Jag har tänkt ge mig på att byta ut mina utanpåliggande takspottar till mer inbyggda. Dvs inte helt infällda utan bara själva kopplingen ska vara inne i taket och sedan en riktbar spot utanför.
Denna modell är det: http://www.lampgallerian.se/lampor/taklampor/clausa-riktbar/
När jag lossade nuvarande spottar så såg det ut enligt bild. Det jag behöver göra först och främst att att skära/borra/såga upp ett större hål, så att innandömet av min nya spot får plats. Taket på detta stället är gipsplatta med plyfa bakom.
Min fråga är dels: hur får jag smidigast till det hål jag behöver tycker ni? Ska jag skära med kniv, borra en massa små hål, såga?
Sedan undrar jag över dessa lite ovanliga (för mig) sockerbitar med kopplingen, kan jag byta ut dom till mer lättjobbade? Annars verkar det som att jag behöver kämpa med en näbbtång eller liknande?
Denna modell är det: http://www.lampgallerian.se/lampor/taklampor/clausa-riktbar/
När jag lossade nuvarande spottar så såg det ut enligt bild. Det jag behöver göra först och främst att att skära/borra/såga upp ett större hål, så att innandömet av min nya spot får plats. Taket på detta stället är gipsplatta med plyfa bakom.
Min fråga är dels: hur får jag smidigast till det hål jag behöver tycker ni? Ska jag skära med kniv, borra en massa små hål, såga?
Sedan undrar jag över dessa lite ovanliga (för mig) sockerbitar med kopplingen, kan jag byta ut dom till mer lättjobbade? Annars verkar det som att jag behöver kämpa med en näbbtång eller liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då armaturen skall anslutas mot en armaturdosa så blir det ett ganska stort hål (även med avkortade rör-ansl.) i taket som måste döljas.

http://www.lampgallerian.se/images/P-400MW%20mont_big.jpg
Kan möjligen fungera med en "senildosa" alt. ROT-dosa och att du fäster armaturen i taket.

http://www.lampgallerian.se/images/P-400MW%20mont_big.jpgKan möjligen fungera med en "senildosa" alt. ROT-dosa och att du fäster armaturen i taket.
Redigerat:
Produktbeskrivning:
Riktbar spotlight i snygg mattvit. Passar i takdosa, går att göra utanpåliggande montage med hjälp av distansringen (se. rek. tillbehör).
Ingen ljuskälla medföljer vilket gör att du själv kan välja om du vill ha halogen eller LED.
Snabbkoppling.
Armaturen skall anslutas över en dosa, varför??? troligen för att det skall bli ett skyddande avstånd till brännbart materiel.
Så mitt tips är att köpa distansringen som skruvas mot taket och skippa den med inf. koppling.
Kan bli MYCKET svårt att kapa rören utan att få vassa kanter. Det ser ut som bly-plica = plåtrör.
Edit: Gissar att du inte gillar mitt svar.....eller...?
Riktbar spotlight i snygg mattvit. Passar i takdosa, går att göra utanpåliggande montage med hjälp av distansringen (se. rek. tillbehör).
Ingen ljuskälla medföljer vilket gör att du själv kan välja om du vill ha halogen eller LED.
Snabbkoppling.
Armaturen skall anslutas över en dosa, varför??? troligen för att det skall bli ett skyddande avstånd till brännbart materiel.
Så mitt tips är att köpa distansringen som skruvas mot taket och skippa den med inf. koppling.
Kan bli MYCKET svårt att kapa rören utan att få vassa kanter. Det ser ut som bly-plica = plåtrör.
Edit: Gissar att du inte gillar mitt svar.....eller...?
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Sedan har vi ju det här med uppfästning av armaturen. Är den avsedd för takdosor så ska den troligen skruvas fast med maskinskruv M4 i de inbyggda gängorna i takdosan. Skär man bara ut ett hål får man ju se till att det finns något att skruva i bakom.
