Byggahus.se

Installera ett antennuttag i sovrummet

1. P
    Medlem · skåne · 20 inlägg

perrel

Medlem
    Halloj,

Köpte ett 60-talshus i höstas och tittar på Boxers marksända digital-tv. Jag vill nu sätta upp ett utanpåliggande antennuttag i sovrummet och tänkte koppla in mig på befintlig takantenn som har förstärkare etc på vinden. Jag började med att inventera vad som fanns idag.

Har inte varit uppe på vinden och kollat exakt vilken antenn där är, men har följt kablarna på vinden och kabeln från antennen går in i en box med ett kretskort i som har följande inristat: "UBV 2 40-800Mhz 22dB". Från denna box går det en ny kabel till en annan box (antagligen antennförstärkare) med följande inristat: "NV 60". Denna box har också strömförsörjning 220V och en säkring. Sedan försvinner kabeln in i ett plaströr som antagligen går ner i väggen och till det uttag som finns i vardagsrummet. Bilder bifogade.

Frågor:
    Mina funderingar är nu varför antennförstärkaren inte sitter först i kedjan och vad den första boxen är för något. Är det nån dämpare?

Antennförstärkaren har också en andra utgång som inte nyttjas idag, så jag funderar på om jag kan koppla in mig på denna utgång för att dra en kabel som går till ett vägguttag i sovrummet?

Kan jag i så fall bara dra en antennkabel från antennförstärkaren till ett sådant här uttag. Enligt Kjell&Co spec för artikeln så verkar det ju som att det skall fungera:
    http://www.kjell.com/?item=30456&path=636500000,641000000,660000000,661000000

Bonusfråga:
    Är dessa saker tillräckligt bra för att ta emot Boxers HD-sändningar? Jag har bara en gammal digitalbox som klarar MGEG-2 idag, men funderar på att byta box inom snar framtid.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 598 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Vänster bild är förstärkaren.
    Höger är strömförsörjningen / nätdelen.

Den kabel som går från nätdelen ut till uttagen i huset kan du dela med ett delningsfilter som delar signalen i 2.

Brasklappen är att, är signalen i klenaste laget så finns risk att det blir för lite kvar och då blir det ingen bild.
    Om signalen räcker kan ingen utan instrument svara på utan det är bara att prova.

Protte

3. P

perrel

Medlem
    Tack för snabbt svar!

Där ser man. Men den delen som du kallar för nätdelen, den går idag bara till ett uttag (det finns bara ett uttag i huset idag). Men från nätdelen finns det ju möjlighet att dra en ny kabel (från uttaget Ausgang 2) till mitt nya uttag då? Det måste väl vara det bästa alternativet, så slipper jag dela den befintliga kabeln och försämra kvalitén dit?
    Bifogar ytterligare en bild på "nätdelen" där in/utgångarna kanske syns lite bättre.

Tog förresten en bild på min tak-antenn. Ingen aning vad den kallas, men det verkar ju vara två antenner med var sin kabel som går in i en låda som sitter på stolpen och därifrån går det vidare en kabel in på vinden där förstärkaren sitter. Bifogar bild på det också :)

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 598 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Såg inte att det fanns 2 utgångar, men naturligtvis använd 2:an till det nya uttaget.

Lite undrande varför det sitter 2 antenner men den ena kanske är Sverige och den andra Danmark.

Protte

5. P

perrel

Medlem
    Kan för lite om antenner, men jag bor i Trelleborg, så kanske den ena antennen är riktad mot Malmö och den andra mot Köpenhamn. Har inte tagit reda på i vilka riktningar de ska vridas i så fall, men vi får in 7 olika danska kanaler på digitalboxen, så det verkar ju rätt rimligt.

Tack i alla fall för svaren! Då ska jag köpa mig lite antenn-kabel och ett uttag så får vi kanske TVn i sovrummet. Vore ju kanon i så fall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.