14 136 läst ·
25 svar
14k läst
25 svar
Installera häll, ugn, diskmaskin i gammal lägenhet
Helt klart är att det blir 230 V Ugn & Häll vilket istort sett de flesta hällar och ugnar verkar kunna klara idag.
Jag är mycket intresserad av matlagning men använder sällan fler plattor än 2st och sedan ugnen. Spisfläkten kommer ju naturligtvis också användas samtidigt men den drar bara ca. 3-400 watt.
Jag kan inte säkra upp från 20A till 25A eftersom det bara är 4mm2 kablar fram till spisuttaget. Huvudsäkringen som jag inte upptäckt i min central verkar vara på 25A och det innebär väl att jag måste säkra upp den också eller?
Vad kan det kosta på ett ungefär om jag låter en elektriker dra nya kablar till spisuttag och till 10A uttaget och byta ut centralen mot en nyare med automatsäkringar?
Och nu pratar jag bara arbetskostnad.
Är detta ens något som jag bör överväga eller ska jag bara låta allt vara som det är?
Jag är mycket intresserad av matlagning men använder sällan fler plattor än 2st och sedan ugnen. Spisfläkten kommer ju naturligtvis också användas samtidigt men den drar bara ca. 3-400 watt.
Jag kan inte säkra upp från 20A till 25A eftersom det bara är 4mm2 kablar fram till spisuttaget. Huvudsäkringen som jag inte upptäckt i min central verkar vara på 25A och det innebär väl att jag måste säkra upp den också eller?
Vad kan det kosta på ett ungefär om jag låter en elektriker dra nya kablar till spisuttag och till 10A uttaget och byta ut centralen mot en nyare med automatsäkringar?
Och nu pratar jag bara arbetskostnad.
Är detta ens något som jag bör överväga eller ska jag bara låta allt vara som det är?
Denna tråd får mig osökt att tänka på min studietid på Teknis i Linköping då en kompis skulle testa om det gick att få det riktigt varmt i deras korridorkök. Alltså slog han på alla plattor och ugnen i båda spisarna. Efter ett tag gick huvudsäkringen och jag kan väl tillägga att centralen satt i ett låst skåp...och... det var söndag ;D ;D ;D
Tror det var han som pluggade till läkare...
Det jag menade med detta är att det nog endast är i undantagsfall(!) som man kör alla plattor och ugnen på full kräm.
Tror det var han som pluggade till läkare...
Det jag menade med detta är att det nog endast är i undantagsfall(!) som man kör alla plattor och ugnen på full kräm.
Jag har ett liknande scenarion. "gammal" lägenhet, 60-tal. 25A in i lägenheten, 1-fas. I proppskåpet: 16A för spis och tre stycken övriga 10A fördelade på uttag i resten av lägenheten.
Har precis anlitat en elektriker, se mitt andra inlägg
, och har då diskuterat med de hur vi ska göra. Vi ska ju ha diskmaskin, fläkt, häll och ugn samt belysning såklart. Vi fick en ny säkring (automatsäkring). Hur stor den är vet jag inte, kan gissa på 10A (?).
Och ja, egentligen borde man ju ha trefas för att det ska gå att maxa allt som jag förstått det. Men det har funkat hittills med spisen på 16A-säkring, vet iofs inte hur mycket den maxar på i effekt. Nu blir det en häll och en inb.ugn på 230V. Hällen ska säkras med 2x16 eller 1x25 enligt spec, omöjligt i vårt fall. Ugnen vet jag inte än. Men vi hoppas ju att det ska funka hyfsat. Någon trefas för 12 papp har jag inte lust att hosta upp med i lägenheten...
Har precis anlitat en elektriker, se mitt andra inlägg
Och ja, egentligen borde man ju ha trefas för att det ska gå att maxa allt som jag förstått det. Men det har funkat hittills med spisen på 16A-säkring, vet iofs inte hur mycket den maxar på i effekt. Nu blir det en häll och en inb.ugn på 230V. Hällen ska säkras med 2x16 eller 1x25 enligt spec, omöjligt i vårt fall. Ugnen vet jag inte än. Men vi hoppas ju att det ska funka hyfsat. Någon trefas för 12 papp har jag inte lust att hosta upp med i lägenheten...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag var inne i en vitvarubutik och säljaren där Trodde att jag skulle kunna klara mig på 20A till Häll, ugn och diskmaskin så länge jag ej kör diskmaskinen samtidigt som jag lagar mat i ugnen och på hällen.
Kylen drar tydligen ingen el alls och spisfläkten väldigt lite.
Killen i vitvarubutiken verkade dock ej helt säker på sin sak så fler tips emotses.....
Kylen drar tydligen ingen el alls och spisfläkten väldigt lite.
Killen i vitvarubutiken verkade dock ej helt säker på sin sak så fler tips emotses.....
Ok, nu blir det ingen ny el framdragen. Så hur ska jag koppla??
20 A är en dosa som sitter i väggen med en treledad kabel som sticker ut ca. 1,5 meter.
10 A är ett vanligt vägguttag.
Jag ska ha HÄLL, UGN, DISKMASKIN, KYL/FRYS, FLÄKT på dessa två.
HUR SKA JAG KOPPLA??
20 A är en dosa som sitter i väggen med en treledad kabel som sticker ut ca. 1,5 meter.
10 A är ett vanligt vägguttag.
Jag ska ha HÄLL, UGN, DISKMASKIN, KYL/FRYS, FLÄKT på dessa två.
HUR SKA JAG KOPPLA??
Hur sitter dosan och vägguttagen i förhållande till apparaterna?
Antar att den 1,5 meter kabel du nämner gick in i den gamla spisen?!
Gissningsvis måste uttagen flyttas eller kompletteras så att det finns
möjlighet att använda apparaternas befintliga anslutningar. Dessa varierar
väl mellan olika prylar.
Kyl/frys, fläkt och diskmaskin har kanske kablage med stickpropp så då
behövs uttag på rätt ställe så att kablaget räcker fram.
Häll och ugn kan kopplas in med 230V 25A kontakter som det har diskuterats
i en annan tråd.
Kanske lite hjälp iallafall :-?
Antar att den 1,5 meter kabel du nämner gick in i den gamla spisen?!
Gissningsvis måste uttagen flyttas eller kompletteras så att det finns
möjlighet att använda apparaternas befintliga anslutningar. Dessa varierar
väl mellan olika prylar.
Kyl/frys, fläkt och diskmaskin har kanske kablage med stickpropp så då
behövs uttag på rätt ställe så att kablaget räcker fram.
Häll och ugn kan kopplas in med 230V 25A kontakter som det har diskuterats
i en annan tråd.
Kanske lite hjälp iallafall :-?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden