Hej! Bytte nyligen tvättmaskin och har efter det i samband med att den fyller vatten börjat få slag i rören. Aldrig haft så innan.
Tänkte därför försöka med en FMM tryckstötdämpare (https://www.fmmattsson.com/sv/koppl...tiler/ovriga-kopplingar-och-ventiler/29991000)
Min fråga är om jag kan installera den på en befintlig t-koppling av klämringstyp. Se bild. Tänkte mig med hjälp av en muff: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ringar-nipplar-och-bussningar/rormuff-452171/
Närmst i bilden ses nämnda t-koppling med en kulventil som går med kallvatten till blandaren och tvättmaskinen är kopplad till blandarens anslutning för maskin. Syns också i bilden.
Tänkte därför försöka med en FMM tryckstötdämpare (https://www.fmmattsson.com/sv/koppl...tiler/ovriga-kopplingar-och-ventiler/29991000)
Min fråga är om jag kan installera den på en befintlig t-koppling av klämringstyp. Se bild. Tänkte mig med hjälp av en muff: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ringar-nipplar-och-bussningar/rormuff-452171/
Närmst i bilden ses nämnda t-koppling med en kulventil som går med kallvatten till blandaren och tvättmaskinen är kopplad till blandarens anslutning för maskin. Syns också i bilden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/slar-i-roeren-i-tvaettstuga-vad-felsoeka.310974/#post-2905692F fenrisulven skrev:Hej! Bytte nyligen tvättmaskin och har efter det i samband med att den fyller vatten börjat få slag i rören. Aldrig haft så innan.
Tänkte därför försöka med en FMM tryckstötdämpare ([länk])
Min fråga är om jag kan installera den på en befintlig t-koppling av klämringstyp. Se bild. Tänkte mig med hjälp av en muff: [länk]
Närmst i bilden ses nämnda t-koppling med en kulventil som går med kallvatten till blandaren och tvättmaskinen är kopplad till blandarens anslutning för maskin. Syns också i bilden.
Det kanske duger med ett sådant här "böjande buller expansionsfartyg"F fenrisulven skrev:
Tror mer på den än FMMs
https://www.amazon.se/Stopprör-förh...ocphy=9062336&hvtargid=pla-681682392926&psc=1
I den här tråden finns bl.a. min lösning ( inlägg #8), som jag vet fungerar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/slar-i-roeren-i-tvaettstuga-vad-felsoeka.310974/#post-2905692
Edit: såg nu att det var samma länk, som Peter hänvisat till, men nu har jag kollat och länken fungerar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/slar-i-roeren-i-tvaettstuga-vad-felsoeka.310974/#post-2905692
Edit: såg nu att det var samma länk, som Peter hänvisat till, men nu har jag kollat och länken fungerar.
Tack alla. Min fråga gällde mest om det var korrekt tänkt att installera dämparen med muff och på det t-rör jag tagit kort på. Behöver jag Lina koppling mellan dämpare och muff eller kommer o-ringen täta där?
Det var länken till Peters dämpare som inte fungerade, inte forumtråden
Det var länken till Peters dämpare som inte fungerade, inte forumtråden
Klicka här för att svara
