Jag har förstahandsinformation om hur Jula hanterade garantiärende på luft-luftvärmepumparna de säljer med snabbkoppling. Min pump slutade fungera efter 1.5 år, jag pratade med personalen i butiken och de hänvisade mig till en firma i Danmark (som säkert är dem som importerar pumparna i sin tur). Från den danska firman fick jag information om hur jag skulle felsöka, och ett formulär att fylla i.

Felsökningen utfördes och kompressorfel konstaterades. Jag fyllde i alla papper, och i formuläret står det såhär:

Är Installationen Självmontering: Ja: □ Nej □

Installationer utförs som en vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal med certifiering och Företags certifieringsbevis Ja: □ Nej □

Om Installationen är utförs av en kylföretag på fakturan så måste vi ha en kopia av fakturan!

Där kryssade jag i "vän tjänst utan faktura av utbildad servicepersonal". Sedan åkte jag till Jula och pratade med dem. Jag ville bekräfta att allt var som det skulle innan jag rev och åkte dit med pumpen. Inga problem på Jula, de konstaterade att firman i danmark ville ha min gamla pump och att jag skulle ersättas med en ny.

Den pump jag köpt för 1.5 år sedan hade utgått, och då fick jag en likvärdig maskin. Den jag fick var faktiskt en mycket bättre modell än den gamla, så jag blev till slut väldigt nöjd.

Som diskuterats i en annan tråd här på forumet slöt sig inte snabbkontakten på gamla pumpen omedelbart när hrm kylteknikern kopplade isär. Det behövdes lite skruvmejselvåld innan ventilen gick till slutet läge. Detta berodde med stor sannolikhet på bristande kompetens hos kylteknikern. En duktigare kyltekniker vet hur man gör för att göra systemet trycklöst innan det kopplas isär.

Rent generellt skulle jag vilja säga att både Jula och tmq.dk hanterade den trasiga maskinen på allra bästa sätt. Helt problemfritt. Och jag fyllde i samma formulär i kassan vid maskinens köp.

Det är även olagligt att utföra elinstallation som icke-behörig elektriker. Men för att köpa elmaterial behöver man inte skriva på någon frisedel hos butikerna.

• Gilla
Mariusz Hedberg och 6 till
  • Laddar…
T torporoman skrev:
Rent generellt skulle jag vilja säga att både Jula och tmq.dk hanterade den trasiga maskinen på allra bästa sätt. Helt problemfritt.
Nu kanske detta blev en i praktiken smidig och bra lösning för dig men rent principiellt tycker jag absolut inte att Jula hanterade detta ens i närheten av acceptabelt.

Som kund ska man aldrig behöva kontakta leverantörens leverantör! Du har ett avtal med Jula och vem som de köpt produkten av ska du inte behöva bry dig om. Det ska räcka med att du kontaktar Jula så ska Jula lösa det. Kontakter med Julas leverantörer ska Jula hantera.

• Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
Själv föredrog jag att ha kontakt med någon som visste vad hen pratade om, istället för att Julas personal skulle ha kontakt med den danska firman.

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Det är väl ganska vanligt, t ex när man köper vitvaror, att man blir hänvisad till nån extern firma för eventuell reparation.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag skulle själv också föredragit direktkontakt med leverantör/tillverkare även om det formella ansvaret ligger hos Jula.
Har svårt att se att Julas personal skulle springa benen av sig för att få fram ett svar åt mig.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jag har gjort både och, beror ju på hur praktiskt det är.

Spisen gick sönder - Elux kom och försökte laga på plats.
Processorkylaren i datorn gick sönder - Skickade prylen till Inet som skickade vidare till Corsair.

Båda rördelarna är förfyllda (inte förgyllda :D )

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken typ av problem då? De säljer ju glatt exempelvis elcentraler och elburen golvvärme.
Visst gör dem det men det är skillnad eftersom det inte är olagligt att sälja dessa produkter till privatpersoner vad köparen sen gör med produkterna behöver inte butiken ta ansvar för. Däremot är det förbjudet att sälja kylmaskiner innehållandes f-gaser till privatpersoner utan kylcert. Det gäller alltså alla system som inte är hermetiskt slutna eller komplett monterade. exempelvis portabel ac eller värmepumpstorktumlare eller för den delen bilar är ju okej att sälja, men inte en värmepump eller en icke komplett Kylutrustning som kräver hopsättning av flera delar.

Därför har de flesta butiker den typen av dokument som kunder då får ta del av och att de lovar och svär att anlita en behörig installatör, på så sett så kommer man undan det juridiska ansvaret man som butik har i detta fall.

Då kan man inte bötfällas för att man har brutit mot f-gas förordningen.

Sen är det ju självklart så att när man som jula säljer pumpar som är rakt av ”plug and play” med färdiga snabbkopplingar och monterade elkontakter samt helt utan serviceportar för kylkretsen så är ju det mer eller mindre en uppmaning att kunden kan göra det själv men man får inte säga det så högt.

Eftersom kylmontörer i regel aldrig använder snabbkopplingar annat än när dem installerar just denna typen av pumpar, så är det ytterligare ett tecken på att man menar att kunden skall utföra installationen själv då lösningen inte är en bransch standard.

• Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
På myndighetsnivå är förordningen logisk (man untantar vissa utrustningar med mindre mängd f-gaser från att behöva läckagekontrolleras regelbundet, mot att installationen utförs av cert personal). Men om det finns tekniska lösningar, typ snabbkoppling, där det i princip är lika lätt att koppla samman för en privatperson som en cert så....

En intressant fråga är väl också vad straffet om man bryter mot detta blir ?

Är det ett miljöärende då ?
I så fall torde väl det bara bli ett fall om man faktiskt har påverkat miljön (dvs att gas har läckt ut) ?

/K
På senaste kylutbildningen jag gick så disktuterades brott mot F-gasförordningen vad gäller påföljder för enskild person som bryter mot den.

Om man som person exempelvis är anställd av en kylfirma som skickar ut dig på jobb där du dagligen kopplar in dig i kylkretsen på maskiner som innehåller f-gas så blir du som person personligen ansvarig för var och ett av dessa tillfällen och kan bötfällas om det skulle visa sig att du inte har certifikat.
Firman får givetvis också böter och kan förlora sitt företags cert. Men personen som har utfört jobbet är den som får den tuffast smällen.

Bötesbeloppet ligger på 10.000:- per tillfälle som du har öppnat en kylkrets men med ett maximalt bötesbelopp på 3Mkr kan utdelas till en enskild person om man totalt sett överstiger antalet gjorda jobb som anses vara maximal gräns.

Mig veterligen så har det endast hänt ett fåtal gånger att bötesbelopp delats ut. Tillsynen och kontrollen av att förordningen efterföljs är väldigt låg. Nästan obefintlig faktiskt.

L
Hårda bud, då jag trodde att moderna gaser nu är relativt ofarliga, sett till allt annat.

L Lolight skrev:
Hårda bud, då jag trodde att moderna gaser nu är relativt ofarliga, sett till allt annat.
Av allt skräp som spottas ut i naturen så är några få värmepumpar från jula nästan ingenting. De gaser som finns idag har alla ett GWP värde vilket betyder global warming potential, de är olika skadliga vissa är bättre än andra, de gamla s.k freon gaserna hade förutom detta GWP även ett ODP värde ozone depletion potential. De var alltså även skadliga för ozonlagret vilket dagens gaser inte är men likväl är dem klart olämpliga att andas in och har stor miljöpåverkan på global uppvärmning för dem som tror på sånt.

Men sen så har det ju faktiskt kommit nya gaser som precis börjar introduceras på marknaden. Exempelvis R32 som ersätter tidigare R410a. För den gasen krävs inte kylcert då de inte är miljöfarligt, den är dock väldigt brännbar och en aning explosiv :)

P
Det krävs kylcert för R32 då det är en f-gas. Med ett GWP som precis ligger under den föväntade tillåtna gränsen år2020.
Och det är EU som skrivit direktivet vilket översatts i f-gas förordningen.
Innan EU var det möjligt för privatpersoner att montera sina egna pumpar.
Så alla Ni som röstade för EU inträdet, ta skeden i vacker hand, här är resultatet!

• Gilla
  • Haha
Destrier och 6 till
  • Laddar…
L
Lite lustigt att Danmark har krav på Jordfelsbrytare i alla privata hus. Men vi har inte det här. Dock samma regler för dessa gaser verkar det som.

Hade en kyltekniker (svart) på min jula pump, som var förfylld för att vacumsuga den, bara för att den är förfylld är de ju inte bara att koppla ihop och köra på!

Anyway, så berätta han att alla förfyllda pumpar kommer försvinna, iom alla hemmapulare och lagkravet som finns!

Så snart blir de ännu dyrare att köpa llvp

P
L Lolight skrev:
Lite lustigt att Danmark har krav på Jordfelsbrytare i alla privata hus. Men vi har inte det här. Dock samma regler för dessa gaser verkar det som.
Ev är Danmark med i EU...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.