Beställde en Qlima SC-JA2519 idag.
Då får vi se hur jag slipper ifrån Inselo.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Bra. För funktionens och livslängden skull krävs bara att man vet vad man gör och har rätt verktyg.
Lagstiftaren kräver dock lite mer.

Det blir lite som att koppla el utan ackreditering, eller köra bil utan körkort även om lagstiftaren ser lite hårdare på det sistnämnda.
-El går alldeles utmärkt att koppla utan ackreditering -det är nödig kännedom som krävs!
-Det kan finnas många orsaker till att undvika ackreditering!

-Lagstiftaren har satt upp krav efter mängden köldmedium som anläggningen använder - små värmepumpar har alltså inte alls samma krav som större kylanläggningar.
 
Har varit på lite fastigheter där ägaren lekt händige Harry och dom tycker nog att dom har nödig kännedom men det är dom många gånger ensamma att tro.
Ibland smått livsfarliga varianter när man ser att det finns mindre barn i fastigheten .
 
  • Gilla
squaredroot
  • Laddar…
P
Men man får väl varken koppla el eller koppla in llvp själv ,enligt gällande lagstiftning iaf?
 
C Comfort Thomas skrev:
Har varit på lite fastigheter där ägaren lekt händige Harry och dom tycker nog att dom har nödig kännedom men det är dom många gånger ensamma att tro.
Ibland smått livsfarliga varianter när man ser att det finns mindre barn i fastigheten .
Livsfarliga, på vilket sätt?

Elsäkerhet?
Köldmedium?
Eller håller innerdelen på att trilla ner?
 
Handyman 1 skrev:
Men man får väl varken koppla el eller koppla in llvp själv ,enligt gällande lagstiftning iaf?
Jo, viss el får du koppla, under förutsättning att du har nödvändig kännedom.
Du får dock inte utöka en anläggning. ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Livsfarliga, på vilket sätt?

Elsäkerhet?
Köldmedium?
Eller håller innerdelen på att trilla ner?
Det var eldragning ( skarvar dom flesta gånger)
Störst risk att skada sig med köldmediet är vid borttagande av manometerställ om man gör fel.
Vanligast fel händige Harry eller hans vän rörmokaren gör är dåliga konor eller för hårt dragna anslutningar, köper man med snabbkoppling finns det nog inte ens en anslutning.
 
Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Jo, viss el får du koppla, under förutsättning att du har nödvändig kännedom.
Du får dock inte utöka en anläggning. ;)
Vet inte riktig vad du menar.
Med koppla tänker jag inte att man menar utbyte av redan installerat material.

Men det som alla får göra under förutsättning att man har tillräcklig kunskap är:
1. På den fasta elanläggningen, byta uttag och strömbrytare med märkström max 16A
Koppla in/ur fast ansluten armatur i torra rum.

2. På stickproppsansluten får man göra i princip vad som helst, bara man typ vet man vad man gör.
Men att sälja eller på annat sätt överlåta denna utrustning kan bli vissa problem, ty då kommer det in ytterligare regler.
 
P
Ni som har köpt Julapumpar,finns det någon spec på den vid olika temperaturer mm? har letat men inte hittat något:rolleyes:
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
M
Ha ha, det är så kul att läsa vissa inlägg. Man brukar se en röd tråd i resonemangen. Dom som inte kan är oftast dom som ska dra till med paragrafer och sånt. Lite som när någon stolt visar upp nya bilen och berättar att den har 200 hästkrafter varvid den som inte har råd genast vräker ur sig lite halvspydigt "vad ska man med så många hk till, man får ju ändå bara åka 120 på motorvägen".

Naturligtvis så är det paragrafryttarnas våta dröm att kunna montera en luftvärmepump själva, men dom kan inte, därav blir resonemanget därefter.
Ännu roligare blir det när man efterfrågar prejudicerade fall eller liknande där folk har blivit dömda för "olagligt hempuleri med värmepump". Samma sak när ryttarna skriker sig hesa när någon satt upp en armatur hemma själva, "brinner huset ned får du ingen ersättning". Fast när man efterfrågar ett exempel på rättsfall där någon nekats brandersättning pga. felaktigt monterad armatur så blir det tyst. Själva så använder dom kompisen som är elektriker till att montera upp nya armaturen hemma, i tron om att det är okej, för han är ju elektriker. Att han sedan gör det på sin fritid, utan auktorisation från sin arbetsgivare, vilket kan jämnställas med att en privatperson utför det själv, förstår man inte.

Nu ska jag inte gnälla mer ikväll...Skål:rofl:
 
  • Gilla
mickewest och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag misstänker att du dock inte alltid lägger märke till nyanserna.

Om någon efterfrågar efter vad reglerna säger, så berättar jag det, utan att moralisera, bara information.
(Men är man känslig, eller känner sig träffad tycker man säkert att jag moraliserar).

Frågar man mig hur man kopplar något, så svarar jag på det, utan att direkt bry mig om reglerna eller moralen.

Jag hoppas endast att allt blir bra, snyggt och säkert, sen skiter jag i resten.

Skål själv, måste jag gå och öppna något nu? :rofl: :beer:

(Och jag uppfattade inte det du skrev som gnäll heller ... :cool: )
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
T torporoman skrev:
Jag har förstahandsinformation om hur Jula hanterade garantiärende på luft-luftvärmepumparna de säljer med snabbkoppling. Min pump slutade fungera efter 1.5 år, jag pratade med personalen i butiken och de hänvisade mig till en firma i Danmark (som säkert är dem som importerar pumparna i sin tur). Från den danska firman fick jag information om hur jag skulle felsöka, och ett formulär att fylla i.

Felsökningen utfördes och kompressorfel konstaterades. Jag fyllde i alla papper, och i formuläret står det såhär:

Är Installationen Självmontering: Ja: □ Nej □

Installationer utförs som en vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal med certifiering och Företags certifieringsbevis Ja: □ Nej □

Om Installationen är utförs av en kylföretag på fakturan så måste vi ha en kopia av fakturan!

Där kryssade jag i "vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal". Sedan åkte jag till Jula och pratade med dem. Jag ville bekräfta att allt var som det skulle innan jag rev och åkte dit med pumpen. Inga problem på Jula, de konstaterade att firman i danmark ville ha min gamla pump och att jag skulle ersättas med en ny.

Den pump jag köpt för 1.5 år sedan hade utgått, och då fick jag en likvärdig maskin. Den jag fick var faktiskt en mycket bättre modell än den gamla, så jag blev till slut väldigt nöjd.

Som diskuterats i en annan tråd här på forumet slöt sig inte snabbkontakten på gamla pumpen omedelbart när hrm kylteknikern kopplade isär. Det behövdes lite skruvmejselvåld innan ventilen gick till slutet läge. Detta berodde med stor sannolikhet på bristande kompetens hos kylteknikern. En duktigare kyltekniker vet hur man gör för att göra systemet trycklöst innan det kopplas isär.

Rent generellt skulle jag vilja säga att både Jula och tmq.dk hanterade den trasiga maskinen på allra bästa sätt. Helt problemfritt. Och jag fyllde i samma formulär i kassan vid maskinens köp.

Det är även olagligt att utföra elinstallation som icke-behörig elektriker. Men för att köpa elmaterial behöver man inte skriva på någon frisedel hos butikerna.
T torporoman skrev:
Jag har förstahandsinformation om hur Jula hanterade garantiärende på luft-luftvärmepumparna de säljer med snabbkoppling. Min pump slutade fungera efter 1.5 år, jag pratade med personalen i butiken och de hänvisade mig till en firma i Danmark (som säkert är dem som importerar pumparna i sin tur). Från den danska firman fick jag information om hur jag skulle felsöka, och ett formulär att fylla i.

Felsökningen utfördes och kompressorfel konstaterades. Jag fyllde i alla papper, och i formuläret står det såhär:

Är Installationen Självmontering: Ja: □ Nej □

Installationer utförs som en vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal med certifiering och Företags certifieringsbevis Ja: □ Nej □

Om Installationen är utförs av en kylföretag på fakturan så måste vi ha en kopia av fakturan!

Där kryssade jag i "vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal". Sedan åkte jag till Jula och pratade med dem. Jag ville bekräfta att allt var som det skulle innan jag rev och åkte dit med pumpen. Inga problem på Jula, de konstaterade att firman i danmark ville ha min gamla pump och att jag skulle ersättas med en ny.

Den pump jag köpt för 1.5 år sedan hade utgått, och då fick jag en likvärdig maskin. Den jag fick var faktiskt en mycket bättre modell än den gamla, så jag blev till slut väldigt nöjd.

