Hej!

• Har tänkt att göra om en större garderob till en liten toalett. Rakt under garderoben går avloppsstammen. Problemet är att det är vattenburen golvvärme ingjuten i betongplattan (platta på mark).
  • Är det möjligt att nå avloppsstammen utan att riskera att bila sönder golvvärmerören? Hur försiktigt kan man vara när man bilar i betong?
  • Kan de lokaliseras med säkerhet på något sätt? Jag som lekman tänker att någon form av IR-kamera borde kunna användas?
  • Om en golvv
    ärmeslinga ligger mitt över avloppsstammen, går det då att skjuta golvvärmeröret åt sidan eller är de rigida?
  • Om skada ändå uppstår på golvvärmeröret, kan det lagas med gott resultat eller behöver man byta hela slingan i sin helhet då?

Mvh Björn

Det lär nog inte vara helt enkelt om vi nu utgår ifrån att du har slingor även under garderoben. Nå garantier att det håller lär nog ingen utfästa och rent konkret tror jag det blir svårt att bila bort betong med rören intakta.

• Gilla
Relik
  • Laddar…
blind80 skrev:
Hej!

• Är det möjligt att nå avloppsstammen utan att riskera att bila sönder golvvärmerören? Hur försiktigt kan man vara när man bilar i betong?

• Man KAN stå med en huggmejsel och bila. Det lär ta sjukt lång tid och kanske inte lämpligt att lämna bort med tanke på kostnaden.

blind80 skrev:
    [*]Kan de lokaliseras med säkerhet på något sätt? Jag som lekman tänker att någon form av IR-kamera borde kunna användas?
    [*]
    Ja, det går ganska bra att identifiera golvvärmerören med hjälp av en värmekamera. Tänk bara på att det blir lättare om du inte har något golv ovanpå betongen. Gärna också att först stänga av slingan så att betongen blir så "kall" som möjligt och sen slå igång slingan på max för att sen med hjälp av kameran kunnan se rören.

blind80 skrev:
    • Om en golvvärmeslinga ligger mitt över avloppsstammen, går det då att skjuta golvvärmeröret åt sidan eller är de rigida?
    Nja skulle jag säga. Det beror givetvis på hur lång sträcka du ska bila bort. Men i och med att golvvärmeslingan blir "förankrad" i varje ända så finns det inte så mkt spelrum.

blind80 skrev:
    Om skada ändå uppstår på golvvärmeröret, kan det lagas med gott resultat eller behöver man byta hela slingan i sin helhet då?
    Det går att reparera men kan man undvika det så..... BIfogar Uponors lösning på det hela.

https://www.uponor.se/~/media/count..._ufh_5108_022009-reparation-pex.pdf?version=1

• Gilla
Relik
  • Laddar…
Låter inte så lovande det här. Får komma på någon annan lösning för att ge oss en till toalett. Tack för hjälpen allihop!

mvh Björn

• Gilla
Chris G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.