37 584 läst ·
19 svar
38k läst
19 svar
Installera kamin själv?
Sida 1 av 2
Har köpt ett kaminpaket från Bauhaus, bestående av en kamin (Asgård 3), skorsten (Safepipe, eller Modulex som den egentligen verkar heta) och ett takstospaket. Montering kunde man inte få från Bauhaus, och frågan är nu om man vågar sig på detta själv. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge nåt tips om svårighetsgrad eller problem. Det ser ut som om man skulle kunna göra det själv, men man vet ju aldrig...
Skorstenen är i meterlånga delar som skall skjutas i varandra och tätas med eldfast kitt och spännband. Eller om det är ett jobb för proffs mottages tips om installatörer i Norrtäljetrakten tacksamt.

Skorstenen är i meterlånga delar som skall skjutas i varandra och tätas med eldfast kitt och spännband. Eller om det är ett jobb för proffs mottages tips om installatörer i Norrtäljetrakten tacksamt.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Har ingen erfarenhet själv men visst ska man kunna montera ihop de där om man känner att man är lite händig och läser sig till vad som behövs/hur göra och tänka på mm.
Men tänk på att göra en bygganmälan till din kommun + att sotaren ska godkänna montaget innan första tändstickan tänds men det visste du kanske redan?
Ett annat alternativ är ju att leja bort det och utnyttja ROT-avdrag.
Men tänk på att göra en bygganmälan till din kommun + att sotaren ska godkänna montaget innan första tändstickan tänds men det visste du kanske redan?
Ett annat alternativ är ju att leja bort det och utnyttja ROT-avdrag.
Generellt anser de braskaminaffärer jag pratat med att detta går att göra själv. Har själv just lagt beställning på kamin+skorsten och jag kan inte direkt se att installationen ska bjuda på något speciellt motstånd. Det är ju inget nybörjarprojekt kanske, men är man van att göra saker själv så lär det lösa sig.
Var väldigt noga med att följa monteringsanvisningen och specificerat avstånd till brännbart material.
Var väldigt noga med att följa monteringsanvisningen och specificerat avstånd till brännbart material.
Lite nyttig info...
http://www.westaflex.se/webbsystem/filer/westaflexmonteringsanvs-msd.pdf
http://www.westaflex.se/webbsystem/filer/westaflexmonteringsanvs-msd.pdf
Som sagt tidigare, om man känner sig händig och har hyfsad koll på konstruktioner så tycker jag nog att man ska kunna våga sig på att försöka. Sotaren ska förstås godkänna installationen och om han inte gör det så får man betala honom igen efter man åtgärdat dom eventuella problemen (oftast).
Annars tipsar även jag om att hitta någon med större kunskap som vill göra jobbet. ROT, som sagt. Om man inte stöter på några större problem så är jobbet gjort på en dag. Spis och skorsten och allt.
Annars tipsar även jag om att hitta någon med större kunskap som vill göra jobbet. ROT, som sagt. Om man inte stöter på några större problem så är jobbet gjort på en dag. Spis och skorsten och allt.
Tack för svaren. Jodå, bygganmälan är gjord och allt är ok från byggnadsnämndens sida. Har ringt sotaren (skorstensfejarmästaren) också, han vill komma och "provtrycka" kaminen när det är klart. Så nu är det bara att ge sig på projektet. Ett par frågor dyker upp: hur tätar man anslutningen mellan kamin och skorsten? Har läst om folk som råkat ut för att sk pannkitt torkat av värmen och sen smulas sönder av värmerörelser i kamin och skorstetn. Finns det bättre material att använda?
Ska skorstenen fästas i husets stomme på nåt vis? Enligt monteringsanvisningen verkar skorstenen bara stagas av innertaksplåten och beslagen på yttertaket. Kan det vara rätt?

Ska skorstenen fästas i husets stomme på nåt vis? Enligt monteringsanvisningen verkar skorstenen bara stagas av innertaksplåten och beslagen på yttertaket. Kan det vara rätt?
Jag tätade med pannkit som följde med kaminen mellan kamin och skorsten. Vi köpte en Attityd 100 från skandinavisk spismiljö http://www.spismiljo.se//image/produkter/Attityd100T-topp-TV.jpg och en skorsten från Premodul http://www.premodul.se/ och det var inga som helst problem att montera själv, det tog 1½ dag och då var det en halvmeter snö på taket och 25 gr kallt och dessutom sticker skorstenen drygt 3 meter ovanför yttertaket... så under normala förutsättningar ska man klara det på en dag... Vår skorsten stagades med innertaksplåten och ett beslag i yttertaket... och givetvis är huven stagad med stagbeslag.Tammer skrev:Tack för svaren. Jodå, bygganmälan är gjord och allt är ok från byggnadsnämndens sida. Har ringt sotaren (skorstensfejarmästaren) också, han vill komma och "provtrycka" kaminen när det är klart. Så nu är det bara att ge sig på projektet. Ett par frågor dyker upp: hur tätar man anslutningen mellan kamin och skorsten? Har läst om folk som råkat ut för att sk pannkitt torkat av värmen och sen smulas sönder av värmerörelser i kamin och skorstetn. Finns det bättre material att använda?
[bild][bild]
Redigerat:
Jag gjorde också installationen själv på en Lördag.
Countura 585 samt 5m premodulskorsten.
Ta hål i innertaket, loda upp genom vinden och sen ta hål i yttertaket. kolla först att du inte krockar med nån takstol och håller erforderligt avstånd till brännbart 810cm?). Lite pyssel med några pannor som fick kapas.
Jobbigast var nog att trä själva 4-kantiga skorstenshuven (som man skulle skruva ihop på marken) över rökröret som stack upp 1m över taket. Blåste halv kuling och jag var ensam där uppe, låg bakom nocken och väntade på att vinden tillfälligt skulle mojna.
Planerade mycket innan och läste igenom monteringsanvisningen några gånger så jag visste exakt vad som skulle göras.
Använde medföljande pannkitt och det funkade bra.
8-tusen skulle skorstensfirman ha för att göra jobbet (2-man i en dag + transport) och detta var innan rotavdraget fanns så min timlön blev bra.
Ta hål i innertaket, loda upp genom vinden och sen ta hål i yttertaket. kolla först att du inte krockar med nån takstol och håller erforderligt avstånd till brännbart 810cm?). Lite pyssel med några pannor som fick kapas.
Jobbigast var nog att trä själva 4-kantiga skorstenshuven (som man skulle skruva ihop på marken) över rökröret som stack upp 1m över taket. Blåste halv kuling och jag var ensam där uppe, låg bakom nocken och väntade på att vinden tillfälligt skulle mojna.
Planerade mycket innan och läste igenom monteringsanvisningen några gånger så jag visste exakt vad som skulle göras.
8-tusen skulle skorstensfirman ha för att göra jobbet (2-man i en dag + transport) och detta var innan rotavdraget fanns så min timlön blev bra.
para skrev:Jag gjorde också installationen själv på en Lördag.
14000 skulle dom ha för att montera mitt kit...
Hur fäster man skorstenshuven? Så vitt jag förstår ska den bara smetas fast med takmassa, eller sånt man klistrar fast takpapp med. Helst skulle man vilja skruva fast den, men då tar man ju hål i takpappen samtidigt.para skrev:Jag gjorde också installationen själv på en Lördag.
.
Underbeslaget/nederbeslaget ska skruvas ORDENTLIGT i taket. Du ska även göra en förstärkning av undertaket runt hålet så att du kan fästa ordentligt. Vik undan pappen innan du skruvar - pappen ska ligga ovanpå beslaget så det blir inte så att man skruvar genom pappen.
Vem har sagt att du ska limma med takmassa? Det låter helt tossigt. Underbeslaget ska sitta som berget, därefter skruvar du själva skorstenen i detta beslag.
Anvisningen från Premodul är också rätt tydlig på denna punkt, kolla sidan 10.
Ps, den som vill ha beräkningshjälp för att hitta en anpassad vinkel när man drar skorstenen diagonalt upp mot nock men parallellt med taket kan säga till, jag har ett litet fiffigt excelark som sparar lite tid.
Vem har sagt att du ska limma med takmassa? Det låter helt tossigt. Underbeslaget ska sitta som berget, därefter skruvar du själva skorstenen i detta beslag.
Anvisningen från Premodul är också rätt tydlig på denna punkt, kolla sidan 10.
Ps, den som vill ha beräkningshjälp för att hitta en anpassad vinkel när man drar skorstenen diagonalt upp mot nock men parallellt med taket kan säga till, jag har ett litet fiffigt excelark som sparar lite tid.
Redigerat: