Byggahus.se

Installera plattparabol - Blir tokig!

1. D
    Medlem Nivå 9
    Alltså, man kan ju riva loss sitt hår för mindre..

Fick idag hem en platt parabol från Canal Digital (https://www.canaldigital.se/utbud/plattantenn/)
    av märket Selfsat (H21D4).

Har monterat den på väggen och försökt ställa in den, hur man nu ska göra det förstår jag inte när skalan är 10,20,30 och man ska ställa in den på 23.2, men men...

Har kopplat den in till vårt förråd där den kopplas vidare in till vardagsrummet, där har jag bytt ut uttaget mot ett med antenn+radio+sattelit. Får noll signal hur jag än håller på.

Köpte då ett mätintstrument på biltema (http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Antenn/Satellitinstrument-24099/?artId=24099) som känns som ett stort skämt. Men mer om det senare. Den ska iaf lysa om den får ström, vilket den inte gör. Så nåt är konstigt här. Tips?

Kopplade då en kabel direkt från parabolen till tvn, och se på tusan, ny lyser displayen och mätaren går upp till 1.

Då står det i den katastrofala manualen till mätinstrumentet (http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/24-099_man.pdf):

Det är inget reglage osm finns i verkligheten,

Men testade iaf med dB-reglaget, vilket jag misstänker är det som gäller. Men då finns bara två lägen, runt 1 och runt 9+pip. Går inte få nåt runt 5 som den vill ha.

Hur jag än vrider på parabolen så får jag noll i utslag.

Hur sjutton går man vidare?
    Vad kan det kosta att ta hem någon som bara gör justeringen av parabolen?

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Har du provat att sänka känsligheten så att du med dB-knappen kan få c:a 5 ?
    "Om avläsningen hoppar är känsligheten för hög. Justera S.A. (Sense Adjust) på baksidan av satelitinstrumentet genom att vrida moturs mot “L”. För att öka känsligheten, vrid medurs till “H”."

3. M
    Medlem Nivå 3
    Har du kollat så allt är rätt i boxens inställningar? Rätt satelit och eventuellt 5v till lnb.
    Kolla även antennkabeln ordentligt och att alla kontakter är skalade tillräckligt långt och att inte flätan ligger emot koppar någonstans.
    Genom att grov rikta borde du hitta signal. Använt samma sardiner från biltema funkar bra att finjustera med.
    Titta på denna sida för vinkel info.
    http://www.dishpointer.com/

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du har väl inte satt antennen i förrådet hoppas jag :confused:

Men i övrigt förstår jag inte riktigt.
    Det ingår ju installation.

Och var rädd om håret. Slå sönder något billigt i stället :)

5. D
    Medlem Nivå 9
    Får testa imorgon igen när det blir ljus, tyckte jag försökte ställa in fram och tillbaka.

Tror jag kanske köpte för små F-kontakter, får jaga nya imorgon, för det är lite väl tight att få ihop.

Kabel:
    http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/Antenn/Antennkabel-84948/?artId=84949

Kontakt;
    http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/F-kontakt-2-st-84940/?artId=84940

Skulle köpt på Kjelle egentligen, men hann inte dit :)

Har ingen box utan kör direkt från tvn, inte dom mest intuitiva menyerna tyvärr. Men den verkar åtminstone skicka ut spänning till den när jag kopplar direkt.

6. M
    Medlem Nivå 3
    Det är rätt. Kontakter. Ställ oarabolen på strax under 25 om du ska ha 23.2. Ta ut riktning med kompass vrid sedan sakta fram o tillbaka tills du är skapligt nöjd med signalen . Sedan kan du finjustera.

7. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag förstår inte riktigt.
    Den ska alltså kopplas mellan TV:n och parabolen. Hur kan du mäta när du har kopplat direkt från parabolen till TV:n?

Ställ in höjdläget (kallas elevationen) på ca: 23, det går att höfta till rätt ok mha skalan.
    Ta med en kompass och försök rikta in mot söder, med några graders vridning mot väster.Ca: 198° beroende på var du bor. Viktigt att parabolen sitter helt lodrätt och att det inte finns träd eller annat i vägen.

Men börja med att ta reda på vad TV:n är inställd på för LNB. Jag TROR att det ska vara Universal men har inte själv kopplat in någon platt-parabol än så jag vet inte.

Du verkar ha rätt kontakt till den kabeln också.
    Om du vill ringa en firma så hör med Canal Digital först, de kan ha avtal med någon installatör i närheten. I så fall kostar det 500 kr för att rikta in, åtminstone var det så för något år sedan när jag fick frågan om jag ville skriva avtal.
    Eftersom jag inte nappade tar jag 895 kr för en justering, jag vill gärna gå plus på mina jobb. ;)

/edit
    Hittade en länk till en gammal box men inställning av parabol och skalning av kabel kanske är till hjälp.
    https://www.canaldigital.se/Global/documents/boxes/manual/Manual_Standardbox_Canal_Digital.pdf

Redigerat 31 jan 2015 18:36
  8. D
    Medlem Nivå 9
    Lyckas verkligen inte, jag får en "1" signal, dvs att den får ström, men hur jag än vrider på känsligheten och dB vredet så är det antingen 1 eller 8/9, aldrig något mitt imellan.

Tvn får ingen signal överhuvudtaget.

9. I
    Medlem Nivå 5

10. D
    Medlem Nivå 9
    Har inget i vägen alls, nybyggt område :)

Kör följande inställningar:
    Lnb lågbandsfrekvens 9750
    Lnb högbansfrekvens 10600
    22khz ton: auto
    Lnb spänning 13/18v

Transponderfrekvens 11481
    Polarisering vertikal eller höger
    Symbolhastihet 15000

Har försökt ställa in parabolen på:
    Az 198.4
    El 23.8
    Sk 9.9
    (Växjö)

Det är från manualen, dispointer säger un[​IMG]

Redigerat 1 feb 2015 11:32
  11. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Har du en massa combiners, splittar mm inkopplade längs antennkabeln?

Prova med att köra en hel kabel direkt från LNBn in i uttaget på boxen/tvn.

12. D
    Medlem Nivå 9
    Ingenting i vägen, träden är kanske 80-100m bort:

Och den är vinklad enligt konstens alla regler:

Hur mkt jag än justerar så får jag noll signal.

Jag vet ju att jag får ström ut via kabeln, så den är ju inte helt katastrofalt gjord (har även gjort om den). Så även om den inte är hundraprocentig så borde jag ju få någon form av signal.

Demmpa: Ingenting i vägen, kör kabel direkt från LBN:n till tvn för att vara säker.

Det är en quad lnb, men det borde väl inte spela någon roll vilken lnb man kopplar in den på?

13. D
    Medlem Nivå 9
    Gjorde en fullständigt sökning nu, och då helt plötsligt får den in 15 grader väst, dåligt dock.
    Någon taiwanesisk

14. I
    Medlem Nivå 5

Var kanske lite otydlig. Jag har inget i vägen på nuvarande placering heller. Fick ändå ingen signal överhuvudtaget med nya boxen. Med gamla boxen så blev det perfekt signalstyrka efter ca 10 min fipplande. Sen koppla jag in nya boxen å hade då av någon konstig anledning samma perfekta signalstyrka där.

Mvh Ingmar

15. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    På bilden av tv:n så står det "inaktiverad" på raden för LNB. Finns det någon undermeny där du kan välja aktivera? Vad är det som är inaktiverat? Har själv dålig koll på boxar mm.