Hej, Går och planerar för att dra igång ett ventilations projekt som jag jag har funderat på länge nu. Huset är ifrån början självdrag men vi installerade en paxfläkt när badrummet renoverades på undervåningen, samt tillluftsventiler i samtliga sovrum och vardagsrum. Ventilationen suger, speciellt på sommaren.
Så jag tänkte installera FTX. Jag kommer inte få plats med ett tillräckligt stort FTX aggregat som kan ventilera alla tre våningar, därför är planen att installera ett separat FTX aggregat för källaren och det blir ett senare projekt.
Har gjort ett utkast på ventilationsritning som jag gärna tar feedback på. Min största oro/fundering är kring ventilationen i WC/Dusch på bottenvåningen. För att komma dit kommer jag behöva dra ett ventilationsrör igenom bastun. Nått man behöver tänka på där ?
Enligt mina beräkningar så kommer de bli under 3m/s i samtliga rör, inklusive huvudstammarna.
När det kommer till isolering så tänkte jag försöka köra 100mm där det går, är det vettigt eller räcker det med 50mm ?
Den gamla ventilationen kommer att sättas igen. (Paxfläkt och tillluftsventiler)
Nån som ser ett problem med att ventilera källaren med ett separat aggregat ?
Så jag tänkte installera FTX. Jag kommer inte få plats med ett tillräckligt stort FTX aggregat som kan ventilera alla tre våningar, därför är planen att installera ett separat FTX aggregat för källaren och det blir ett senare projekt.
Har gjort ett utkast på ventilationsritning som jag gärna tar feedback på. Min största oro/fundering är kring ventilationen i WC/Dusch på bottenvåningen. För att komma dit kommer jag behöva dra ett ventilationsrör igenom bastun. Nått man behöver tänka på där ?
Enligt mina beräkningar så kommer de bli under 3m/s i samtliga rör, inklusive huvudstammarna.
När det kommer till isolering så tänkte jag försöka köra 100mm där det går, är det vettigt eller räcker det med 50mm ?
Den gamla ventilationen kommer att sättas igen. (Paxfläkt och tillluftsventiler)
Nån som ser ett problem med att ventilera källaren med ett separat aggregat ?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Jag kan säga av egen erfarenhet att helt plötsligt är det nån som klantar till det så det blir 140 grader i en bastu. Det är lite trist när olyckor leder till att saker förstörs och behöver bytas ut. Du måste väl isolera röret genom där så läs databladet så isoleringen tål höga temperaturer.M miknyg skrev:
Sen tycker jag att du borde kosta på ett frånluftsdon i bastun. För funktionen är det stor skillnad med ventilation. Det kan vara skillnaden mellan att folk har lust att använda den och inte.
Redigerat:
Min tanke var att sätta en ventil mot badrummet. Har läst någonstans att i mindre bastu funkar det bra att ta tillluft och frånluft ifrån närliggande rum (helst badrum). Mekanisk utsug i bastun är jag rädd att det blir svårt att få någon direkt värme där inne. Den är ju inte så stor. Eller tänker jag fel här?aspa-hasse skrev:
Jag kan säga av egen erfarenhet att helt plötsligt är det nån som klantar till det så det blir 140 grader i en bastu. Det är lite trist när olyckor leder till att saker förstörs och behöver bytas ut. Du måste väl isolera röret genom där så läs databladet så isoleringen tål höga temperaturer.
Sen tycker jag att du borde kosta på ett frånluftsdon i bastun. För funktionen är det stor skillnad med ventilation. Det kan vara skillnaden mellan att folk har lust att använda den och inte.
Isolering av röret som går igenom bastun, ja absolut. Färdiga isolerstrumporna som säljs klarar 140 grader. Frågan är hur tjockt man skall isolera. Röret kommer att hamna i taket ovanför den översta laven så av den anledningen vill man gärna hålla nere dimensionen.
Jag kan säga så här att en finne skulle aldrig sista 500 åren ha byggt en bastu utan separat ventilation, det har jag kollat med dom. Långt innan ftx-aggregatet uppfanns. Dom skulle tycka att det var futtigt med enbart en frånluftsventil utan börja öppna hål i väggen.
Jag har ett frånluftsdon i min bastu och jag har aldrig märkt några problem att det inte blir varmt. Aggregatet är 8 kW.
Jag har ett frånluftsdon i min bastu och jag har aldrig märkt några problem att det inte blir varmt. Aggregatet är 8 kW.
Ok, vilket flöde har du på frånluften i bastun? Sitter frånluften högt upp på väggen eller lågt (under bastulaven). Vart kommer tillluften in och från vilket utrymme?aspa-hasse skrev:
Jag kan säga så här att en finne skulle aldrig sista 500 åren ha byggt en bastu utan separat ventilation, det har jag kollat med dom. Långt innan ftx-aggregatet uppfanns. Dom skulle tycka att det var futtigt med enbart en frånluftsventil utan börja öppna hål i väggen.
Jag har ett frånluftsdon i min bastu och jag har aldrig märkt några problem att det inte blir varmt. Aggregatet är 8 kW.
Det är ju en liten sak för mig att sätta en ventil i bastun eftersom jag ändå passerar med ett rör för att komma till badrummet.
Som jag har så är det 5 l/s frånluft i bastun och 15 l/s i badrummet utanför. Som tilluft har jag en sån där Tylö glasdörr som slutar 5 cm över golvet. En annan bra lösning är att ha en ventil bakom bastuaggregatet ut till badrummet utanför. Men använd i så fall metallrör för kanalen.
Sen diskuterades ventilationslösningen grundligt i en annan bastu och det slutade med en Tylö trälucka som täcker ett ventilationsrör av metall ut genom fasaden. Det där sista vet jag inte om det blev så lyckat, det blir lite väl mycket kallras på vintrarna när bastun inte används. Just nu är det röret fyllt med drevisolering. Men det är väldigt skönt att öppna när man slänger vatten på stenarna.
Sen diskuterades ventilationslösningen grundligt i en annan bastu och det slutade med en Tylö trälucka som täcker ett ventilationsrör av metall ut genom fasaden. Det där sista vet jag inte om det blev så lyckat, det blir lite väl mycket kallras på vintrarna när bastun inte används. Just nu är det röret fyllt med drevisolering. Men det är väldigt skönt att öppna när man slänger vatten på stenarna.
Nu har jag räknat på ditt rör. Om du inte vill att det ska kondensera på isoleringen när du bastar, så behöver du 80 mm armaflexisolering. Alltså 80 mm armaflex. Sug på den.
Jag skulle ha satt frånluft 12 l/s inne i bastun, skippat röret genom bastun och sen en ventil från bastun ut i badrummet.
Jag skulle ha satt frånluft 12 l/s inne i bastun, skippat röret genom bastun och sen en ventil från bastun ut i badrummet.
Redigerat:
Nu räknade jag på ett annat sätt så nu vet jag inte längre. Om du tänker att bastun värmer rörets metallyta till uppåt 50 grader så är det över daggpunkten och då kanske du inte ska ha någon isolering alls? Tentafråga för åk 4 på kth. 😳
Om daggpunkten är 40-50 grader och rörets yta värms till 40-50 grader är det definitivt på gränsen att det behövs.
Om daggpunkten är 40-50 grader och rörets yta värms till 40-50 grader är det definitivt på gränsen att det behövs.
Redigerat:
Jag kan säga hur jag har räknat då.
Man kan inte förenkla och säga att ditt rör genom bastun kommer att hålla 20 grader bara för att det genomlöps av 20-gradig luft.
Eftersom det är en bastu så måste man räkna på värmekonvektion och att röret värms.
Du måste ha konvektionskoefficent inne i och utanför röret och då tror jag den är 5 W/m2/K i bastun och sen inne röret tror jag den inre konvektionen är 8 W/m2/K när du har ett flöde av 20-gradig luft med 12 l/s genom ett 100 mm rör.
