolla och se vad det skulle landa på.M MagnusSt skrev:
Hej
Jag tycker det borde finnas mer potential i din bergvärme. Hur stor är pumpen?
Jag har också ett lättbetonghus i 2 plan +källare. Placerat i Jämtland. Har en NIBE 1255-16. Jag ligger runt 16000 kwh/år(i år förhoppningsvis lite lägre).
Eftersom medeltemperatur på årsbasis är 10,7 grader i Kalmar och motsvarande i Östersund är 3,7(och där jag bor några mil västerut kanske några tiondelar kallare).
Har du låg temp på köldbäraren? Min går sällan ner på minus på inkommande.
Jag har iofs dubbla hål med totaldjup på 325 m så där har jag bättre förutsättningar såklart.
Försök hitta nån kompetent IVT gubbe/gumma som kan kolla in anläggningen.
/LOB
Jag har också ett lättbetonghus i 2 plan +källare. Placerat i Jämtland. Har en NIBE 1255-16. Jag ligger runt 16000 kwh/år(i år förhoppningsvis lite lägre).
Eftersom medeltemperatur på årsbasis är 10,7 grader i Kalmar och motsvarande i Östersund är 3,7(och där jag bor några mil västerut kanske några tiondelar kallare).
Jag har iofs dubbla hål med totaldjup på 325 m så där har jag bättre förutsättningar såklart.
/LOB
500 liter är i minsta laget. 1500 liter eller mer är ofta lämpligt.G guggen skrev:Det svamlas en del i tråden. För en vattenmantlad Kamin är 500l ofta perfekt och nog det vanligaste. Den laddar du upp minst 25-30kwh i. När den används så laddas det bara den del som inte går ut direkt till raddar. De flesta vattenmantlade kaminer ger ofta ganska mkt till rummet så det blir som att elda i kamin, shunta ut till raddar/golv och ladda samtidigt. Det som är viktigt är dock just att du får till en bra lösning ihop med bergvärmen och tappvarmvattnet. Be ngn bra röris komma och kolla och se vad det skulle landa på.
När jag eldade med ved i 20kw panna som laddade 2x500L acctankar så upplevde jag att det inte orkade riktigt. Började elda direkt vid hemkomst från jobbet fram till 21-22 när tankarna nådde 100gr. Nästa dag vid hemkomst så var det typ 18gr i huset och tankarna nere på 30gr, radiatorerna fesljumna.
Ved gick det åt i mängder. 1 skottkärra per dygn utan vidare, nästan 1m3 i veckan mao.
Klarar man verkligen få ut så pass mycket effekt ur en kamin att den orkar värma en acc-tank? Att värma 500L vatten från 20gr till 90gr kräver i teorin 500L x 1,16W x 70gr = 40,6kWh.
Ved gick det åt i mängder. 1 skottkärra per dygn utan vidare, nästan 1m3 i veckan mao.
Klarar man verkligen få ut så pass mycket effekt ur en kamin att den orkar värma en acc-tank? Att värma 500L vatten från 20gr till 90gr kräver i teorin 500L x 1,16W x 70gr = 40,6kWh.
Inte för en vattenmantlad Kamin. Dessa är ofta listade till 12-20kw. I verkligheten ger de kanske 8-16 nominellt. Sen går minst 30% till rummet, ibland mer. Säg att de kan få ut 4-10 kw. Man använder den när det är kallt och huset drar en stor del av det som produceras. Det är ingen vedpanna vi talar om. Möjligtvis undantaget om man har en CTC parca eller liknande.T TommyC skrev:
Jag har själv haft en stor vattenmantlad Kamin och sett en hel del andra installationer, samt hjälp folk på forum. Alla har haft max 1000l, det avsolut vanigaste är 500l, mer laddar man inte på en dag om den samtidigt skall värma ett hus och varmvatten. Ofta en teknik-tank med tex slingor och stöd för andra värmekällor.
Stort tack för svaret, ska definitivt prata med installatören o se om de kan göra nån magi. Såhär såg det ut häromkvällen när det var kallt…L lob skrev:Hej
/LOB
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då blir frågan om det är ekonomi i det hela, hur mycket bedömer du att TS kan spara om han eldar för fullt och maxar ut sin 500L tank varje dag en vinter?G guggen skrev:Inte för en vattenmantlad Kamin. Dessa är ofta listade till 12-20kw. I verkligheten ger de kanske 8-16 nominellt. Sen går minst 30% till rummet, ibland mer. Säg att de kan få ut 4-10 kw. Man använder den när det är kallt och huset drar en stor del av det som produceras. Det är ingen vedpanna vi talar om. Möjligtvis undantaget om man har en CTC parca eller liknande.
Jag har själv haft en stor vattenmantlad Kamin och sett en hel del andra installationer, samt hjälp folk på forum. Alla har haft max 1000l, det avsolut vanigaste är 500l, mer laddar man inte på en dag om den samtidigt skall värma ett hus och varmvatten. Ofta en teknik-tank med tex slingor och stöd för andra värmekällor.
Nu är det du som svamlar.G guggen skrev:Inte för en vattenmantlad Kamin. Dessa är ofta listade till 12-20kw. I verkligheten ger de kanske 8-16 nominellt. Sen går minst 30% till rummet, ibland mer. Säg att de kan få ut 4-10 kw. Man använder den när det är kallt och huset drar en stor del av det som produceras. Det är ingen vedpanna vi talar om. Möjligtvis undantaget om man har en CTC parca eller liknande.
Jag håller med till guggen till 100%. Har nyss satt in en sådan lösning hos en kund å hon har problem att överhuvudtaget få 60° i en 500 liter tank när det finns värmebehov ut på elementen. Sen vet jag inte hur effektiv vedspisen är men den var väl specad för typ 20kw..