Nej, kör med distansring.
Annars en snygg armatur till ett rimligt pris.
Nej, kör med distansring.
Annars en snygg armatur till ett rimligt pris.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske lite off topic, men var sitter spottarna?
Det kan ju bli enklare om man samlar ihop spottarna i grupper.
Med en sådan här t.ex.
eller sån här
Det kan ju bli enklare om man samlar ihop spottarna i grupper.
Med en sådan här t.ex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller sån här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fast det blir ju inte alls samma sak. Enskilda spottar placeras ju så att saker kan belysas ur en viss vinkel. Samlar man alla på ett ställe blir man ju tvingad att belysa allt från samma position.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, livet är fullt av kompromisser.Styrman_jansson skrev:
Men har vi det bättre nu när vi sätter 10 spottar i taket i stället för en taklampa, som det var förr?
Fast nu tänkte jag mig 2-3 armaturer i stället för t.ex. 10 spottar.
Jag skrev ju att jag var OT
Tillägg:
Jag har funderat några minuter, och håller inte med.
Spottarna uppe i taket lyser i huvudsak rakt neråt.
Den blir en väldigt endimensionell och flack belysning.
Det var helt enkelt bättre förr innan man uppfann takmonterade spotlights
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag tror vi pratar om olika saker. Det du referar till som lyser rakt neråt skulle jag vilja kalla downlight och används mer för allmänbelysning än spot. En spot använder iaf jag för att belysa specifika objekt (typ tavlor) eller för att skapa ljuseffekter på t.ex. väggar.
Men visst är gränsen mellan spot och downlight hårfin. En infälld downlight kan ju oftast utrustat med både smal och bredstrålande ljuskällor. Är den sedan riktbar också så känns det nästan som en hybrid
Med spottar och downlight går det att skapa väldigt trevliga effekter speciellt på vertikala ytor.
Det blir ofta trevligare än en allmänstrålande plafond mitt i taket som ger ett jämnt med oftast ack så tråkigt ljus på alla ytor.
Det kan dock bli ganska trevligt med plafonder på vägg.
Men visst är gränsen mellan spot och downlight hårfin. En infälld downlight kan ju oftast utrustat med både smal och bredstrålande ljuskällor. Är den sedan riktbar också så känns det nästan som en hybrid
Med spottar och downlight går det att skapa väldigt trevliga effekter speciellt på vertikala ytor.
Det blir ofta trevligare än en allmänstrålande plafond mitt i taket som ger ett jämnt med oftast ack så tråkigt ljus på alla ytor.
Det kan dock bli ganska trevligt med plafonder på vägg.
Redigerat:
Det jag tänkte ha spottarna till är att lysa uppåt, längs med snedtaket ovanför bjälkarna, så det måste definitivt vara enskilda i detta fall. Jag har dock beställt distansringarna nu och kommer sätta det på utsidan.
Angående dom "jobbiga" sockerbitarna... Är det en "näbbtång" jag ska skaffa? Finns det nåt bra knep för att koppla i dom? Tyckte det kändes bökigt att bara koppla ur det som satt där... Eller kan jag byta sockerbitarna till smidigare varianter kanske istället?
Angående dom "jobbiga" sockerbitarna... Är det en "näbbtång" jag ska skaffa? Finns det nåt bra knep för att koppla i dom? Tyckte det kändes bökigt att bara koppla ur det som satt där... Eller kan jag byta sockerbitarna till smidigare varianter kanske istället?
"Sockerbitarna" är toppklämmor av märket Helacon. Vad är det du tycker är jobbigt med dem? De är väldigt enkla och säkra att koppla med. Däremot lite jobbigt att ta loss ledningarna (det är inte riktigt meningen). Det enklaste är att knipsa av ledningarna och sätta dit en ny. För en sån här installation är det nog bättre att använda en klämma som är avsedd att kunna öppnas, som Wago 222.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
