7 575 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Installera köksfläktshuv - Vilken typ hantverkare?
Behöver installera en kanal från köksfläkten och en huv på taket som kanalen mynnar i.
Har tittat lite på det och det ser inte ut att vara några stora svårigheter, men känner nog att jag vill anlita någon som gör jobbet åt mig.
Vilken typ av hantverkare är det som man ska kontakta för ett sånt jobb?
Har tittat lite på det och det ser inte ut att vara några stora svårigheter, men känner nog att jag vill anlita någon som gör jobbet åt mig.
Vilken typ av hantverkare är det som man ska kontakta för ett sånt jobb?
Ska du ex ha en huv som ersätter en tegelpanna så skulle jag rekommendera att ta dit en ventilationare.
Behövs det byggas någon slags boga som sen ska plåtkläs eller pappas så kan det bli lite kinkigt om du inte hittar en driftig kille som kan lite av allt
Behövs det byggas någon slags boga som sen ska plåtkläs eller pappas så kan det bli lite kinkigt om du inte hittar en driftig kille som kan lite av allt
Redigerat:
Ska du ha fläkt i kåpan eller på taket?supremo skrev:
Detta är ett exempel på en huv, jag är inte 100 men jag tror att den går att få i fläktutförande också.
http://www.systemair.com/web/Produk...THB/THB_160_Hood_w__cover_pl__Red-320737.aspx
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det blir fläkt i kåpan. Den där huven var riktigt intressant, i och med att den passar för alla takvinklar så slipper man ju specialbeställa.Lizzardo skrev:
Hej
Jag monterade en huv för köksfläkten i somras .Den jag köpte kom från www.bender.se och kostade ca 1500kr .Installationen tog ca 2 timmar. Man ersätter en takpanna med huven. Huven är justerbar för olika takvinkar och det krävdes inga hjärforskarkunskaper för att montera. Gör det själv så sparar du säkert en nätt slant.I vårt fall 5000 spänn.. Glöm bara inte att isolera spiroröret på vinden med brandmatta.Isoleringen ska gå hela vägen från fläkten och till slutet på stosen på huven.
Fredrik
Jag monterade en huv för köksfläkten i somras .Den jag köpte kom från www.bender.se och kostade ca 1500kr .Installationen tog ca 2 timmar. Man ersätter en takpanna med huven. Huven är justerbar för olika takvinkar och det krävdes inga hjärforskarkunskaper för att montera. Gör det själv så sparar du säkert en nätt slant.I vårt fall 5000 spänn.. Glöm bara inte att isolera spiroröret på vinden med brandmatta.Isoleringen ska gå hela vägen från fläkten och till slutet på stosen på huven.
Fredrik
Fredrik, tack för tipset, monterade en "Pan-O-Vent" idag. Skitlätt ju!Fredrik Å skrev:Hej
Fredrik
Hur fäste du spiroröret på huven? Går spiroröret ända upp till slutet på huven eller fäste du röret utanpå nedre delen av huvens rör? Lite konstigt förklarat men hoppas du förstår hur jag menar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden