Hej. Jag har fått tag på en insatskamin som jag vill sätta in i min öppnaspis. Problemet är att den inte passar höjdledes. Så min tanke var att sänka golvet i öppningen. Tips på hur man kan gå tillväga skulle uppskattas.

• Ett tomt öppet hörnutrymme med rosa målade kanter och synligt mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dampa skrev:
Hej. Jag har fått tag på en insatskamin som jag vill sätta in i min öppnaspis. Problemet är att den inte passar höjdledes. Så min tanke var att sänka golvet i öppningen. Tips på hur man kan gå tillväga skulle uppskattas.
Med tanke på att det verkar vara brännbart under så bättre öka uppåt istället.Verkar ju som att golvbrädorna fortsätter under eldstaden.

Det där ser ut som ett laminatgolv, hursom behövs plåtgolv framför kaminen och inte som på bilden.
Jag skulle öppna uppåt av den anledningen att slippa sitta på golvet när brasan skall tändas.

Vad har du köpt för kamin?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där ser ut som ett laminatgolv, hursom behövs plåtgolv framför kaminen och inte som på bilden.
Jag skulle öppna uppåt av den anledningen att slippa sitta på golvet när brasan skall tändas.

Vad har du köpt för kamin?

Ja jag ska lägga en plåt som gnistskydd. Problemet med att höja uppåt är att det finns ett vinkeljärn ingjutet i överkanten, som jag helst vill slippa kapa.
Kaminen är www.nordflam.eu/alber Sjäva kaminen passar i öppningen,men flexslangen går inte att ansluta när vinkeljärnet är i vägen.

Hej, kollade lite på kaminen.
Är det så att du kan kapa lite i de sneda ytorna i bakkant på öppningen för att få in kaminen längre så skorstensröret går fritt från vinkeljärnet, eller kommer kaminen för långt in då?
Jag funderar även på om möjligheten att kapa ur för att få in en termostatstyrd fläkt för att få ut mer värme från kaminen.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, kollade lite på kaminen.
Är det så att du kan kapa lite i de sneda ytorna i bakkant på öppningen för att få in kaminen längre så skorstensröret går fritt från vinkeljärnet, eller kommer kaminen för långt in då?
Jag funderar även på om möjligheten att kapa ur för att få in en termostatstyrd fläkt för att få ut mer värme från kaminen.
Jo efter lite eftertanke så är det nog smartare att kapa i dom sneda ytorna. Det gör inte så mycket om kaminen hamnar längre innåt. Jag har ingen koll på hur såna fläktar ser ut, vart ska man kapa då?

Du kan hugga bort det eldfasta teglet på sidorna.
När jag satte i fritidshuset så högg jag upp ett hål ovanför den gamla eldstaden i murstocken för att kunna sätta anslutning av rökrör till kamin, var tvungen att sätta med två böjar som var i gjutjärn. Och kunde då också täta mellan rökrören och gamla murstocken. Murade sedan igen hålet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du kan hugga bort det eldfasta teglet på sidorna.
När jag satte i fritidshuset så högg jag upp ett hål ovanför den gamla eldstaden i murstocken för att kunna sätta anslutning av rökrör till kamin, var tvungen att sätta med två böjar som var i gjutjärn. Och kunde då också täta mellan rökrören och gamla murstocken. Murade sedan igen hålet.
Bra svar!
Det kan kännas onödigt och brutalt att hacka sönder det fina, men det kan vara mycket enklare att jobba om man öppnar upp det murade.

Så här ser vår ut och där jag var tvungen att hugga upp ett hål i murstocken för att kunna montera rökrör och täta.
Och högg bort eldfast tegel.
En vitputsad murstock med ett nytt hål för rökrör vid en installerad braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så här ser vår ut och där jag var tvungen att hugga upp ett hål i murstocken för att kunna montera rökrör och täta.
Och högg bort eldfast tegel.
[bild]
Jag har huggit bort det elfasta teglet nu,och fick typ 6cm extra på djupet. Och nu ser det ut att kunna passa med röret. Annars får jag hugga ut lite mer i murstocken

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.