359 501 läst ·
997 svar
360k läst
997 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Jag ser det som att man fick ett erbjudande från ett företag som Jula samarbetar med. Sen är det valfritt om man vill tacka ja till erbjudandet eller inte. Jag har iallafall inte skrivit på några bindande avtal.
Ja, det är för klimatets skull som jag övergick från direktverkande el till en värmepump.
Jag hoppas att Greta blev glad.
Sen tycker jag personligen inte att det spelar så stor roll vem det var som tryckte ihop min snabbkoppling.
Jag hoppas att Greta blev glad.
Sen tycker jag personligen inte att det spelar så stor roll vem det var som tryckte ihop min snabbkoppling.
Funkar bra för mig.
Antagligen får den, som alla andra luftvärmepumpar, sämre COP med sjunkande lufttemp. Det följer bara fysikens lagar helt enkelt.
Men jag loggar inte temperaturer och elförbrukning, så jag har inga siffror att ge.
Antagligen får den, som alla andra luftvärmepumpar, sämre COP med sjunkande lufttemp. Det följer bara fysikens lagar helt enkelt.
Men jag loggar inte temperaturer och elförbrukning, så jag har inga siffror att ge.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Naturligtvis så ger den mindre värme men jag tror inte att min går under cop 2 iaf. Detta enligt mina högst ovetenskapliga tester med en värmefläkt på 2kw som brummat några timmar under avstängd pump och sedan tvärtom, fläkt av pump på. Min drar 900w som mest.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Ångermanland
· 98 inlägg
Jag köpte en Qlima ifjol som sitter i 50m2 garage och som går på 10 gradersläget. Inga temperaturer under förra vintern verkade anstränga den nämnvärt (-23 som kallast) dock går den väldigt "lätt" när den håller 10 grader, kan tänka mig den behöver kämpa hårdare för att hålla inomhusklimat, nånannan kanske får fylla i info om det.A andersda skrev:
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Samma uppfattning jag har med min jula pump i garaget.L William85 skrev:Jag köpte en Qlima ifjol som sitter i 50m2 garage och som går på 10 gradersläget. Inga temperaturer under förra vintern verkade anstränga den nämnvärt (-23 som kallast) dock går den väldigt "lätt" när den håller 10 grader, kan tänka mig den behöver kämpa hårdare för att hålla inomhusklimat, nånannan kanske får fylla i info om det.