Som diskuterats i en annan tråd här på forumet slöt sig inte snabbkontakten på gamla pumpen omedelbart när hrm kylteknikern kopplade isär. Det behövdes lite skruvmejselvåld innan ventilen gick till slutet läge. Detta berodde med stor sannolikhet på bristande kompetens hos kylteknikern. En duktigare kyltekniker vet hur man gör för att göra systemet trycklöst innan det kopplas isär.

Rent generellt skulle jag vilja säga att både Jula och tmq.dk hanterade den trasiga maskinen på allra bästa sätt. Helt problemfritt. Och jag fyllde i samma formulär i kassan vid maskinens köp.

Det är även olagligt att utföra elinstallation som icke-behörig elektriker. Men för att köpa elmaterial behöver man inte skriva på någon frisedel hos butikerna.
T torporoman skrev:
Jag har förstahandsinformation om hur Jula hanterade garantiärende på luft-luftvärmepumparna de säljer med snabbkoppling. Min pump slutade fungera efter 1.5 år, jag pratade med personalen i butiken och de hänvisade mig till en firma i Danmark (som säkert är dem som importerar pumparna i sin tur). Från den danska firman fick jag information om hur jag skulle felsöka, och ett formulär att fylla i.

Felsökningen utfördes och kompressorfel konstaterades. Jag fyllde i alla papper, och i formuläret står det såhär:

Är Installationen Självmontering: Ja: □ Nej □

Installationer utförs som en vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal med certifiering och Företags certifieringsbevis Ja: □ Nej □

Om Installationen är utförs av en kylföretag på fakturan så måste vi ha en kopia av fakturan!

Där kryssade jag i "vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal". Sedan åkte jag till Jula och pratade med dem. Jag ville bekräfta att allt var som det skulle innan jag rev och åkte dit med pumpen. Inga problem på Jula, de konstaterade att firman i danmark ville ha min gamla pump och att jag skulle ersättas med en ny.

Den pump jag köpt för 1.5 år sedan hade utgått, och då fick jag en likvärdig maskin. Den jag fick var faktiskt en mycket bättre modell än den gamla, så jag blev till slut väldigt nöjd.

Som diskuterats i en annan tråd här på forumet slöt sig inte snabbkontakten på gamla pumpen omedelbart när hrm kylteknikern kopplade isär. Det behövdes lite skruvmejselvåld innan ventilen gick till slutet läge. Detta berodde med stor sannolikhet på bristande kompetens hos kylteknikern. En duktigare kyltekniker vet hur man gör för att göra systemet trycklöst innan det kopplas isär.

Rent generellt skulle jag vilja säga att både Jula och tmq.dk hanterade den trasiga maskinen på allra bästa sätt. Helt problemfritt. Och jag fyllde i samma formulär i kassan vid maskinens köp.

Det är även olagligt att utföra elinstallation som icke-behörig elektriker. Men för att köpa elmaterial behöver man inte skriva på någon frisedel hos butikerna.
Det är nog svårt att få systemet trycklöst med trasig kompressor hur duktig man än är.:D
 
D Destrier skrev:
-El går alldeles utmärkt att koppla utan ackreditering -det är nödig kännedom som krävs!
-Det kan finnas många orsaker till att undvika ackreditering!

-Lagstiftaren har satt upp krav efter mängden köldmedium som anläggningen använder - små värmepumpar har alltså inte alls samma krav som större kylanläggningar.
Du har fel.
"Nödig kännedom" gäller bara för enkla saker, t ex byta ut ett uttag eller strömbrytare. Du får inte utöka eller ändra i en fast installation.

Mängden köldmedium påverkar inte kraven på certifikat. Det finns däremot olika certifikat beroende på mängd, och arbetsuppgifter. Dessutom har ofta större kylanlägggningar krav på regelbunden läcksökning och rapporteringskrav till myndigheter, beroende på mängd och typ av köldmedium.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ni som har köpt Julapumpar,finns det någon spec på den vid olika temperaturer mm? har letat men inte hittat något:rolleyes:
På luft/vatten-varianten finns en spec i manualen. Den är något svårtolkad och tvetydig dock, som sig bör när det gäller saker från kina
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Å Åkeson1 skrev:
Det är nog svårt att få systemet trycklöst med trasig kompressor hur duktig man än är.:D
Enklaste sak i världen!
Harry öppnar bara anslutningarna. Vilket då inte är okay.

Men vad som helst kan dresseras till att använda ett tömnings aggregat, enkelt och snabbt
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Men vad som helst kan dresseras till att använda ett tömnings aggregat, enkelt och snabbt
Vart ska man koppla in det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.