Bor i en bostadsrätt och hade en ovk-besiktning som anmärkte att jag saknade frånluft i köket och de vill att jag sätter in en frånluftsventil.
Jag öppnade locket som redan var där och det såg ut som på bilden
Det mindre röret är 12 cm och hålet är ungefär 16 cm. Hur ska jag göra, ska jag öppna det mindre röret eller räcker det bara montera frånluftsdonet på det stora hålet?
Jag öppnade locket som redan var där och det såg ut som på bilden
Det mindre röret är 12 cm och hålet är ungefär 16 cm. Hur ska jag göra, ska jag öppna det mindre röret eller räcker det bara montera frånluftsdonet på det stora hålet?
Det är inget som du ansvarar för. Anmäl det vidare till styrelsen så får dom lösa det 
Vad är där för historik kring ventilationen? Är den helt ny eller är det någon tidigare innehavare som har gjort ombyggnad i köket?
Låter tyvärr lite för enkelt i mina öron att föreningen och andra medlemmars pengar ska gå till att fixa ventilationen, detta sagt med reservation då bakgrundsinfo etc saknas.
Låter tyvärr lite för enkelt i mina öron att föreningen och andra medlemmars pengar ska gå till att fixa ventilationen, detta sagt med reservation då bakgrundsinfo etc saknas.
Förening står för detta , det är en del av att man betalar månadsavgift för att föreningen ska betala för drift och underhåll av huset/lägenheten.
Du som bor har oftast hand om alla ytskikt i din bostadsrätt medans förening står för allt innanför väggarna. vatten,värme,ventilation ,avlopp osv
om man inte orakat det själv förstås
har själv suttit i en bostadsrätts styrelse
Du som bor har oftast hand om alla ytskikt i din bostadsrätt medans förening står för allt innanför väggarna. vatten,värme,ventilation ,avlopp osv
om man inte orakat det själv förstås
har själv suttit i en bostadsrätts styrelse
Täcklock satt på innan.E etompau skrev:
Får kolla om det finns utsug på det lilla röret när jag kommer hem. Om det gör det ska jag då ha ramar runt som sen går in i donet eller räcker det bara koppla på frånluftsdonet på det stora hålet?
Vet inte historiken, köket var renoverat, har ingen koll ifall de gjorde något med ventilationen. Köket har köksfläkt med kolfilter
Det låter som tidigare ägare har låtit design och utseende gå före funktion.
Om det är frånluftsröret som syns på bilden så får du försöka mecka ihop en lösning med en ventil, så att luftflödet går att justera in.
Ser nu att etiketten på säger "renslucka", då lär det inte vara populärt att sätta för den.
Den ska finnas tillgänglig vid rengöring av kanalerna.
Om det är frånluftsröret som syns på bilden så får du försöka mecka ihop en lösning med en ventil, så att luftflödet går att justera in.
Ser nu att etiketten på säger "renslucka", då lär det inte vara populärt att sätta för den.
Redigerat:
Tar jag bort renslocket då blir det sug inåt, annars inte. Ska jag då ta bort den o sätta dit en frånluftsventil?E etompau skrev:Det låter som tidigare ägare har låtit design och utseende gå före funktion.
Den anmärkning jag fick var att ventilationskanal i köket ej var funnen, och vice värden sa då sätt dit en frånluftsventil, men visste inte hur den ska installeras.
K KalleSvensson skrev:
Rensluckan och fysisk tillgång till den måste bibehållas.
På frånluftsröret får något T-stycke monteras och sedan därpå lämplig frånluftsventil.
Låter som du behöver ta dit någon vent.-firma som kan få ihop detta.
Klicka här för att svara