Om bastun håller 80 grader får du då, enligt Newtons konvektionslag, med en serie av två konvektioner, att det oisolerade rörets yta blir (80x5+20x8) / (5+8) d v s 43 grader. Det låter som en rimlig siffra tycker jag intuitivt.
Sen tror jag att daggpunkten inne i bastun är 40-50 grader.
Eftersom skillnaden är så liten måste det räcka med 10mm armaflex. Om du klär in röret med bastupanel så är det nog en god idé att isolera det först, för säkerhets skull, så det inte blir nån odling därinne.Men det kan även funka utan isolering.
Men om det var jag så skulle jag ändå ha skippat röret, jag ser inte riktigt poängen med det. Jag skulle ha satt en 12 l/s ventil i bastun och sen en ventil i väggen bakom bastuaggregatet mellan bastun och badrummet, som då också kommer att hålla 12 l/s. Då får du bra ventilation i badrummet och bastun på samma gång och effekten i bastuaggregatet måste väl lätt räcka om det inte är väldigt litet.
Man kan inte förenkla och säga att ditt rör genom bastun kommer att hålla 20 grader bara för att det genomlöps av 20-gradig luft.
Eftersom det är en bastu så måste man räkna på värmekonvektion och att röret värms.
Du måste ha konvektionskoefficent inne i och utanför röret och då tror jag den är 5 W/m2/K i bastun och sen inne röret tror jag den inre konvektionen är 8 W/m2/K när du har ett flöde av 20-gradig luft med 12 l/s genom ett 100 mm rör.
Om bastun håller 80 grader får du då, enligt Newtons konvektionslag, med en serie av två konvektioner, att det oisolerade rörets yta blir (80x5+20x8) / (5+8) d v s 43 grader. Det låter som en rimlig siffra tycker jag intuitivt.
Sen tror jag att daggpunkten inne i bastun är 40-50 grader.
Eftersom skillnaden är så liten måste det räcka med 10mm armaflex. Om du klär in röret med bastupanel så är det nog en god idé att isolera det först, för säkerhets skull, så det inte blir nån odling därinne.Men det kan även funka utan isolering.
Men om det var jag så skulle jag ändå ha skippat röret, jag ser inte riktigt poängen med det. Jag skulle ha satt en 12 l/s ventil i bastun och sen en ventil i väggen bakom bastuaggregatet mellan bastun och badrummet, som då också kommer att hålla 12 l/s. Då får du bra ventilation i badrummet och bastun på samma gång och effekten i bastuaggregatet måste väl lätt räcka om det inte är väldigt litet.
Redigerat:
Men om du skulle skippa röret genom bastun så har du 12 l/s bastuluft i röret genom ditt förråd. Då borde det räcka med 6 mm armaflex för att det inte ska kondensera inuti röret. Sen måste röret tåla den temperaturen också.
Men jag vet inte vad ditt ftx-aggregat skulle säga. Det tål väl inte vilken värme som helst, och inte heller alla rör och kopplingar. När du blandar med luften från köket så kommer du normalt sett ner i kanske 50 grader men vem vet hur varm luften från en bastu kan bli i värsta fall. Du skulle behöva blanda ut den luften rätt kraftigt för att inte riskera att paja ditt ftx-aggregat.
I mitt badrum har nån tänkt ut att det är lagom att blanda 5 l/s från bastun med 15 l/s från badrummet utanför, och det har funkat.
Men jag vet inte vad ditt ftx-aggregat skulle säga. Det tål väl inte vilken värme som helst, och inte heller alla rör och kopplingar. När du blandar med luften från köket så kommer du normalt sett ner i kanske 50 grader men vem vet hur varm luften från en bastu kan bli i värsta fall. Du skulle behöva blanda ut den luften rätt kraftigt för att inte riskera att paja ditt ftx-aggregat.
I mitt badrum har nån tänkt ut att det är lagom att blanda 5 l/s från bastun med 15 l/s från badrummet utanför, och det har funkat.
Redigerat:
Vi har en 1,5 plans villa med källare. Totalt 300 kvm. Satte ett Heru 180 på vinden och rören drogs mestadels på vind och kattvindar. Ett schakt med rör ned till källaren. Är mycket nöjd med vår installation.M miknyg skrev:Hej, Går och planerar för att dra igång ett ventilations projekt som jag jag har funderat på länge nu. Huset är ifrån början självdrag men vi installerade en paxfläkt när badrummet renoverades på undervåningen, samt tillluftsventiler i samtliga sovrum och vardagsrum. Ventilationen suger, speciellt på sommaren.
Så jag tänkte installera FTX. Jag kommer inte få plats med ett tillräckligt stort FTX aggregat som kan ventilera alla tre våningar, därför är planen att installera ett separat FTX aggregat för källaren och det blir ett senare projekt.
Har gjort ett utkast på ventilationsritning som jag gärna tar feedback på. Min största oro/fundering är kring ventilationen i WC/Dusch på bottenvåningen. För att komma dit kommer jag behöva dra ett ventilationsrör igenom bastun. Nått man behöver tänka på där ?
Enligt mina beräkningar så kommer de bli under 3m/s i samtliga rör, inklusive huvudstammarna.
När det kommer till isolering så tänkte jag försöka köra 100mm där det går, är det vettigt eller räcker det med 50mm ?
Den gamla ventilationen kommer att sättas igen. (Paxfläkt och tillluftsventiler)
Nån som ser ett problem med att ventilera källaren med ett separat aggregat ?
Svårt att detta skulle vara ett alt faktiskt. Dels så är det nog som Håbbe01 säger att garantin ryker direkt om man tar direkt ifrån bastun i taket. Men jag skulle aldrig få upp tempen i bastun heller om jag kör 12 l/s i taket på bastun. Alla guider jag har läst så skall man antingen ta från luften under laven och inte vid taket (och då inte för att ventilera nått närliggande utrymme) eller så kör man ingen mekanisk vent i bastun utan låter till och frånluft komma ifrån samma närliggande utrymme och det utrymmet är ventilerat istället.aspa-hasse skrev:
Men om du skulle skippa röret genom bastun så har du 12 l/s bastuluft i röret genom ditt förråd. Då borde det räcka med 6 mm armaflex för att det inte ska kondensera inuti röret. Sen måste röret tåla den temperaturen också.
Men jag vet inte vad ditt ftx-aggregat skulle säga. Det tål väl inte vilken värme som helst, och inte heller alla rör och kopplingar. När du blandar med luften från köket så kommer du normalt sett ner i kanske 50 grader men vem vet hur varm luften från en bastu kan bli i värsta fall. Du skulle behöva blanda ut den luften rätt kraftigt för att inte riskera att paja ditt ftx-aggregat.
I mitt badrum har nån tänkt ut att det är lagom att blanda 5 l/s från bastun med 15 l/s från badrummet utanför, och det har funkat.
Kommer ej ha möjlighet att ta upp något nytt tilluft bakom aggregatet då det är en dusch där. Tillluften till bastun sker idag i en springa under dörren.
Ja efter vad jag har läst så verkar så vara fallet, frågan är ju hur mycket man behöver isolera röret. Väggarna till bastun idag är inte speciellt tjocka men har aldrig sett något tendens till kondens på någon vägg som ansluter mot bastun. Så håller man sig till sen isoleringstjockleken så borde man kanske klara sig.H Håbbe01 skrev:
Skulle själv lägga ett ytterör på runt 160 , isolering 30 , öppet i ändarnaM miknyg skrev:Ja efter vad jag har läst så verkar så vara fallet, frågan är ju hur mycket man behöver isolera röret. Väggarna till bastun idag är inte speciellt tjocka men har aldrig sett något tendens till kondens på någon vägg som ansluter mot bastun. Så håller man sig till sen isoleringstjockleken så borde man kanske klara sig.
sedan ett innerör på 100 för luft

