359 527 läst ·
997 svar
360k läst
997 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Läs F-gasförordningen EU 517/2014.Serre skrev:
Vilken lag säger detta?? Det finns ingen lag som säger det
Däremot finns det lag som förbjuder försäljning av en del gaser till icke acrediterad person
Men du får fortfarande använda dig av miljövänlig gas (baserad på propan/butan med tillsatser för minskad brandrisk)
Så när du slänger ur dig lagar hönvisa gärna till vilka lagar så vi andra kan lära oss exact
(Lagar får inte framställas så ett eller flera företag får monopol via lag)
Jag citerar artikel 11.4 och 11.5
"4. För utförandet av installation, service, underhåll eller reparation av utrustning, som innehåller fluorerade växthus gaser eller vars funktion kräver dessa gaser, som kräver certifiering eller intyg enligt artikel 10, ska fluorerade växthusgaser endast säljas till, och köpas av, företag som innehar relevanta certifikat eller intyg i enlighet med artikel 10 eller företag som har anställda som innehar ett certifikat eller utbildningsintyg enligt artikel 10.2 och 10.5. Denna punkt ska inte hindra icke-certifierade företag som inte utför sådan verksamhet som anges i första meningen i denna punkt från att samla in, transportera eller leverera fluorerade växthusgaser.
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning på fylld med florerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10."
För överträdelse kan utdömas miljösanktionsavgift på 5000 kr per försålt aggregat
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Man ska inte fråga om allt! Gäller heeela livet! Kan man, så får man! Har köpt luftvärmepump som jag vacuumsugit själv..
Men man greja med bilen själv? ”Laga” bromsarna och köra hela dotterns fotbollslag i minibussen..
Men man greja med bilen själv? ”Laga” bromsarna och köra hela dotterns fotbollslag i minibussen..
Tja... om några år får du nog inte fixa med bromsarna.H Husqvarna220Ac skrev:
Sålänge du får torka dig i röven får du vara glad.
Hobbyelektriker
· E
· 15 370 inlägg
Det kommer jag skita i, jag har fixat bromsar i 30 år.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Och detta med installation av värmepumpar, är nog otrolig liten andel.! alla bilarna med AC, som förr eller senare ALLTID kommer att läka ut, flera ggr..men Ahh det är inte så noga..
Är väl kylfirmorna som fått igenom detta...
Är väl kylfirmorna som fått igenom detta...
Absolut inte. Vi har nog göra ändåH Husqvarna220Ac skrev:
Redigerat:
Nej, det är inte kylfirmorna som ligger bakom. Det är miljölobbyn inom EU. Tror de flesta kylfirmor hade önskat ett mindre komplicerat regelverk.H Husqvarna220Ac skrev:
Men du har rätt i att bil-ac är en stor miljöbov. Ofta har komponenter dålig kvalitet för att pressa priserna, vilket resulterar i läckage efter bara några år. Men tumskruvarna börjar dras åt även för bilindustrin.
I och med att det är ett EU hittepå så kan man ju skylla på de som röstade för EU medlemskap...
någon har tyckt att CO2 utsläppen skall minska och det finns en avvecklingsplan på fluoriserande växthusgaser med GWP över 600.
Man kan undra om någon tänkt, för de gröna växterna använder ju CO2 i sin fotosyntes och biprodukten blir syre.
Sverige är bedömt vara i ett nollsummespel dvs all CO2 som produceras tas omhand i växterna. om man då minskar på utsläppen så måste detta slå tillbaka på växtligheten eller hur? Halverar vi utsläppen så kanske vi halverar växtligheten oxå.
En i dag vanlig pump med 410A innehåller runt 1kg, GWP på 410 är ca 2200, dvs en pump motsvarar 2200CO2 ekvivalenter!
Ett nötdjur en ko fiser ut 400 CO2 ekvivalenter om dagen, många kor finns det, många pumpar blir det, så sluta att ät rött kött.
någon har tyckt att CO2 utsläppen skall minska och det finns en avvecklingsplan på fluoriserande växthusgaser med GWP över 600.
Man kan undra om någon tänkt, för de gröna växterna använder ju CO2 i sin fotosyntes och biprodukten blir syre.
Sverige är bedömt vara i ett nollsummespel dvs all CO2 som produceras tas omhand i växterna. om man då minskar på utsläppen så måste detta slå tillbaka på växtligheten eller hur? Halverar vi utsläppen så kanske vi halverar växtligheten oxå.
En i dag vanlig pump med 410A innehåller runt 1kg, GWP på 410 är ca 2200, dvs en pump motsvarar 2200CO2 ekvivalenter!
Ett nötdjur en ko fiser ut 400 CO2 ekvivalenter om dagen, många kor finns det, många pumpar blir det, så sluta att ät rött kött.
du kan sälja kylskåp mm därför att det är slutna system och den klassningen har inte värmepumpar så den jämförelsen kan du inte göra.Serre skrev:
sen när det gäller lag så finns det något som heter F-gas förordningen som är en förordning inom EU och vi är medlemmar i EU.
"EU:s fördrag kan jämföras med grundlagar i ett land. Alla EU-länder har godkänt fördragen och ska följa dem. Fördragen sätter ramarna för EU-samarbetet. Det innebär till exempel att EU-länderna bara ska ta beslut på EU-nivå i de frågor som finns med i fördragen. Där anges också vem som har rätt att fatta beslut och hur beslutet ska gå till. "
källa: http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/en-eu-lag-blir-till/eus-lagar-och-regler/#
frågor på det?
det är tillverkarna av köldmedierna som lobbar hårt för dettaH Husqvarna220Ac skrev:
"Den 1 juli 2017 trädde en ny elsäkerhetslag i kraft. Det innebär att Sverige har fått ett helt nytt system för vilka krav som gäller för den som utför elinstallationer.Serre skrev:
I den nya lagen finns krav på hur elinstallationsarbete ska utföras, vilken kompetens företaget som utför installationen måste ha, hur man ska säkerställa kompetensen hos de som utför arbetet samt krav på egenkontrollprogram för verksamheten. Det är elinstallationsföretagen som ansvarar för att dessa krav är uppfyllda.
Reglerna som tidigare fanns i starkströmsförordningen, elinstallatörsförordningen och förordningen om elektrisk materiel finns nu i en och samma elsäkerhetslag med en kompletterande elsäkerhetsförordning. De regler som tidigare fanns i starkströmsförordningen och förordningen om elektrisk materiel förändras inte till sitt innehåll. Inte heller anläggningsinnehavarnas ansvar förändras med anledning av reformen."
källa: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/den-nya-elsakerhetslagen/
Samma visa här som med eljobb. Fattar man inte ska man inte. Får man inte men fattar så kan man göra o folk gör. Jag kan ju faktiskt köra för fort utan att köra i diket. Men en yrkeschaffis missar ju vägen den med ibland. Ja hur som helst. Ni fattar inte vad jag yrar om o det gör inte jag heller. Jag skriver för att jag kan men blir det bra? Inte vet jag. Jag skriver ändå.
Hur som helst. Hade jag inte haft cert osv hade jag installerat själv om jag visste att det blev rätt. Nu svär jag i kyrkan. Aj aj aj.
Hur som helst. Hade jag inte haft cert osv hade jag installerat själv om jag visste att det blev rätt. Nu svär jag i kyrkan. Aj aj aj.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tycker det är bra att det finns lagar och förordningar som ”tummen-mitt-i-handen-Timell-wannabeesen” kan stödja sig mot. Tänk er själva vid parmiddagen när alfahannarna ska skryta lite om senaste hemmaprojekten. ”Jag fick bockat till lite armeringsjärn i veckan och gjort mig en blomkruksupphängare” varvid partnern svarar ”jag är sååå stolt över Torkel som klarade detta”. Den andra alfahannen blir lite bestört och svarar ”enligt eu-förordningen 1812:12221 så måste man ha avlagt kvällskurs a 3 timmar på Kirchsteigerhögskolan för att vara licensierad armeringsjärnsböjare utanför kontorstid”.
Vi andra, dom flesta av oss, kommer nog fortsätta bete oss som Svenssons och dra lite elkabel och vaccumsuga våra värmepumpar i fortsättningen också, oavsätt vad nån euparagraf säger.
Vi andra, dom flesta av oss, kommer nog fortsätta bete oss som Svenssons och dra lite elkabel och vaccumsuga våra värmepumpar i fortsättningen också, oavsätt vad nån euparagraf säger.
Vad menar du med branschorganisationen?electroluxaren skrev:
Det är ett statligt verk, Elsäkerhetsverket, som skriver som utfärdar föreskrifter. Inget annat.
Sen mellan skål och vägg, så anser jag att ESV och elbranschen ibland verkar ha lite väl nära relation, nästan ett slags medberoende.
Men inget slags bevis, utan mest en känsla. Det betyder dock inte att jag tror eller anser att elbranschen skriver föreskrifterna, eller ens påverkar dessa jättemycket.