Jag håller på att isolera ovanvåningen som tidigare var helt oisolerad. För att lösa luftflödet är planen att montera in möbelstoppers högt upp i respektive fack, samt borra hål i takfoten som sen täcks med takfotsnät. Trots en hel del research har jag inte fått någon klarhet i hur jag får dit mögelstoppen. Hur ska man borra? Finns det inte risk att jag skadar plåttaket? Är denna lösning ens aktuell med tanke mitt tak? Är väldigt tacksam för vägledning!

• Ovanvåning under isolering med synliga takbjälkar, gammal tapet och isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takfotsnät och oisolerad del av ett tegeltak under isoleringsarbetet.
    Skapa konto
  • Person som pekar på oisolerad takkonstruktion under renovering med synliga träbjälkar och saknat gipstak.
    Skapa konto
Dom monteras väl utifrån?

• Gilla
Shakalaka och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Skruva lös plåttaket där det behövs, borra ett lagomt hål, skruva dit mögelstoppern med riklig mängd taklim (eller motsvarande) och tillbaka med plåten.

Stefan N Stefan N skrev:
Dom monteras väl utifrån?
Ah. Har hört att folk även monterat mögelstoppers inifrån men det kanske inte är optimalt? Det är hursomhelst dessa jag köpt https://www.byggmax.se/ventilationsbeslag-tak-p317016

Rickard. Rickard. skrev:
Skruva lös plåttaket där det behövs, borra ett lagomt hål, skruva dit mögelstoppern med riklig mängd taklim (eller motsvarande) och tillbaka med plåten.

Enligt er mening, är det nödvändigt att även ha ventilation på gavlarna eller räcker det med takfot + mögelstopper

Rickard.
Shakalaka Shakalaka skrev:
Ah. Har hört att folk även monterat mögelstoppers inifrån men det kanske inte är optimalt? Det är hursomhelst dessa jag köpt
Hur skulle det gå till egentligen? Innifrån kan man bara borra hålet men det finns ju inget sätt att vattensäkra det på och det går ju definitivt inte att få dit mögelstoppern.

Enligt er mening, är det nödvändigt att även ha ventilation på gavlarna eller räcker det med takfot + mögelstopper
Har du mögelstopper i varje fack så ska det räcka. Om jag förstått det rätt så ska du väl isolera mellan takstolarna och då ger det inte mycket att sätta något på gavlarna.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att blåsa med ecofiber tätt mot råsponten och ingen luftspalt. Blir den bästa isoleringen värmemässigt sett och troligtvis den billigaste ( sällan som det händer) ta kontakt med en isoleringsfirma som blåser isolering så får du mer info om isotjocklek som funkar.
Man har en speciell duk som andas så ev fukt kommer bägge vägar, fungerar då som ett gammalt tak isolerat med sågspån, tar och släpper fukt enklare än Glas/stenull och då klarar men fuktproblemen. Men ta kontakt med en expert så förklarar han tekniken.

Hjälmaredskvarn Hjälmaredskvarn skrev:
Ett alternativ är att blåsa med ecofiber tätt mot råsponten och ingen luftspalt. Blir den bästa isoleringen värmemässigt sett och troligtvis den billigaste ( sällan som det händer) ta kontakt med en isoleringsfirma som blåser isolering så får du mer info om isotjocklek som funkar.
Man har en speciell duk som andas så ev fukt kommer bägge vägar, fungerar då som ett gammalt tak isolerat med sågspån, tar och släpper fukt enklare än Glas/stenull och då klarar men fuktproblemen. Men ta kontakt med en expert så förklarar han tekniken.
Har du någon egen erfarenhet av detta? Vad tänker du att det hamnar på? Jag tycker det alternativ jag påbörjat är en billig lösning

Har du någon egen erfarenhet av detta? Vad tänker du att det hamnar på? Jag tycker det alternativ jag påbörjat är en billig lösning
Jadå gjort detta många gånger, just nu i en ombyggnad skola till lägenheter ca 450m2 tak som vi blåser. Finns ett flertal fördelar.
Luftspalt bort så blir det ca 30 mm mer isolering. Bättre K värde.
Arbetet och material för luftspalt behövs inte. Stor besparing.
Det kommer isolering tätt mot alla reglar vilket gör att det inte
blir glipor som det garanterat blir när man skär iso skivor. Bättre K värde.
I mina ögon finns i ditt fall ingen anledning att göra något annat.
Har själv tidigare gjort på ditt sätt men tro mig det finns inga fördelar med det sättet !
Pris är svårt att säga då jag inte vet var stället finns eller vilka entreprenörer du har i närheten och inte heller hur stort.
Vi betalar för 450m2 tak 220 mm tjockt ca 80 000 +moms för arbete och material som isolering, duk, tejp. Duk och 28x70 läkt sätter vi själva så kommer dom och blåser mellanrummet mellan råspont och duk. ( Beräknad kostnad för luftspalt material/arbete ca 30 000 kr så mycket tid/pengar att spara) Ditt är ju betydligt mindre så etableringskostnaden blir jukanske en stor bit av kostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.